Bokt reporters kick-off dag: op bezoek bij Anky van Grunsven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Bokt reporters kick-off dag: op bezoek bij Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:46

http://www.bokt.nl / http://www.horse-event.com
Geschreven door Jennifer_s foto gemaakt door Aniek1985

Afbeelding
Twanny Smit met Nelson

Op zaterdagochtend 13 juni 2015 verzamelt een nieuwe lichting Horse Event Boktreporters en -fotografen zich in het mooie, maar bewolkte Erp voor een kick-off dag bij het Anky Education Center. Er staan diverse activiteiten op het programma zoals een introductie van Horse Event, een schrijf- en fotografieworkshop en een clinic gegeven door Twanny Smit, een van Anky van Grunsven’s stalruiters.

Anky Education Center
Van pennymeisje tot ervaren ruiter of amazone, het is geen straf om een keer een achter de schermen te kijken bij Anky van Grunsven. Zelfs bij een grijze wolkenlucht oogt het gehele complex indrukwekkend. Een prachtig erf met moderne stallen, mooie rijbanen en natuurlijk een verzameling paarden om jaloers op te zijn.

Nadat iedereen met elkaar heeft kennisgemaakt en er de nodige koffie is gedronken, volgt er een introductie over Horse Event door Gijs Bartels, broer van Imke Schellekens-Bartels. Hij legt onder andere uit hoe Horse Event evolueert en wat het paardenforum Bokt, en haar leden, voor het evenement betekent. Vervolgens wordt de groep gesplitst en krijgen de journalisten in de dop een workshop van Bokt’s Yasmine en de fotografen van Bokt’s Leo. De ochtend wordt afgesloten met een lunch in de buitenlucht. Het zonnetje laat zich even zien en terwijl er gekletst wordt over de workshop en over elkaars paarden geeft Anky op de achtergrond les aan haar zoontje die met veel plezier door de bak scheurt.

De clinic
Na de educatieve ochtend is het dan eindelijk tijd voor het echte werk. Alle aanwezigen krijgen een clinic van Twanny Smit, die al tien jaar Anky’s stalruiter is, en de opdracht luidt als volgt: de verslaggevers moeten hier hun schrijftalent op los laten en de fotografen moeten minstens drie prachtige plaatjes schieten. De clinic wordt gereden op de bruine KWPN ruin Nelson, Anky’s voormalige Lichte Tourpaard dat momenteel met zijn 20 jaar aan levenservaring vooral wordt ingezet voor clinics en prijsuitreikingen. Een imposante verschijning met duidelijk een eigen mening.

Na een rustige warming up stapt Twanny over naar het serieuze werk. Nelson schakelt naar de wedstrijdhouding, laat de ene na de andere feilloze overgang zien en weet de toeschouwers te boeien met zijn uitgestrekte draf om van te watertanden en zijn keurige dressuuroefeningen. Er zijn twee dingen die meteen opvallen. Ten eerste de band tussen paard en ruiter. Twanny vindt belonen zeer belangrijk en doet dit dan ook niet alleen door middel van haar hulpen, maar ook door Nelson met enige regelmaat liefkozend toe te spreken. Daarnaast valt op hoe open en eerlijk Twanny is. Tijdens het diep en rond rijden van Nelson, ter voorbereiding op de wedstrijdhouding, erkent ze dat op deze trainingsmethode vaak commentaar wordt geleverd. Maar ze geeft ook aan waarom zij deze methode geschikt vindt. Ze legt uit dat het een belangrijke fase is in het opbouwen naar een topsportprestatie aangezien het een tussenstap is tussen de ontspannen (warming up) houding en de uiteindelijke wedstrijdhouding. Hoewel er veel over gezegd kan worden, liegen Anky’s uitzonderlijke prestaties er niet om. De methode werpt duidelijk haar vruchten af.

De belangrijkste rij technische lessen die de toeschouwers leren is voornamelijk dat tijdens het rijden alles draait om controle en schakelen. Maar ook dat verzorging minstens even belangrijk is om goede prestaties te kunnen leveren. Daarnaast volgen er ook nog een paar levenslessen: volg je dromen, pas op met perfectionisme en als je succesvol wil worden in de paardensport dan is 300% inzet vereist.

Tot slot
Wil je meer weten over Anky’s trainingsaanpak, dan kun je op zondag 13 september 2015 op Horse
Event terecht voor een clinic van deze grande dame uit de dressuursport.

Calanthe

Re: Bokt reporters kick-off dag: op bezoek bij Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:59

13 juni is al lang geweest of loop ik nou voor op de tijd? :+

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:11

Kan iemand mij vertellen wat de status is van Upido? Ik ben heel nieuwsgierig want vind het zo'n mooi paard. Laatst viel me op dat hij niet meer op Anky's website staat.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:52

Vind het jammer dat ik dit keer niet kon op 13 juni, hoop dat ik me volgend jaar kan opgeven! Klinkt als een leerzame dag

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:31

DromenLies schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de status is van Upido? Ik ben heel nieuwsgierig want vind het zo'n mooi paard. Laatst viel me op dat hij niet meer op Anky's website staat.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:40

Delicia schreef:
13 juni is al lang geweest of loop ik nou voor op de tijd? :+

Nee hoor, dat klopt 13 juni is al lang geweest. Alleen zijn wij afhankelijk van goedkeuring vanuit het management van Anky en is dit het winnende stuk van alle Boktreporters en -fotografen.

Om daar te komen hebben de deelnemende Bokkers eerst de tijd gekregen om een stuk te schrijven, feedback gekregen en daarna de mogelijkheid gekregen om een verbeterde versie in te leveren. Na beoordeling hebben de teamies die er verantwoordelijk voor zijn een winnaar gekozen. Daar gaat dus wat tijd overheen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:58

Mooi en vrolijk stukje!
En wat leuk dat Nelson op deze manier nog lekker van zijn "pensioen" kan genieten.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:55

Leuk stukje! wat lijkt het me tof om daar eens een kijkje te nemen :)
Ik vroeg me wel af, in welke context wordt de zin 'pas op met perfectionisme' bedoeld?
Na aanleiding van dit stuk ga ik misschien toch eens een kijkje nemen op HE :)

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:33

DromenLies schreef:

+1

Ik zag vandaag ook dat Upido niet meer op de website staat tussen Anky's paarden...