Bernhard Renz jr. van Circus Renz Berlin raakte eerder deze week in Westkapelle in gesprek met Circus.Blog. Snel werd duidelijk dat de recente klacht over het niet goed verzorgen van de circuspaarden hard bij hem aan is gekomen.
Die klacht is gedaan door Ilse van Beest. Volgens haar waren de paarden op zondag in Den Haag vastgebonden in de zon. Ze beweert dat de hoeven slecht zijn verzorgd. Van Beest heeft vervolgens bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) melding gedaan van verwaarlozing.
Bernhard Renz jr. praat openhartig over wat er werkelijk gebeurde met de paarden in Den Haag waarin de Telegraaf zo’n ophef werd gemaakt. Alsof ze verwaarloosd worden. “Op zondag na de laatste show gaan de dieren op transport naar de volgende plaats. Voor het zover is breken wij het dierenverblijf af en worden de paarden gewassen en klaar gemaakt voor vervoer. Toen werd de foto gemaakt.”
En: “Afgelopen dinsdag is er een inspecteur en dierenarts van de NVWA bij ons in Westkapelle geweest. Ze hebben de dieren gecontroleerd en alles was prima in orde.”
Ik had ook niets anders verwacht van circus renz berlin. Ze zijn geen groot circus maar erg goed voor hun dieren, het is hun broodwinning ook. Oudjes mogen ook waardig oud worden. Daarnaast gaan ze soms niet op plaatsen staan als er te weinig ruimte is voor hun beesten om te kunnen rondlopen.
Mensen zijn af en toe erg overdreven... Houden van sensatie..
Ik heb in een circus gewerkt, en ik kan je zeggen, die paarden zijn alles voor de trainers (mijn ervaring in ieder geval).
Met paarden die slecht verzorgd zijn kan je ook geen show doen.
Gem
Geplaatst: 30-07-15 23:49
Ik denk dat circusmensen wel gewend zijn dat er zo nu en dan een mens overspannen reageert. Rustig uitleggen, zoals hierboven gedaan is, werkt het best. En ja, de Telegraaf zal geen gelegenheid voorbij laten gaan om te shockeren.
Weer zo'n geval dat onterecht uitvergroot is. Op facebook werd er gisteren ook moord en brand geschreeuw om een 'uitgemergelde merrie en haar veulen'. Fotootje erbij en een idiote tekst die 'vrijwilligers' opriep om de dieren te gaan voeren. Een paar uur later werden mijn vermoedens bevestigd en kwam ik het bericht van de eigenaar tegen. De uitgemergelde merrie is bijna 30 en ze krijgen haar gewoon niet meer dik. Het 'veulen' is een 3-jarige Welch pony en kerngezond. De eigenaar moet nu haar paarden continu op stal opsluiten omdat er nu dus steeds idioten van alles en nog wat aan de paarden komen voeren. Als de persoon die dat bericht had gepost even de moeite had genomen om de eigenaar te contacteren zou dit hele drama niet zijn voorgevallen
Idd ik had ook niet anders verwacht, als hun hun paarden verwaarloosden zouden ze geen shows meer uit kunnen oefenen. Een kennis van mij heeft jaren terug een afgericht circuspaard gekregen geadopteerd. Dat paard was jong en had geen zin meer in kunstjes te laten zien. En dat vond ik al top dat ze zon paard er dan op tijd uitdoen. Sommige mensen word je erg moe en moedeloos van. Ga eerst zelf info vragen voor je zulke mensen voor gek zet. Zo komt het in de krant en op Facebook altijd negatief over, wat in werkelijkheid niet zo is.
ze zijn ook bij ons in de buurt geweest en toen liepen de paarden en kamelen in een weiland van een boer er tegenover die had zijn land beschikbaar gesteld, vond t er prima uitzien
randalinpony
Geplaatst: 02-08-15 14:10
Ze staan nu bij Cadzand, kwam gister langs, rundersoort en kamelen liepen lekker op de wei, runderen stonden vlak bij fietspad, want een gezonde glimmende dieren.
De paarden stonden allemaal in boxen in een tent waarvan de zijkanten opgebonden waren, dus heerlijk luchtig en er lag vanaf grote afstand zichtbaar flink stro bij.
Dus....
Bowen
Geplaatst: 02-08-15 14:26
Geen idee meer welk circus het was, maar toen er hier laats een circus was viel het mij vooral op dat de paarden toen ze op rust stonden er nogsteeds zo bij stonden alsof ze opgebonden waren. Vond ik echt verontrustend om te zien hoe ze terwijl ze vrij stonden nogsteeds in de "houding" stonden. En gewoon allemaal, misschien waren ze net op rust gezet, ik weet het niet, maar vond het er naar uitzien.
Ze zagen er verder niet verwaarloost uit, gewoon gezond, met water en ruwvoer, maar dit viel me echt op.