Ingezonden door meerdere Bokkers

Foto: Agnes ten Wolde
"Warum Nicht FRH is overleden", dit meldt de Duitse amazone Isabell Werth op haar website.
"Onze kudde met pensioenpaarden is kleiner geworden. Warum Nicht FRH, door ons liefkozend Hannes genoemd, is niet meer in leven. Ik kan het niet geloven, ook al is het nu al een paar dagen geleden."
Warum Nicht kreeg een koliekaanval. Met spoed werd hij geopereerd, maar tijdens de operatie bleek het al te laat te zijn. Werth koos ervoor om het dier rustig in te laten slapen. Hannes moest zijn sportcarrière beëindigen door een heupfractuur. Sindsdien genoot hij van een pensioen op de stal van Isabell Werth.
Warum Nicht (Weltmeyer x Wenzel I) werd in 1992 gefokt door Hinrich Lüssen in het Duitse Kirchlinteln. In 1996 verhuisde de grote vos naar Reinhard Baumgart. Hier kwam hij op vierjarige leeftijd onder zadel bij Reinhards zoon: Hannes Baumgart. Zij behaalden de tweede plek bij de vierjarigen tijdens het Bundeschampionat. Als vijfjarige bereikte Warum Nicht de finale bij de Duitse kampioenschappen voor jonge paarden.
In 2003 kocht Madeleine Winter-Schulze Warum Nicht aan voor Isabell Werth, die hem "Hannes" noemde, naar zijn vorige berijder. Hun internationale wedstrijddebuut vond plaats in maart 2005. Tijdens het Duitse kampioenschap in 2006 werd het duo tweede, waarmee Warum Nicht zijn stalgenoot Satchmo versloeg. Dit betekende dat Warum Nicht met Isabell aan de start zou komen op het WK in Aken. Uiteindelijk kwam het echter niet zo ver, vanwege een blessure aan Hannes’ rechterachterbeen en was het toch Satchmo die naar het WK ging.
In 2007 was Warum Nicht weer helemaal terug en won hij met Isabell de wereldbekerfinale in Las Vegas, waarbij zij in de kür op muziek een percentage van 84,25 scoorden.
"Dank je Hannes voor alles wat ik met je heb mogen meemaken. Ik hoop dat je nu galoppeert op een andere weide, misschien samen met Gigolo en zijn vrienden. Vaarwel."
Klik hier voor de belangrijkste prestaties van Warum Nicht.
. Heel veel sterkte voor Isabell en het team!