Een gerespecteerd endurancepaard in Amerika, de 27 jaar oude IJslander Remington, heeft twee hardlopers in nood gered tijdens de Santa Barbara 100 mijl marathon.
Remington en zijn eigenaar, John Parke, patrouilleren elk jaar in de laatste 30 mijl van de wedstrijd. Normaal gesproken zijn er weinig incidenten, maar dit jaar kwamen ze tweemaal in actie. Hierbij werd de eerste hardloper gevonden bij de 75 mijl markering. "Ik vertelde hem zich vast te houden aan de manen van het paard en dat Remington hem constant zou ondersteunen" vertelt Parke. Hij leverde de man vier mijl verder veilig af.
Maar het werk zat er nog niet op voor het duo. Ze hadden nauwelijks tijd om te eten en moesten er nogmaals op uit om een hardloper in nood te vinden en te helpen. Het ging ditmaal om een uitgedroogde en hallucinerende hardloper. "Ik vroeg hem of hij kon lopen" vertelt Parke. "Hij hield het nog geen paar meter vol. We waren op terrein waar geen helikopter of auto ons kon bereiken."
"Daarom vroeg ik hem of hij ooit eerder paard had gereden. Hij antwoordde van niet. Daarop vertelde ik hem dat het zijn geluksdag was. Ik wikkelde een warmtedeken om hem heen waardoor de warmte van de hardloper in de deken zou blijven, en de man zou opwarmen."
Vijf mijl later bereikten ze een eerste hulp post.
Remington werd vorig jaar ingewijd in de Amerikaanse Endurance Ride Conference Hall of Fame voor een lange levensduur, met 11.300 goedgekeurde mijlen in zijn carrière. De IJslander heeft tien ritten van 100 mijl afgelegd. John Parke kocht Remington in 1994 voor zijn familie en vertelt dat sommige mensen denken dat Remington te klein en te oud is. Volgens Parke is het dier een held na het redden van de twee hardlopers.