Australisch racepaard heeft hoogste concentratie kobalt ooit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Australisch racepaard heeft hoogste concentratie kobalt ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:52

http://www.bokt.nl / http://www.racing.com

Een racepaard dat in Tasmanië is getraind heeft de hoogste gemeten concentratie kobalt ooit in Australië. De raceautoriteiten hebben geen officiële details vrijgegeven maar er gaan geruchten dat het dier getraind wordt in Longford door Karl Rhodes.

De geruchten gaan dat het dier een level van 19.000 microgram per liter urine had. Dit is drie keer zoveel als de vorige hoogste meting in Australië van 6.470 microgram per liter urine. Deze laatste concentratie werd gemeten bij het paard Testarhythm na het winnen van de Ortensia Stakes in Scone op 17 mei 2014. Dit paard werd getraind door Darren Smith, welke als gevolg hiervan geschorst werd voor vijftien jaar. Testarhythm werd gediskwalificeerd van de race.

De concentratie kobalt heeft een maximum van 200 microgram per liter urine in Australië.

Hoofd van de raceautoriteiten in Tasmanië, Tony Murray, heeft aangegeven dat er geen details vrijgegeven worden over de zaak totdat de onderzoeken afgerond zijn. Al is het waarschijnlijk dat deze regelgeving volgend jaar zal veranderen. Wel bevestigde Murray dat de trainingslicentie van Rhodes onder vuur ligt en dat de trainer beroep heeft aangetekend tegen de uitspraak.

De zaak tegen Rhodes zal aankomende maandag gehoord worden door het racebestuur.

Kobalt komt van nature voor in paarden, maar in een zeer lage concentratie. De raceautoriteiten van Australië hebben een grens van 200 microgram per liter urine ingevoerd sinds 1 januari 2015. Dit besluit volgde na een reeks opmerkelijk hoge concentraties kobalt in racepaarden de afgelopen jaren in Australië.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:59

Hoe kan een paard hogere concentraties krijgen? Is dat doping?

Sammie

Re: Australisch racepaard heeft hoogste concentratie kobalt ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:07

Ik krijg visioenen van een blauw dwergracepaard :=

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:08

Hoe zou kobalt dan prestatieverhogend kunnen werken vraag ik me af?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:13

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:14

Ah, dank je! :-)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:52

Apart, had ook nog nooit gehoord dat kobalt prestatiebevorderend werkt.
Vraag me ook af of dat paard er volledig van hersteld. Of zou het paard er geen klachten van hebben?
Laatst bijgewerkt door L_Ruiterhuis op 27-07-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:52

Sammie schreef:
Ik krijg visioenen van een blauw dwergracepaard :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 00:17

lisaislisa schreef:

Bij kerncentrales komt ook kobalt vrij, Fukushima is nog steeds niet onder controle en een deel van het radioactieve water stroomt zuidelijk. Hoe de windstromen op grotere hoogtes zijn weet ik niet (qua route Japan - Australië), maar dit hoeft dus niet door opzet te komen. Zeker omdat dit kennelijk iets van de laatste paar jaar is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:05

tamary schreef:
lisaislisa schreef:

Bij kerncentrales komt ook kobalt vrij, Fukushima is nog steeds niet onder controle en een deel van het radioactieve water stroomt zuidelijk. Hoe de windstromen op grotere hoogtes zijn weet ik niet (qua route Japan - Australië), maar dit hoeft dus niet door opzet te komen. Zeker omdat dit kennelijk iets van de laatste paar jaar is.

Dus in Theorie zou het kunnen aan de ramp met de centrale in Fukushima liggen. Dat is best wel iets om bij stil te staan denk ik.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:19

Als je je paard veel preparaten geeft waar zeewier in zit, wat ook nog uit water komt waar extra kobalt inzit door Fukushima zou het zéker kunnen.

Maar... gezien het feit dat kobalt in de racewereld wel degelijk bekend staat als prestatieverhogend, lijkt het me sterk dat het "per ongeluk" in de renpaarden daar terecht is gekomen.

Daarbij: niemand laat zijn paard zeewater drinken, ook Australiërs niet. :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:07

maar dat van dat zeewier kan dan weer wel en ik vraag me af of die fabrieken die die voedingssupplementen maken op basis van zeewier daar bij stil staan dat een van hun basisgrondstoffen vervuild kan zijn door de ramp in Fukushima.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:13

petraaken schreef:
maar dat van dat zeewier kan dan weer wel en ik vraag me af of die fabrieken die die voedingssupplementen maken op basis van zeewier daar bij stil staan dat een van hun basisgrondstoffen vervuild kan zijn door de ramp in Fukushima.

Dat is dus de grote vraag... mochten de basisgrondstoffen inderdaad vervuild zijn, dan zou een stralingsmeter zéker aanwezig horen te zijn in zo'n fabriek...