Koetsier krijgt rijverbod na rijden door rood licht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Koetsier krijgt rijverbod na rijden door rood licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:55

http://www.hln.be

Afbeelding

Een 21-jarige vrouw uit Assebroek (Brugge) heeft van de politierechter in Brugge een rijverbod van acht dagen gekregen na een niet-alledaagse verkeersovertreding. Ze reed immers op 10 september vorig jaar met een paardenkoets door het rode licht op de ring van Brugge aan de Warandebrug.
Agenten die op hetzelfde kruispunt in de Havenstraat stonden te wachten, zetten haar koets aan de kant aan de brandweerkazerne. Ze gaven de jonge vrouw, die flink onder de indruk was, een proces-verbaal mee en merkten op dat ze haar paard helemaal niet onder controle had.

"Maar dat was echt niet zo", verdedigt de vrouw zich. "Ik rij al vier jaar met de koets en al 14 jaar met een paard. Je hebt als koetsier inderdaad geen attest of rijbewijs nodig, maar je moet het uiteraard wel kunnen. Ik was inderdaad onder de indruk, maar mijn paard was onrustig omdat hij moest stoppen voor de politie op een plaats waar hij nooit stilstaat. Ik ben door het oranje en rood gereden omdat ik in draf de koets voor me volgde. Dan plots stoppen is echt moeilijk en gevaarlijk. Maar ik aanvaard mijn straf wel."

Haar werkgever had echter op meer begrip gerekend. "We begrijpen dat de wegcode gevolgd moet worden, maar zoiets is echt niet vanzelfsprekend", zegt de zaakvoerder van Hippo Taxi. "Als je vanuit draf erg plots moet stoppen, dan wordt het paard gewoon onrustig. Ik heb het zelf al eens meegemaakt. Gelukkig zijn er agenten die wel begripvol zijn, maar zo zijn ze niet allemaal. Het is jammer, want ze is al vier jaar jobstudente bij ons. Wij vinden ze heel bekwaam om met de koets te rijden."

Toch zal de vrouw zelf moeten opdraaien voor haar boete. "Het blijft hoe dan ook gevaarlijk en veel automobilisten en fietsers schrikken van zo'n paardenkoets. En als die dan nog eens door het rood rijdt, dan wordt het pas echt gevaarlijk", motiveerde de politierechter.

De twintiger kreeg 300 euro boete, de helft met uitstel, en acht dagen rijverbod.

95Ellen

Re: Koetsier krijgt rijverbod na rijden door rood licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:56

En terecht, iedereen moet zich aan de verkeersregels houden, ook koetsiers, anders krijg je ongelukken. Ga dan ook niet in draf op een stoplicht af

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:59

Sinds wanneer is het moeilijk vanuit draf halt te houden? Als je paard daar al onrustig van wordt...............

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:59

[***] schreef:
En terecht, iedereen moet zich aan de verkeersregels houden, ook koetsiers, anders krijg je ongelukken. Ga dan ook niet in draf op een stoplicht af

Maar paarden uit elkaar halen kan levensgevaarlijk zijn. Als ie doorbreekt en aan de kletter gaat achter die andere koets aan heb je pas echt een probleem. Denk dat dit gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden is. Ik denk bijvoorbeeld dat iedereen die regelmatig met volle trailer rijdt ook wel dat moment herkent van zeer ongelukkige timing van op rood springen (nu nog remmen=paard overhoop)
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 23-07-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:02

Dorine92 schreef:
[***] schreef:

Maar paarden uit elkaar halen is levensgevaarlijk. Als ie doorbreekt en aan de kletter gaat achter die andere koets aan heb je pas echt een probleem

Dit dus, maar waarom reed de andere koetsier door oranje? Had die dan niet beter ook kunnen proberen te stoppen. Want als de 2e koetsier door rood gaat, gaat de eerste door oranje.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:04

Dorine92 schreef:
[***] schreef:

Maar paarden uit elkaar halen is levensgevaarlijk. Als ie doorbreekt en aan de kletter gaat achter die andere koets aan heb je pas echt een probleem

Dan moet je eerst je paard beter getraind hebben voor je ermee de weg op gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:05

ik ben het met Dorien eens, als je een paar koetsen achter elkaar hebt is het erg moeilijk om je paard stil te laten staan terwijl de andere koetsen doordraven
al ben je nog zo goed en is je paard nog zo braaf, ik vind dat de koetsier het goed gedaan heeft om door oranje te volgen ze kon nl niet ineens stoppen.....
maar goed strebers zijn er nu eenmaal!!

wel triest een bekeuring van 300 euro!!!!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:08

Maanlicht schreef:
Dorine92 schreef:

dit gaat niet over met eigen paard he! Dit gaat over de toeristenkarretjes die in Brugge rondrijden. Een ongetraint paard is dus niet haar schuld, maar die van de werkgever

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:11

Maanlicht schreef:

Wat een dooddoener. Stel dat je uitspraak in deze situatie klopt (wat ik betwijfel), hoe wil je je paard dan verkeersmak maken zonder je je ermee in het verkeer te begeven?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:15

Ja, ik heb het hier dan over het algemeen over het bedrijf. Die moeten ervoor zorgen dat het veilig is om met de dieren de weg op te gaan.

Je kunt prima trainen dat je paarden uit elkaar kunt halen. En als je een paardentaxi hebt vind ik het niet meer dan normaal dat je paarden niet zomaar aan de kletter gaan als ze even van elkaar gescheiden zijn.

En je kunt je paard toch eerst aan de hand verkeersmak maken. Ik bedoel hier met 'de weg op gaan', met wagen en al. Het lijkt me dat je je paard aan de hand verkeersmak maakt.
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 23-07-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:19

door rood rijden met een auto kost 230 euro en die 8 dagen rijverbod is daar ook niet aan de orde.

Wel heel erg met twee maten meten dit.

edit : in nederland dan

edit 2; in belgie kost door rood rijden met auto 165 euro (tenminste; als die site die ik geraadpleegd heb up top date is) en net als de automobilist in ned geen rijverbod.

Meisje is dus wel heel erg belachelijk zwaar gestraft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:40

Dorine92 schreef:
[***] schreef:

Maar paarden uit elkaar halen kan levensgevaarlijk zijn. Als ie doorbreekt en aan de kletter gaat achter die andere koets aan heb je pas echt een probleem. Denk dat dit gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden is. Ik denk bijvoorbeeld dat iedereen die regelmatig met volle trailer rijdt ook wel dat moment herkent van zeer ongelukkige timing van op rood springen (nu nog remmen=paard overhoop)

Imo moet je wel uit elkaar kunnen als het nodig is maar het is inderdaad niet altijd makkelijk en ik kan me voorstellen dat je het wilt vermijden zeker als je bijvoorbeeld een jong paard aan het trainen bent in het verkeer oid. Maar dat is imo nog geen reden om gewoon door rood te denderen.
Als wij met twee aanspanningen een kruising of stoplicht naderen en de eerste zou over kunnen maar de tweede niet, dan stopt de eerste gewoon :)*. Als je ergens vaak rijdt is dat meestal prima in te schatten . Samen rijden is niet gewoon achter je voorganger aan denderen, als je samen rijdt moet je ook echt rekening met elkaar houden en samen werken en imo hoef je dan dus niet hard door rood te draven omdat je voorganger anders kwijt raakt. Als het ergens erg druk is leent het er vaak gewoon ook helemaal niet zo voor om in colonne te rijden dus dan moet je dat misschien ook gewoon niet doen :o? .

@xxCYNNxx: Als je bedrijfsmatig rijdt kan ik me voorstellen dat er soms andere consequenties zijn als wanneer je gewoon prive rijdt. Bovendien ging het volgens mij ook om het niet onder controle hebben van het paard toen ze staande werd gehouden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:41

Eigenlijk zou dat idd gewoon gelijk getrokken moeten zijn met automobilisten :j

Ik kan me trouwens voorstellen dat je je paarden in een vlotte draf niet stil wil trekken op asfalt als ze op ijzers staan

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:43

dat zou nog kunnen idd Liedje89...maakt het voor haar wel extra lullig dat haar baas de boete niet gaat betalen, maar dat ze dit zelf mag ophoesten.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:48

Maanlicht schreef:
Ja, ik heb het hier dan over het algemeen over het bedrijf. Die moeten ervoor zorgen dat het veilig is om met de dieren de weg op te gaan.

Je kunt prima trainen dat je paarden uit elkaar kunt halen. En als je een paardentaxi hebt vind ik het niet meer dan normaal dat je paarden niet zomaar aan de kletter gaan als ze even van elkaar gescheiden zijn.

En je kunt je paard toch eerst aan de hand verkeersmak maken. Ik bedoel hier met 'de weg op gaan', met wagen en al. Het lijkt me dat je je paard aan de hand verkeersmak maakt.

Ik begrijp je redenering en in theorie klinkt het wel mooi. Maar ik kan me voorstellen (en weet uit ervaring) dat het in de praktijk niet altijd zo makkelijk is. Het is en blijft een paard, ook al heeft die de beste training genoten. Ik vind trouwens dat er een groot verschil is tussen door het oranje/rood rijden en een licht dat al een tijdje op rood staat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:50

singa schreef:
Maanlicht schreef:

Ik begrijp je redenering en in theorie klinkt het wel mooi. Maar ik kan me voorstellen (en weet uit ervaring) dat het in de praktijk niet altijd zo makkelijk is. Het is en blijft een paard, ook al heeft die de beste training genoten. Ik vind trouwens dat er een groot verschil is tussen door het oranje/rood rijden en een licht dat al een tijdje op rood staat.

Dat gebeurd mij met de auto ook wel eens, dan denk je dat je oranje nog haalt en springt hij net op het moment dat je er door wilt rijden op rood.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:51

Prima, maar dan ook voor autos. Iedereen gelijk voor de wet :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:53

uh jullie weten dat je alleen bij oranje mag doorrijden als je niet meer op tijd kunt stoppen zonder het rempedaal door de bodem heen te trappen?
Is niet zo dat je standaard bij oranje mag doorrijden, doe je dat wel dan riskeer je wel een boete als toevallig oom agent het ziet.

ff een waarschuwing; neem aan dat je liever jezelf spekt met die 230 euro ipv het in de staatskas te stoppen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:59

Als ik trailer (met paard) achter me heb hangen en ik zie dat het licht al een tijdje op groen staat beslis ik op een bepaald punt ook om gewoon gas bij te geven als het plots op oranje springt. Eigenlijk heb ik veel liever dat het licht gewoon op rood staat als ik kom aangereden.

Zelfde met een koets lijkt me, al had de eerste daar inderdaad wat socialer mee om kunnen gaan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:01

[***] schreef:
Ga dan ook niet in draf op een stoplicht af

Ja dat was ook mijn gedachte inderdaad.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:04

singa schreef:
Maanlicht schreef:

Wat een dooddoener. Stel dat je uitspraak in deze situatie klopt (wat ik betwijfel), hoe wil je je paard dan verkeersmak maken zonder je je ermee in het verkeer te begeven?

Op netjes en zonder drammen in colonne lopen kan je prima op een rustige plek trainen in plaats van in het centrum van Brugge lijkt mij :o? . In colonne rijden is bovendien ook maar zeer zelden echt noodzakelijk als je paard dat niet kan, vertrek dan gewoon een paar minuten na je voorganger zodat die niet in het zicht is of loop met het paard dat het niet kan voorop in de colonne :)* .

@Singa: Maar met een trailer ben je dan net zo snel aan de overkant als met een gewone auto, met een aanspanning ben je echt vele vele malen langzamer en zul je het verkeer veel sneller hinderen als je door rood rijdt, sommige stoplichten staan zo krap dat je met een aanspanning sowieso maar net aan de overkant komt zonder mensen in de weg te rijden, laat staan als je er op het allerlaatste moment doorschiet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:05

Chasey schreef:
[***] schreef:
Ga dan ook niet in draf op een stoplicht af

Ja dat was ook mijn gedachte inderdaad.

Dus jij gaat op een ringweg waar doorgaans 70 gereden mag worden op je dooie gemakje in stap richting een groen licht? 8)7

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:05

nou als er een batterij auto's achter me zit, ga ik toch echt in draf over; zou niet de eerste keer zijn dat een ongeduldige automobilist denkt je dan maar te moeten opdrukken als je in stap blijft, dus dat er gedraafd werd richting stoplichten begrijp ik wel

en idd wat Liselot zegt; als je flinke problemen wil wat betreft roadrage moet je vooral gaan stappen op zo'n weg: 70 km weg en dan mooi gaan stappen gaat niet samen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-07-15 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:07

Liselot schreef:
Dus jij gaat op een ringweg waar doorgaans 70 gereden mag worden op je dooie gemakje in stap richting een groen licht? 8)7

Ik weet toch niet wat voor weg dat is! Whaha :=
Ik kom uit een boerengehucht, in mijn 'stad' is geen stoplicht te bekennen. :D
Het was ook maar een gedachte :)*

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:08

Staat in de OP dat het om een ringweg gaat ;)