Een 21-jarige vrouw uit Assebroek (Brugge) heeft van de politierechter in Brugge een rijverbod van acht dagen gekregen na een niet-alledaagse verkeersovertreding. Ze reed immers op 10 september vorig jaar met een paardenkoets door het rode licht op de ring van Brugge aan de Warandebrug.
Agenten die op hetzelfde kruispunt in de Havenstraat stonden te wachten, zetten haar koets aan de kant aan de brandweerkazerne. Ze gaven de jonge vrouw, die flink onder de indruk was, een proces-verbaal mee en merkten op dat ze haar paard helemaal niet onder controle had.
"Maar dat was echt niet zo", verdedigt de vrouw zich. "Ik rij al vier jaar met de koets en al 14 jaar met een paard. Je hebt als koetsier inderdaad geen attest of rijbewijs nodig, maar je moet het uiteraard wel kunnen. Ik was inderdaad onder de indruk, maar mijn paard was onrustig omdat hij moest stoppen voor de politie op een plaats waar hij nooit stilstaat. Ik ben door het oranje en rood gereden omdat ik in draf de koets voor me volgde. Dan plots stoppen is echt moeilijk en gevaarlijk. Maar ik aanvaard mijn straf wel."
Haar werkgever had echter op meer begrip gerekend. "We begrijpen dat de wegcode gevolgd moet worden, maar zoiets is echt niet vanzelfsprekend", zegt de zaakvoerder van Hippo Taxi. "Als je vanuit draf erg plots moet stoppen, dan wordt het paard gewoon onrustig. Ik heb het zelf al eens meegemaakt. Gelukkig zijn er agenten die wel begripvol zijn, maar zo zijn ze niet allemaal. Het is jammer, want ze is al vier jaar jobstudente bij ons. Wij vinden ze heel bekwaam om met de koets te rijden."
Toch zal de vrouw zelf moeten opdraaien voor haar boete. "Het blijft hoe dan ook gevaarlijk en veel automobilisten en fietsers schrikken van zo'n paardenkoets. En als die dan nog eens door het rood rijdt, dan wordt het pas echt gevaarlijk", motiveerde de politierechter.
De twintiger kreeg 300 euro boete, de helft met uitstel, en acht dagen rijverbod.