Onderzoek: Welk effect heeft het weer op paardengedrag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Onderzoek: Welk effect heeft het weer op paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:49

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Veel paardeneigenaren zeggen dat het weer het humeur van hun paard beïnvloedt. Zo zouden paarden moeilijker worden bij winderig weer, en slomer bij warm weer. Poolse onderzoekers waren benieuwd of deze algemene "wijsheid" klopt.

De wetenschappers van de Poolse Universiteit voor Levenswetenschappen onderzochten 16 Anglo-Arabische ruinen, van 1 juli tot 1 september. Elke dag werden de paarden op het zelfde tijdstip gereden en werd er bijgehouden in hoeverre het paard werkwillig was en hoe het humeur was. Er werd specifiek gekeken naar ongewenst gedrag tijdens het rijden en hoe vaak de negatieve gedragingen tijdens het rijden voorkwamen. De luchttemperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid en luchtdruk werden gemeten ten tijde van de training.

Uit de resultaten bleek dat het weer van invloed was op het gedrag van de paarden. De paarden werden meer humeurig wanneer de temperatuur boven de 26 graden Celsius steeg. Bij windsnelheden boven de 5,5 meter per seconde nam het aantal ongewenste gedragingen toe. Er werden geen effecten gevonden voor luchtvochtigheid en luchtdruk.

"Bepaalde weersomstandigheden kunnen een vermindering van werkwilligheid en een slechter humeur veroorzaken." aldus de onderzoekers.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:00

Wauw, daar hadden we een onderzoek voor nodig!

mika11

Re: Onderzoek: Welk effect heeft het weer op paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:02

Nou inderdaad, dat kan iedereen je vertellen die met paarden te maken heeft.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:03

Thea_Ste schreef:
Wauw, daar hadden we een onderzoek voor nodig!

Als we de volgende keer op wedstrijd zijn en onze paarden presteren niet goed, kunnen we altijd nog zeggen dat het door het weer komt, want nu is het wetenschappelijk bewezen :+ :+

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:03

Hahaha inderdaad. Goh wat gek, dat een paard minder zin heeft om te lopen als het warm is, dat hebben mensen nou nooit

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:06

Ik vraag me af of er ooit ook een onderzoek met regen is gedaan?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:06

Doen ze een onderzoek naar de invloed van het weer, maar gebruiken ze enkel de zomermaanden. Tijd om te onderzoeken wat -2 graden met een paard doet! 8)7

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:07

Alleen als er wat uit luchtdruk enzo was gekomen was het interessant geweest, maarja, dat weet je niet voordat je gaat onderzoeken. De uitslagen zijn een beetje een open deur zo.

Kan er ook nog aan toevoegen dat ze bij fikse regen gewoon met hun kont in de wind en regen willen gaan staan en niet zo zitten te wachten op vanalles doen. Gelukkig denk ik daar ook zo over (nou ja, ik ga dan niet met mijn kont in de wind/regen staan), dus dat komt goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:10

De meeste paarden worden drukker als het hard waait vanwege het feit dat ze geluiden niet meer precies kunnen traceren.
Een auto kan bijvoorbeeld verder weg horen dan normaal bij minder wind en daar kunnen ze van schrikken.

Ik vind het ook een nogal logische uitkomst.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:10

Nou, spectaculair. :')
Dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:20

1 juli tot 1 september.. Lekker warm, weinig regen.. Ben dan vooral benieuwd naar de verschillen in jaargetijden, vind dit maar een half onderzoekje eerlijk gezegd :=

Wat zien ze als 'ongewenst gedrag'? Is dat tegenwerken, of steigeren enzo?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:33

Bowen schreef:
Alleen als er wat uit luchtdruk enzo was gekomen was het interessant geweest, maarja, dat weet je niet voordat je gaat onderzoeken. De uitslagen zijn een beetje een open deur zo.

Kan er ook nog aan toevoegen dat ze bij fikse regen gewoon met hun kont in de wind en regen willen gaan staan en niet zo zitten te wachten op vanalles doen. Gelukkig denk ik daar ook zo over (nou ja, ik ga dan niet met mijn kont in de wind/regen staan), dus dat komt goed uit.

Het is maar net wat je onder fikse regen verstaat, maar mijn paard loopt er soms zelf fijner in, dus vandaar :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:46

lisaislisa schreef:
Het is maar net wat je onder fikse regen verstaat, maar mijn paard loopt er soms zelf fijner in, dus vandaar :Y)

Dat doet me denken aan mijn allereerste pony. Die liep alleen 'aan de teugel' als het regende, want dan deed ze haar hoofd naar beneden en was ze heel licht in de hand. :D

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:47

Suzanne F. schreef:
lisaislisa schreef:

Dat doet me denken aan mijn allereerste pony. Die liep alleen 'aan de teugel' als het regende, want dan deed ze haar hoofd naar beneden en was ze heel licht in de hand. :D

:+ Je hebt me door

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:57

Zou ook wel benieuwd zijn naar het humeur van de ruiters bij verschillende weersomstandigheden ;)
Word zelf erg chagrijnig van storm bijvoorbeeld.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:46

lisaislisa schreef:
Bowen schreef:

Van die regen die maakt dat je snel naar een afdakje/naar binnen wil rennen. Beetje motregen maakt ze niets uit, maar als het stevig begint te regenen houden ze(die van mij dan) er niet van om met hun hoofd in de richting van de regen te lopen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:48

Suzanne F. schreef:
lisaislisa schreef:

Dat heeft toch niets met nagevelijkheid te maken???? To light ain't right!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:13

Volgens mij bedoelt Suzanne het sarcastisch :+

De mijne doet het overigens ook. Hierdoor kan ik niet in de regen rijden, want dat is natuurlijk erg slecht voor zijn rug. Maar ik vind het niet erg _O-

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:59

Bowen schreef:
lisaislisa schreef:

Van die regen die maakt dat je snel naar een afdakje/naar binnen wil rennen. Beetje motregen maakt ze niets uit, maar als het stevig begint te regenen houden ze(die van mij dan) er niet van om met hun hoofd in de richting van de regen te lopen.

Nee dan ben ik het met je eens! :brr:

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:02

Komt me bekend voor. De mijne zijn vaak gauw drukker als het veel waait en zijn frisser in de winter dan in de zomer. Maar of er nou wetenschappelijk onderzoek voor nodig was..
Laatst bijgewerkt door GerenGer op 23-07-15 21:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:02

Zie mijn onderschrift. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:04

Nou dat ben ik niet met je eens Jetta. Hoe kan het nou mijn schuld zijn dat mijn paard met fris weer frisser is :+

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 01:31

Geryon schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens Jetta. Hoe kan het nou mijn schuld zijn dat mijn paard met fris weer frisser is :+

Inderdaad. Ik kan er toch niks aan doen dat hij denkt "het is koud WIIEEE" :') :')

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:10

Zodra het wat stormde, flink wat waaide of regen wist ik dat ik een van de merries niet hoefde te stappen ;) dan was de kans zeer groot dat je in elke hoek 180 graden rond ging en soms zo dat je zand mocht gaan happen :Y) die was er zeer gevoelig voor, terwijl andere nog best te trainen waren.
met onstuimig weer zijn ze allemaal wat alerter en 'drukker' en bij warm warm weer zijn ze dan weer wat lomer dat is niet zo gek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:55

De mijne verdraait geen oor met storm of harde wind, is al zoveel gewend, boeit dr niet meer. Flapperend plastic en andere paarden racend en gek doende in de paddock ook niet.
Regen daarentegen dan kun je het vergeten, motregen nog net maar als het flink doorregent hoef je er niet op te stappen. Dan gaat ze met dr kont in de wind staan en verzet geen stap. Ik geef dr dan groot gelijk, ik heb ook een schurfthekel aan natregenen.
Warmte vind ik zelf niet prettig en met kou is ze wel frisser maar nog handelbaar.