Droes op Texel zet streep door ringsteekseizoen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Droes op Texel zet streep door ringsteekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:41

www.texelsecourant.nl / www.bokt.nl

Afbeelding

De ringsteekcommissie heeft samen met het bestuur van Tussen Wad en Duin besloten het ringsteken af te lassen. Door de uitbraak van droes heeft de commissie afmeldingen ontvangen voor het ringsteken, hierdoor zijn er nog maar enkele deelnemers voor de ringsteekcompetitie beschikbaar.

Het ringsteken zou plaats vinden op 26 juli in De Koog, 29 juli in Den Burg, 6 augustus in Den Hoorn en 23 augustus in De Cocksdorp. De commissie en het bestuur vinden het jammer dat de dertigste competitie niet door kan gaan, maar hebben ook begrip voor de leden die hebben besloten niet mee te rijden. Eerder besloot de organisatie van Paard en Buitenleven, dat voor vandaag gepland stond, hun evenement af te lassen.

Vorige week werd er bekend dat er droes was uitgebroken op Manege Elzenhof, een populaire manege voor buitenritten en ruitervakanties op Texel.

Miepie77

Re: Droes op Texel zet streep door ringsteekseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:41

Het heerst overal, dus verstandig besluit.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 01:24

Ben wel benieuwd of de landbouw dag dan wel door gaat?
Ontzettend balen maar wel verstandig dan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 04:24

Bedoel je de landbouwdag in Opmeer? Ik verwacht van wel, Texel ligt daar nog wel een stukje vandaan en zo'n tentoonstellingsdag kost zoveel geld om op poten te zetten dat het enorme strop zou zijn om het om een droesgeval dat toch nog betrekkelijk ver ervandaan is af te gelasten.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 04:55

Nee landbouwdag op Texel volgende week donderdag voor zover nu bekent gaat het nog door maar ja et kan nog veranderen . Hoop dat het snel helemaal onder controle is want dis niet fijn.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:26

De landbouwdag op Texel gaat gewoon door, ze hebben wel passende maatregelen getroffen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:28

Ohja opmeer heb je ook, nee die op Texel bedoelde ik.
Ja omdat we dan ook met paarden komen en alles en zover bekend gaat het nog door.
Maar vroeg me dat af omdat alles een beetje afgelast word, kon zijn dat iemand er iets over gehoord had.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:10

Nu woon ik toch al mijn hele leven in de noordkop, maar ik heb nooit geweten dat er op Texel een landbouwdag was :o .

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:49

Paarden vanuit Texel waren wel op kwpn keuring .....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 05:57

Texel is groot, 20 km. lang en 8 km. breed. De Koog, waar de droes is op een manege ligt halverwege in de lengte gerekend en tegen de westkust zeg maar. Op het vaste land wordt er ook niet zo'n groot gebied stilgelegd voor het meedoen aan evenementen als er ergens droes heerst. Bij evenementen op Texel zelf ligt dat anders i.v.m. de vele toeristen. Daarvan heb je niet in de hand of die bij de droespaarden zijn geweest of niet, dus daarom laten ze die evenementen niet doorgaan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:33

Texel is zelfs nog groter!! 30 lang bij 15 breed.... En idd droes is uitgebroken bij een manege waar ze strandritten organiseren en beginnerslessen. Veel geknuffel daar bij de pony's en paarden door toeristen. Daarom wordt alles waar paarden en toeristen met elkaar in aanraking (kunnen) komen aangepast of afgelast. Op de landbouwdag in Den Hoorn (die er al zo lang is als ik mij kan herinneren) mogen bezoekers bijvoorbeeld niet op het inspanterrein komen, liggen er ontsmettingsbakken etc. Als je als paardeneigenaar zelf je gezonde verstand gebruikt kan er niet veel mis gaan. Maar veel toeristen weten niet hoe besmettelijk droes is en aaien eerst de ene pony en dan de volgende, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:15

Haha Texelse, jij weet het natuurlijk beter als geen ander hoe groot jouw eiland is! Ik had het van Wikipedia af, maar daar stond inderdaad gemiddeld bij de maten :o . Dank voor je verduidelijkingen, voor mensen die er niet vandaan komen is het kennelijk vaag dat er wel mensen van Texel met hun paarden naar een keuring op het vaste land kunnen, terwijl er droes heerst bij één manege daar.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:09

Ho ho Jet niet iedereen over één kam scheren :Y) voor mij is het niet vaag hoor dat er Texelse zijn die gewoon naar vaste wal gaan met hun paarden. :=
wij gaan morgen al naar Texel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:49

Nee, ik doelde op de opmerking van Edhunter...