Olympisch springruiter Steve Guerdat per direct geschorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Olympisch springruiter Steve Guerdat per direct geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:57

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

De Olympische springkampioen Steve Guerdat is tijdelijk geschorst door de FEI, nadat twee van zijn paarden positief testten op verboden middelen. Nino Des Buissonets, het paard waarmee hij in 2012 Olympisch goud won, en Nasa zijn voor twee maanden geschorst. Een derde Zwitsers springpaard, Charivari KG, is ook geschorst voor dezelfde periode. Dit paard wordt gereden door Alessandra Bichsel.

De FEI heeft nog niet laten weten hoe lang Guerdat geschorst zal zijn, waardoor het mogelijk is dat Guerdat niet aan de start zal komen tijdens het EK in Aken.

Na het behalen van de winst tijdens CSIO5* in La Baule op 17 mei, werden bij Nino des Buissonets monsters genomen. In de monsters werden de verboden middelen codeine en oripavine aangetroffen, als ook morfine. Tijdens hetzelfde concours, maar dan een dag eerder, werden monsters genomen bij Guerdat's andere paard, Nasa. Zij testte positief op codeine en morfine en een lage dosis oripavine, welke te weinig was om officieel positief te testen.

Het paard van Bichsel bleek dezelfde middelen te bevatten. "De aanwezigheid van oripavine in alle paarden kan een aanwijzing zijn op een besmetting. Maar wij moeten de standaard procedure volgen." aldus de FEI. "De combinatie van oripavine, morfine en codeine hebben wij al vaak gezien in het geval van besmetting."

Oripavine is een opiaat dat weinig wordt gebruikt omdat het zeer giftig is. Paarden die positief testten op oripavine, hebben de stof vaak opgelopen via het eten van maanzaad. Ook codeine en morfine komen voor in maanzaad.

vimer

Re: Olympisch springruiter Steve Guerdat per direct geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:04

Maar goed ook :0

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:06

Klaprozen in de wei?
Of toch een blessure verbloemen?

Ben benieuwd waarom je een hoog giftig middel bewust zou geven.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:52

merel_1wan schreef:
Maar goed ook :0

Dat is wel een beetje kort door de bocht natuurlijk. Er hoeft geen sprake van opzet te zijn. Dit is vaker gezien en bleek later een ongelukkige besmetting te zijn. Eerst dus maar even afwachten alvorens we conclusies gaan trekken.

Sizzle schreef:
Klaprozen in de wei?
Of toch een blessure verbloemen?

Ben benieuwd waarom je een hoog giftig middel bewust zou geven.

Dat is inderdaad moeilijk voor te stellen. Ik gok zelf op een ongelukkige besmetting.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:01

Hmm.. ik geloof niet dat hier opzet in het spel is.. :n
Ik vind Steve een fijne ruiter.. en het lijkt me niet dat hij zijn leven op het spel zet door bewust deze middelen te gebruiken..

Waar het dan wél vandaan komt, zal nog moeten blijken..

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:06

Ik kan me ook niet voorstellen dat je je paard bewust iets zou geven wat giftig is. Hoop dat het nog duidelijk wordt hoe de paarden dit binnen hebben gekregen! Het zou wel heel zuur zijn als het niet zijn schuld is en hij hierdoor het EK zou missen...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:14

Hè gatsie, vervelend voor alle betrokken partijen. Ik geloof niet dat er opzet in het spel is. Het is wel erg toevallig en er zijn tal van logische verklaringen te vinden. Laten we het in ieder geval hopen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:58

dan kan je op je vingers natellen, dat ie gaat zeggen, dat ze maanzaadbolletjes hebben gehad.
van de "concurrent ", of de stalknecht..

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:02

Mmm, ik geef mijn paard altijd de restjes van ons brood, je raad het al met maanzaad.
Vandaar dat hij altijd zo vrolijk is daarna <<)

Maar zonder te grappen, vervelend is het wel voor de ruiter(s) en hopelijk is een ongelukkige besmetting en is er niet iets expres in gegaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:06

Was er ook niet ooit iemand uit het leger die positief testte op bloedafname en zei dat het door maanzaad zou komen? Ik dacht dat je echt gigantische hoeveelheden als mens al moet verwerken/ eten voor je een bepaalde concentratie in je bloed hebt, hoe zit dat met paarden dan?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:19

Collie2008 schreef:
Was er ook niet ooit iemand uit het leger die positief testte op bloedafname en zei dat het door maanzaad zou komen? Ik dacht dat je echt gigantische hoeveelheden als mens al moet verwerken/ eten voor je een bepaalde concentratie in je bloed hebt, hoe zit dat met paarden dan?

Nee hoor, Piloten mogen ook geen maanzaadbroodjes omdat er al een keer eentje positief getest werd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:57

Ik heb jarenlang een andere sport op hoog niveau beoefend. Tijdens NK's en Europese wedstrijden stond er ook in een briefing van de bond ook een aantal dingen die je niet mocht gebruiken, er werd ook gemeld dat je géén maanzaad mag nuttigen in de week voor en na de wedstrijd ivm mogelijk positief resultaat in tests.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:00

spicegirl schreef:
dan kan je op je vingers natellen, dat ie gaat zeggen, dat ze maanzaadbolletjes hebben gehad.
van de "concurrent ", of de stalknecht..

Of klaprozen in het hooi.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:01

carika schreef:
Collie2008 schreef:

Nee hoor, Piloten mogen ook geen maanzaadbroodjes omdat er al een keer eentje positief getest werd.

Mijn collega moest hierom lachen (haar man is piloot) zij kende het niet

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:19

@collie Het zou kunnen dat ik het door elkaar haal en het hierover ging:
http://www.spiegel.de/reise/aktuell/war ... 35092.html

helaas geen engels/nl bron te vinden zo snel, maar het gaat hier erom dat toeristen in Dubai aangehouden werden en in het gefangenis beland zijn omdat ze tijdens of voor de vlucht maanzaadbroodjes gegeten hebben.

Dit is wel OT...sorry

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:20

Casarell schreef:
Ik vind Steve een fijne ruiter.. en het lijkt me niet dat hij zijn leven op het spel zet door bewust deze middelen te gebruiken..

ik geloof niet dat het zo'n heilige is... Heb ooit eens een paard zien toekomen ( heel bekend springpaard) die van bij hem kwam. Bek gewoon opengescheurd ( zeker paar cm) en de flanken helemaal opengereten...nog nooit gezien zoiets. Sindsdien 0,0 % respect meer voor die man, ( en btw hij is er toch voor gekend in de volksmond dat het een sjoemelaar is..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:21

gewoon voor altijd schorsen! Zal anderen wel dubbel doen nadenken voor ze hun paard dope geven!treiste wereld is het toch met al dat dope gebruik om maar te winnen. walg ervan!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:35

Lianne schreef:
gewoon voor altijd schorsen! Zal anderen wel dubbel doen nadenken voor ze hun paard dope geven!treiste wereld is het toch met al dat dope gebruik om maar te winnen. walg ervan!

Vind je het niet een beetje voorbarig om deze beschuldiging in zijn schoenen te schuiven? Er is nog niet bekend hoe de middelen in de paarden terecht zijn gekomen. Er kan sprake zijn van een besmetting, die kan iedereen gebeuren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:38

sympie schreef:
Casarell schreef:

ik geloof niet dat het zo'n heilige is... Heb ooit eens een paard zien toekomen ( heel bekend springpaard) die van bij hem kwam. Bek gewoon opengescheurd ( zeker paar cm) en de flanken helemaal opengereten...nog nooit gezien zoiets. Sindsdien 0,0 % respect meer voor die man, ( en btw hij is er toch voor gekend in de volksmond dat het een sjoemelaar is..)

dan kan je helaas 75 % en zelfs meer van het paardensportwereldje schrappen ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:39

"“The presence in all these samples of Oripavine, which is not found in any veterinary products, suggests that this could be contamination, but obviously we still have to follow standard procedure”, FEI Secretary General Sabrina Zeender said.
“The combination of Oripavine, Morphine and Codeine have frequently been seen in contamination cases from other equestrian sport regulators, and the FEI already has three outstanding cases from 2014 involving Oripavine and Morphine in which we proactively sought the lifting of the provisional suspensions. As the regulator of international equestrian sport, we have to balance fairness to the athletes with our dual role of protecting horse welfare and maintaining a level playing field.”
Potential contamination
The FEI has three ongoing 2014 cases which also involve Oripavine and Morphine*. Requests for the lifting of the provisional suspension in each case were originally denied by the Tribunal, but sufficient evidence was subsequently gathered to show that all three cases were highly likely to involve contamination and the FEI promptly sought the lifting of the provisional suspensions. All three provisional suspensions were simultaneously lifted by the FEI Tribunal on 19 December 2014.
Oripavine is an opioid analgesic that is not used clinically due to its very narrow therapeutic margin and extremely high toxicity levels. Oripavine positives are frequently the result of poppy seed ingestion. Codeine and Morphine, both of which are found in poppy seeds, are also analgesics.
Due to increasing evidence of poppy seed contamination resulting in positives, the FEI downgraded Morphine from a Banned Substance to Controlled Medication in 2013. Among a number of proposed changes to the Equine Prohibited Substances List due to come into effect on 1 January 2016, Codeine is listed for a similar downgrading to Controlled Medication."
bron FEI