Medaillewinnaars tijdens de ereronde, foto: Timo Martis
Gisteren won Theo Hanzon zijn eerste Lichte Tour titel op het NK Dressuur. Enkele maanden nadat hij het ZZ-Zwaar won op de Indoor KNHS Kampioenschappen, werd hij ook hier tijdens de Outdoor Kampioenschappen met Helena van het Goorhof (v. Gribaldi) kampioen.
Richting het einde van de kür kelderde het percentage voor de combinatie doordat de merrie wat grillig werd. Theo Hanzon liet aan de KNHS weten dat ze weet dat het einde van de proef eraan komt. "Dan wordt ze een beetje narrig. Ik moet haar dan niet beledigen, rustig blijven". Door de miscommunicaties van de combinatie eindigden ze op een tweede plek in de kür op muziek.
De kür werd gewonnen door de zilveren combinatie Marlies van Baalen en Dion Johnson (v. Johnson). Gezien Van Baalen in het eerste onderdeel, de Prix St. George, derde werd, was het gat te groot om de kampioenstitel op haar naam te zetten, alhoewel het verschil bij elkaar opgeteld maar een kleine 1,09% was. “Een topper, dat voel ik de hele proef door”, meldt Van Baalen aan de KNHS. “Een van de beste paarden die ik heb gereden met een heel goed karakter. In de rechterpirouette verloor ik wat controle en daarmee de titel. Dit maakt het seizoen wel weer goed”, besluit Marlies, nadat haar Grand Prix paard Zigeuner DVB (v. Gribaldi) geveld werd door koliek.
Een verrassende bronzen medaille was voor Jeroen Okkema met de schimmelruin Rolling Stone (v. Ravel). De ruiter had dat absoluut niet verwacht, gezien hij na het eerste onderdeel nog achtste stond en hij naderhand toegaf dat er veel betere paarden meeliepen dan zijn paard. Door een sterke kür, die goed was voor een score van 72.500%, is het hen alsnog gelukt om een podiumplek te bemachtigen.
mag ook wel vermeld worden
!