Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 11:14

www.knhs.nl

Afbeelding

Het Dressuurforum kwam op 8 juni voor de derde keer bijeen in 2015. Eén van de belangrijkste bespreekpunten was de ontwikkeling van het nieuwe dressuurproevenboekje dat ingaat per 1 april 2016 en de daarbij behorende voorstellen tot wijzigingen.

In maart en april heeft ieder forumlid in zijn/ haar regio de wensen geïnventariseerd. Naar aanleiding van de uitkomsten is een werkgroep vanuit het forum aan de slag gegaan met het ontwikkelen van nieuwe proeven. In grote lijnen blijven de uitgangspunten en de rode draad dezelfde als dat deze waren in 2006 en 2011.

Het dressuurforum stelt de volgende wijzigingen voor;

- Meer afwisseling in de proeven per klasse en de proeven per 2 maanden laten rouleren in plaats van per kwartaal.
- De B en L proeven korter maken en minder overgangen in de proeven zodat de proeven vloeiender te rijden zijn. Het aantal onderdelen per proef blijft wel hetzelfde.
- Meer uitleg over de te rijden onderdelen en de wijze waarop deze worden beoordeeld met beoordelingscriteria gaan opnemen in de uitleg behorend bij de dressuurproeven.
- Een nieuwe klasse onder de huidige klasse B dressuur ontwikkelen om de instap in de wedstrijdsport te verlagen, hiermee vervallen de A/B pony proeven.
- Schrappen verplicht starten 1e proef.

Lees hier het hele verslag

MarliesR

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:22

Dat zijn behoorlijk wat voorgestelde veranderingen. De halve punten kunnen ook wel een behoorlijk verschil gaan maken. Nu nog even afwachten wat er daadwerkelijk wordt doorgevoerd?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:28

Alsjeblieft niet meer afwisseling kwa proeven. Is erg onhandig als je de proeven uit het hoofd rijd.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:30

Als de eerste proef niet meer verplicht is, krijg je dan geen "wildgroei" aan mensen die in een klasse de "simpelste" proefjes starten en op die manier winstpunten sprokkelen?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:32

Ik ben benieuwd!
Alleen de B en L proeven korter maken en minder overgangen rijden?
Volgens mij zijn ze nou al redelijk simpel en met weinig overgangen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:34

Nog lager dan B kan toch gewoon bij het FNRS?
Daar zie ik echt geen nut in anders dan het FNRS klanten afpikken.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:36

Ik dacht juist dat de b proeven zo lang waren zodat de oefeningen elkaar niet zo snel opvolgen wat dus makkelijker zou zijn voor de ruiter. Hier Door word het juist toch moeilijker inplaats van makkelijker

Carlijn101

MarliesR schreef:
Dat zijn behoorlijk wat voorgestelde veranderingen. De halve punten kunnen ook wel een behoorlijk verschil gaan maken. Nu nog even afwachten wat er daadwerkelijk wordt doorgevoerd?

Halve punten? Daar lees ik niks over..

Zie ook niet echt het nut van het schrappen van de eerste proef regel.

Of een proef lager dan Bniveau.. Meer op de ruiter letten dan naar de combinatie haalt naar mijn idee het doel van 'dressuur' een beetje weg.. En volgens mij is het FNRS er juist om niet vaste combinaties ook wedstrijden te laten rijden.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 17-07-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Frensie

FNRS en KNHS zijn samengegaan dus is geen sprake meer van klanten afpikken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:41

Dan snap ik helemaal niet waarom he dan nog een klasse erbij moet bedenken.

Ik zou trouwens een moord doen voor een B proef. Ik ben dit jaar begonnen met starten met mijn paard in de laagste klasse (in Zwitserland) en in proefje nr 5 (5e van onder) zit een keertwending om de achterhand galop-stap-galop, middendraf doorzitten en volte 10m galop.
Ik kan he vertellen dat dit ern behoorlijk grote stap is voor een paard dat zich sowieso al slecht kan concentreren.

Sammie

magic_lover schreef:
Ik ben benieuwd!

Mijn idee. Zelfde onderdelen behouden, maar korter en minder overgangen.. Hoe?

Sjira

magic_lover schreef:
Ik ben benieuwd!

Dat dacht ik dus ook! Ik zat ook al te bedenken waar AL die overgangen dan zitten.. Gaan we dan alleen maar draven in de proef? Ik snap het niet zo goed..

En korter maken? Ik vind ze echt niet lang (alleen als je moet wachten op je voorganger ;) ) Meer afwisseling mag wel, niet herhalen links en rechts maar de ene oefening links en een andere weer rechts. Is denk ik wel leuker.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:51

in 1 van de L1 proeven zit een stukje M-X-K van hand veranderen, tussen M-X overgang stap, X-K overgang draf.

Ik denk dat ze zulke dingen bedoelen.
Ik neem namelijk wel aan dat we beide kanten op moeten draven/stappen/galloperen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:59

renee16 schreef:
MarliesR schreef:

Halve punten? Daar lees ik niks over..

Staat in de PDF waar een link naar staat in het nieuwsbericht:
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:04

Er zit ook ergens een deel met E of B afwenden op de b-x-e lijn halt houden voorwaarts draf om vervolgens weer bij A af te wenden en in stap over te gaan.

Ik vindt het juist wel goed dat er wat overgangen kort op elkaar zitten omdat je dan toch juist de controle kan zien

Dat niet verplicht van de eerste proef rijden roept ook nog wat vraagtekens op.
Maar we wachten maar af wat het brengt

Overigens die halve punt mag van mij weg blijven
Met het invoeren in het concours programma neemt het mogelijk invoeren van halve punten veel tijd in beslag

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:07

Snorlex schreef:
Als de eerste proef niet meer verplicht is, krijg je dan geen "wildgroei" aan mensen die in een klasse de "simpelste" proefjes starten en op die manier winstpunten sprokkelen?

Ben ik ook bang voor.
Wat ik dan wel weer een goed iets vind is de proeven per 2 maanden te rouleren, zoals dat vroeger ook al het geval was.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:10

Het meer afwisselen van de proeven zou imo een grote vooruitgang zijn. Die halve punten hoeven van mij niet zo hoor.
Wel leuk dat er weer nieuwe proeven komen. Maakt het rijden weer wat spannender.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:16

Ik ben ook geen voorstander van het meer afwisselen van de proeven en de keuze welke van de 2 proeven je wilt starten. Zelf rijd ik L en ik zie de proeven deels als aanvulling op elkaar, omdat je in de ene proef bepaalde oefeningen rijd, zoals het halthouden en de gebroken lijn, terwijl je in de andere proef andere oefeningen rijd, zoals de volte 15meter.
Een klasse onder de B lijkt mij niet gewenst. Je kunt beter gewoon gelijk B starten...
En ik vind de proeven van de L wel vol en snel achter elkaar, maar ik vraag me af of dat alleen aan de overgangen ligt. Vind het ook niet allemaal handig gedaan...zo moet ik gelijk vanuit een middendraf doorzitten om het wijken in te zetten. Ik vind die snelheid wel lastig, maar t geeft ook wel een uitdaging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:21

Minder overgangen in de B ben ik geen voorstander van, in de overgangen zie je de africhting ben ik nooit vergeten uit de jury cursus.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:29

Maar als ik hier nu zo de geluiden hoor vraag ik me af waar de ideeën vandaan komen
Want de halve punt, minder overgangen zijn dingen die hier toch niet worden toe gejuicht

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:30

Halve punten vind ik als jury dan wel weer handig. Ik heb heel vaak dat ik ergens tussen een cijfer in zit en dan moet je kijken welke kant je dan opgaat. Het is geen 6, maar eigenlijk ook geen 7 waard. Nou, doe maar een 7 (positief benaderen). Dan zou het handig zijn als je die 6,5 kan geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:31

Dat haalt ook het zesjesprotocol weg. Ik vind halve punten duidelijker

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:32

Meer verschillende proeven en zo dus meer afwisseling lijkt mij wel fijn :-) Halve punten lijkt mij ook fijn :-) Dan kun je met de halve punten ook iets opvangen als bepaalde zaken wel goed gingen in een onderdeel en andere zaken niet (bijvoorbeeld halthouden, achterwaarts, wegdraven: als dan dat wegdraven erg traag ging dan kun je een 5.5 geven als de andere onderdelen wel goed gingen, nu krijg je daar dan vaak een 5 voor).

Minder overgangen juist niet :\ Hangt wellicht ook een beetje van je paard af, maar juist door de overgangen kun je je paard goed bij de les houden :-)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:38

Halve punten invoeren vind ik top! Soms te veel twijfel bij juryleden tussen 2 punten en dit maakt het een stuk makkelijker.

Elke 2 maanden nieuwe proef, liever niet, dan wordt het uit het hoofd rijden een stuk lastiger, nog sneller schakelen.

Lager dan de klasse B? Ik vind de klasse B nu al niks voorstellen, dan proeven zonder galop ofzo? Ik vind dat je pas op wedstrijd moet gaan als de basis voor elkaar is en dat is dus controle over houding en tempo in alle 3 de gangen.

1e proef niet meer verplicht? Dat vind ik ook niks, zo kan je zelf kiezen wat je start en wordt het promoveren wel heel eenvoudig, of in elk geval eenvoudiger, doet je paard geen traver, schrap je die proeven gewoon. Dan zouden er in 1 proef zowel bijvoorbeeld traver en sb in moeten zitten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:39

Halve punten zijn niet praktisch met tellen.