Dierenarts ontwikkelt paardenambulance met twee ingangen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Dierenarts ontwikkelt paardenambulance met twee ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:54

http://www.gva.be

Afbeelding

Dierenarts David Buschman ontwikkelde een eigen paardenambulance. Tijdens de jumping van Kapellen stond die voor het eerst paraat op een officiële wedstrijd. De Vlaamse Liga voor de Paardensport (VLP) overweegt paardenambulances ter beschikking te stellen op grotere wedstrijden.
In de rand van het sportieve gebeuren kreeg de jumping van Kapellen er het voorbije weekend nog een leuke primeur bij. Voor de eerste keer was het prototype van de paardenambulance aanwezig. Het is een speciaal ontworpen trailer om gewonde paarden in de beste en veiligste omstandigheden te vervoeren naar een dierenkliniek.

“De jaren voordien was ik ook stand-by met mijn paardenambulance oude versie. Nu stond ik met het eindproduct drie dagen op de jumping en gelukkig hebben we de ambulance niet nodig gehad”, onderstreept David Buschman.

De adviezen van mensen uit de paardenwereld en de ervaringen van David Buxchman als dierenarts leidden uiteindelijk naar dit prototype. “Paarden kunnen zowel langs de voor- als achterkant in de ambulance worden geleid. Wanneer het dier bijvoorbeeld een voorbeen heeft gebroken, wordt het achterstevoren in de trailer geplaatst. Bij het remmen steunt het paard dan automatisch op de achterbenen en dat bespaart het paard nodeloos lijden.”

Klik hier voor een foto

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:02

Benieuwd naar een foto, Ifor Williams heeft toch gewoon een trailer met voor en achter deur?

Odysseus

Re: Dierenarts ontwikkelt paardenambulance met twee ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 13:06

Ik heb de foto van het artikel even in de OP gezet. Het ziet er ook uit als een Ifor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:14

spatter schreef:
Benieuwd naar een foto, Ifor Williams heeft toch gewoon een trailer met voor en achter deur?

Balans van deze trailer is aangepast, anders ligt die niet goed op de weg met een paard dat achterstevoren staat, zeker niet als gewoon hoofd in de rijrichting ook mogelijk blijft. Lijkt mij ook een interessante manier om gewone trailers te balanceren. Zowel om meer mogelijkheden te hebben qua wat paard het beste past als qua stabiliteit, want die moet ook stuk beter zijn om dit mogelijk te maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:16

Hij heeft dus IW omgebouwd tot paarden ambulance, dat is eigenlijk het nieuws.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:17

Ik mag hopen dat die haken aan de zijkant vd klep alleen voor de foto zo zitten? zou ze wel weggeklapt willen zien, als paard er verkeerd op stapt is de hoefwand aan gort of erger en op zn minst de haak krom...

Waarom zou je een paard met een gebroken been nog willen vervoeren? over het algemeen is het dan einde oefening voor het paard en lijkt me het vervoer juist nodeloos lijden. Of zou er ook een stellage in die ambulance zitten waarmee ze bijv met banden onder de buik het paard ondersteunen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:15

Dappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:54

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:59

Waarom dan niet gewoon gelijk een vrachtwagentje?
Kunnen ze vooruit, achteruit en schuin staan met meer stabiliteit dan een trailer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:58

Sizzle schreef:
Kunnen ze vooruit, achteruit en schuin staan met meer stabiliteit dan een trailer.

Meer mensen met trekauto en of E bij B, dan C rijbewijs.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 04:42

Kijk Dappe, dat is een duidelijk bericht erover. Ik had begrepen dat het alleen voor hun eigen gebruik zou zijn, maar ze zien dat dus duidelijk anders. Toch wel een mooi initiatief.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:03

tamary schreef:
Sizzle schreef:

Ik dacht dat het om een 'ambulance' ging?
Die hoeft toch ook niet iedereen?

Bovendien heb je die vrachtwagentjes voor 1 paard ook in B.

De 511 IW is een super fijne trailer trouwens, ligt heel stabiel dus wat dat betreft leent deze zich wel voor zo'n ombouw.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:47

Sizzle schreef:
Sizzle schreef:
tamary schreef:

Ik dacht dat het om een 'ambulance' ging?
Die hoeft toch ook niet iedereen?

Bovendien heb je die vrachtwagentjes voor 1 paard ook in B.

De 511 IW is een super fijne trailer trouwens, ligt heel stabiel dus wat dat betreft leent deze zich wel voor zo'n ombouw.

Andere trekauto/bestuurder regelen bij mankement of ziekte is een stuk simpeler met een trailer dan met een vrachtwagen. B vrachtwagentjes mogen niet zoveel laden en die aanpassingen zullen ook wat wegen.