Levensgroot monument onthuld om oorlogspaarden te herdenken

Moderators: Dani, Leo, Muurp, Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoli

Levensgroot monument onthuld om oorlogspaarden te herdenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 17:20 Tip de Nieuwsredactie

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Bron: Paul Jacobs/pictureexclusive.com

Afgelopen week werd er een levensgroot monument van een oorlogspaard onthuld in Hampshire. Het beeld werd officieel onthuld door prinses Anne in het Romsey's War Memorial Park.

In de Eerste Wereldoorlog werden er 120.000 paarden en muilezels getraind in het Remount Camp om te kunnen dienen aan het front. Velen stierven tijdens deze oorlog. Na de oorlog werd het kamp afgebroken maar de resterende overblijfselen werden gebruikt om het War Memorial Park in Romsey te creëren.

De lokale paardenbeeldhouwer, Amy Goodman, werd door een groep inwoners van Hampshire gevraagd om een passend eerbetoon te maken om niet alleen de paarden en muilezels, maar ook de soldaten te herdenken. Na vier jaar werk aan het beeld werd het afgelopen week eindelijk onthuld. "het was een zeer speciale dag", vertelt Goodman. "Veel mensen hebben hard gewerkt om dit mogelijk te maken."

In 2011 startte Amy Goodman met onderzoek voor het project, waarbij ze gebruik maakte van schetsen van Lionel Edwards als inspiratie voor het beeld. Ook Major General Jack Seely en zijn beroemde paard Warrior stonden model als inspiratie. "Mijn gehele carrière wilde ik al een levensgroot paardenbeeld maken als publieke herdenking. Het is een grote eer om betrokken te zijn bij een project als dit."

De 40-jarige beeldhouwer wilde de krachtige band tussen paard en ruiter tonen, ondanks de ontberingen van de oorlog.

"Het trekt vele bezoekers. Ze fotograferen het beeld, strelen het en laten bloemen achter op de grond. De plaats Romsey heeft het beeld in haar hart gesloten." Het beeld staat op een voetstuk waarin vier hoefijzers zijn verwerkt van de slagvelden van Vlaanderen. Daarnaast zijn er een aantal hoefnagels, een Remount Service badge en twee terracotta oorlogspaarden gemaakt op King John House in verwerkt.

Het project koste £80.000 en werd gefinancierd door publieke donaties en veilingen.

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?

Cil_

Re: Levensgroot monument onthuld om oorlogspaarden te herdenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:48

Mooi initiatief, wel lang nadat de beide oorlogen voorbij zijn. Voor zover ik het beeld op de foto kan zien, vind ik het heel goed gemaakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:53

Erg gaaf!

Ik ben naar de voorstelling en de film van war horse geweest. Was erg indrukwekkend. :j

Volg mijn hamstergekte:
@Hoardinghamsters

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:10

Een mooi eer betoon aan alle dappere oorlogspaarden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie