Mysterieuze paarden terug bij eigenaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Mysterieuze paarden terug bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 15:50

http://www.omroepzeeland.nl


Afbeelding

De twee paarden die vorige week opeens kwamen aanlopen bij stal Ter Hofstede in Retranchement zijn weer terug bij hun Vlaamse eigenaar. De dieren waren op eigen houtje de grens over gelopen en stonden plotsklaps voor de deur bij boer Dekker.

De paarden waren gechipt en dankzij de gegevens op die chip werd de eigenaar opgespoord. De Vlaming, die net over de grens bij Retranchement woont, heeft de paarden inmiddels opgehaald en meegenomen naar huis. De eigenaar van de pensionstalling had de dieren bij de gemeente Sluis opgegeven als gevonden voorwerpen. Vervolgens is de gemeente op zoek gegaan naar de eigenaar. Er was al tijdelijk onderdak gevonden voor de dieren, een particulier in de gemeente Sluis had zich aangeboden als logeeradres, maar dat bleek niet nodig. Al snel was duidelijk dat het opsporen van de eigenaar met behulp van de chip niet lang meer zou duren.

Wel duurde het iets langer dan wanneer het een Nederlandse chip zou zijn geweest. Nederland en Belgiƫ hanteren aparte registratiesystemen. Daarom werd de hulp van een dierenarts in Knokke ingeroepen om de eigenaar op te sporen.

Smoothie02

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-15
Woonplaats: Overijssel

Re: Mysterieuze paarden terug bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:01

Mooi dat ze weer bij de eigenaar terug zijn!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:26

En dat zonder EU paspoort :n

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Mysterieuze paarden terug bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:42

Gevonden voorwerpen. :')
Maar fijn dat ze weer terug zijn.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Mysterieuze paarden terug bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:31

Ik snap nog steeds niet dat er geen europees systeem is voor chips. Zelfs 1 centraal NL systeem is al teveel gevraagd.....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:55

Liezel1 schreef:
Ik snap nog steeds niet dat er geen europees systeem is voor chips. Zelfs 1 centraal NL systeem is al teveel gevraagd.....


Precies dit ! Kan je nagaan wat er gebeurt met een gestolen paard dat op transport naar, zeg maar, Polen wordt gezet en ginds in het beste geval even gechecked wordt op chip alvorens in de worst gedraaid te worden... :( Halen ze er waarschijnlijk ook even een NL of Be dierenarts bij om de chip te kunnen lezen... :+

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Mysterieuze paarden terug bij eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:18

Als ik zie hoe de wereld vooruit gegaan is sinds mijn jeugd dan zeg ik dat dat systeem er gaat komen. Een punt voor op de agenda van de EU. Maar, ... Die relaties heb ik niet, dus ... Wie de schoen past, ..