Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:00

Ik zou idd als KNHS zijnde hier ook een regel in treffen. Het gaat wel om het welzijn van de paarden.
Morgen avond heb ik zelf wedstrijd, zie er wel een beetje tegenop.
Het scheelt dat het aan de overkant van de weg is. Denk dat ik heel rustig aandoe, veel stappen en de proeven rijden, na de proeven gelijk naar huis stappen, scheelt dat ze niet op de trailer hoeft. Als ik met de trailer zou moeten had ik gegarandeerd al afgezegd.

Voor zondag kijk ik nog even aan, moet dan naar Zutphen, het zal dan tot nu toe ongeveer 27 graden worden. Mocht dit nog veranderen ga ik dit uiteraard ook afzeggen. Moet aan het einde van de middag.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:40

Heel verstandig vind ik, want er zal altijd wel iemand zijn die teveel vraagt van hun dieren.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:23


Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:27

Daantjuh88 schreef:
Ik heb zondag concours (zutphen), tot op heden gaat dat concours gewoon door. Ik ben zelf niet snel van het afmelden en niet zo'n zeikerd, maar 2 paarden mee en dan om half 1 en de ander om 2 uur rijden word afzien..... als ze het eruit gooien zal ik het niet erg vinden Maar je weet het natuurlijk nooit met het weer in NL, mss rijd ik ook wel in de stromende regen zoals vorig weekend.



Mijn dochter stond voor een Bixie ingeschreven in Zutphen, heb haar gisteren afgemeld...ga niet wachten tot het word afgelast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:28

Sammie schreef:
listiglistje schreef:
De weersites geven voor zaterdag 40 graden celcius aan!
(…)
Ik weet niet of er meer ruiters zo over denken en hoe de vereniging erover denkt, maar persoonlijk
Zou ik als vereniging de wedstrijd aflassen, verplaatsen of een zeer vervroegd ochtendprogramma inzetten.
Met aflassen wordt het alleen maar heter :D Overigens heb ik nog niks over 40 graden gehoord.. maar afijn 30 graden is natuurlijk al veel te warm. Dus ik snap de afmeldingen zeer zeker.

CK van het KWPN in Zeeland gaat vooralsnog wel door :=


Het wordt zaterdag 38 graden, vaak wordt het gemeten voor in de schaduw. Volle zon is dan echt wel 40 graden. :D Hier was voor vandaag 27/28 graden voorspeld. Zelfs nu nog is het rond de 31/32 graden. :P

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:37


Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:38

Zaterdag staat er voor hier 40 graden en voor zondag 33 (bron buienradar)

Ik vind het echt super van de organisaties die de boel aflassen. Eigenlijk zou KNHS hier mee moeten komen. Onverantwoord om met deze hitte te gaan rijden!

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:49

helemaal mee eens. Met dit weer hoor je ook gewoon niet te rijden.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:22

30 graden is nog wel te doen. Maar ze voorspellen 35-40. En dan is het toch te warm.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:34

Bij 30 graden heb ik ook wel eens gereden (en tussen de proeven door onder een boom gebivakkeerd), maar 40.. moet er niet aan denken.
Had me nog nergens ingeschreven vorige week en met de verwachtingen qua weer toen al, ook maar niet meer geprobeerd. Gelukkig.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:38

Anne_GTI schreef:
In Lierderholthuis wordt de kring Salland verreden op 11 juli ipv Luttenberg.


Dat is voor de pony's, paarden is nu ook naar dat weekend verplaatst. Luttenberg was het kringkampioenschap voor de paarden, niet voor de pony's.

https://www.facebook.com/kring.salland/ ... 0349025517

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:25

Zou er niet een regel moeten worden vastgesteld bij extreme hitte dat alles afgelast moet worden!?!?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:38

joyce_eddy schreef:
Zou er niet een regel moeten worden vastgesteld bij extreme hitte dat alles afgelast moet worden!?!?


Vanaf wanneer is het precies extreme hitte?
Een extreem zwoele dag met 25 graden is immers erger dan een droge 30 graden dag.

Ik start trouwens komend weekend ook niet hoor, de proef is midden op de dag, maar als ik zou weten dat ik om 10 uur smorgens zou moeten zou ik gewoon gegaan zijn.

Een andere wedstrijd in de buurt heeft boxen neergezet dus daar is ook nog wel wat te doen aangezien je dan je paard niet in de zon hoeft te laten staan.

In sommige gevallen kun je het losrijden misschien naar een binnenbak verplaatsen, sommige blijven erg koel.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:43

40 graden is echt wel extreme hitte Sizzle.... lijkt mij geen discussie over mogelijk!

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:52

listiglistje schreef:
40 graden is echt wel extreme hitte Sizzle.... lijkt mij geen discussie over mogelijk!


Mee eens hoor! Zoals gezegd, ik start ook niet ondanks dat ik net zo blij was van de wachtlijst af te zijn.

Maar als mensen gaan praten over 'ze zouden eigenlijk moeten', dan denk ik meteen: doe eens een concreet voorstel dan?

In een ander topic zijn er namelijk ook mensen die aangeven dat alles boven de 25 al niet meer kan.
Dat lijkt me wat overdreven.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:55

Sizzle schreef:
listiglistje schreef:
40 graden is echt wel extreme hitte Sizzle.... lijkt mij geen discussie over mogelijk!


Mee eens hoor! Zoals gezegd, ik start ook niet ondanks dat ik net zo blij was van de wachtlijst af te zijn.

Maar als mensen gaan praten over 'ze zouden eigenlijk moeten', dan denk ik meteen: doe eens een concreet voorstel dan?

In een ander topic zijn er namelijk ook mensen die aangeven dat alles boven de 25 al niet meer kan.
Dat lijkt me wat overdreven.

Voor mijzelf ligt de grens op 30 en > graden.

Ik heb zondag ook 1 proef ingeschreven, dan is het 28 graden...voor mezelf en mijn paard moet dat te doen zijn.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:00

Zelfde voor mij :j

Echter wil ik geen mensen veroordelen die wel gaan.
Ik ga er vanuit dat hun paarden er wellicht rijtechnisch veel beter voorstaan dan de mijne en kalm aan kunnen doen.
Ik ben ook wel eens met een paard van een ander weggeweest bij hoge temperaturen (springen). Echter had deze genoeg aan 3 sprongetjes, beetje stappen en parcours in. De vrachtwagen was gewoon koel te noemen, in iedergeval niet warmer dan thuis in de stal.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:02

Almelose ruiterdagen gaan wel door. Al zij. Alle rubrieken aangepast aan het tropenrooster. Orginisatoren doen er alles aan om het zo goed mogelijk te laten verlopen :-)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:09

Sizzle schreef:
In een ander topic zijn er namelijk ook mensen die aangeven dat alles boven de 25 al niet meer kan.
Dat lijkt me wat overdreven.


25 graden is ook wat makkelijker om ervaring mee te hebben en zelf een keer te trainen bij die temperaturen.

Ik vind dat er daarom ook wel dat er een verschil is tussen profs en amateurs, bij de laatste groep zou ik toch eerder een wedstrijd niet door laten gaan.

Trailers zijn volgens mij doorgaans ook een stuk minder koel dan vrachtwagens.

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:25

Ik ben een van de mensen die geschreven heeft dat ik boven de 27-28 graden niet meer start, weet niet of je mij bedoeld sizzle. Snap niet goed waarom je een bewuste keus van een ruiter, om zijn/haar paard te beschermen, overdreven noemt.
Ieder heeft de vrijheid om te starten wanneer hij of zij wil, maar ik vind het persoonlijk van de zotte om bij 30 graden, laat staan nog warmer, je paard vol aan het werk te zetten. Vind dat ook vrij egoïstisch eerlijk gezegd. Maar goed ieder z'n ding natuurlijk.
Ik zou het een goede zet vinden als de knhs alle wedstrijden aflast komend weekend. Volgens mij wordt er in Ermelo zelfs nog een sgw verreden zaterdag. Weliswaar met aangepast parcours, maar dan nog...

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:31

Ik heb geen idee wie dat zei, bedoel ook niemand specifiek.
Een eigen keus is een eigen keus en die moet men gewoon respecteren. Als iemand alleen in de winter rijdt moet diegene dat zelf weten. Kan mij niets schelen in iedergeval.
Ik vind het alleen een beetje raar om het dan een ander ook op te dringen door gelijk met regels en geboden te gaan gooien. Of mensen egoistisch of weet ik veel wat te noemen terwijl je geen idee hebt hoe die mensen wellicht zich zeer goed voorbereid hebben.
Dat is alles.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:48

Het is een voorspelling. Niet voor het eerst als dat helemaal anders uitpakt.
Maar ik snap ook dat een organisatie vroegtijdig besluit om alle vrijwilligers veel werk te besparen in de hitte - als deelnemers zich (terecht) gaan afmelden vanwege extreme hitte. En/of de organisatie verantwoordelijk wordt gesteld door een al te fanatieke ruiter wiens paard omvalt door de hitte.

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:49

Blijkbaar moeten sommige mensen tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Die mensen snappen niet dat je bij 38 graden geen parcours meer kan springen op een verantwoorde manier. Helaas gebeuren daar ook echt ongelukken mee. Onze paarden zijn deze temperaturen simpelweg niet gewend. Ze kunnen hun spieren niet meer koelen bij deze temperaturen. Ieder jaar komen hier weer artikelen over vrij maar op de een of andere manier komt het bij sommige mensen niet aan.
Dat daar dan regels voor moeten komen is misschien overdreven, maar in kader van het dierenwelzijn vind ik het alleen maar goed.
Dit geldt trouwens wat mij betreft net zo goed voor mensen die met windkracht 9 nog met een trailer op pad gaan, of andere extreme weersomstandigheden.

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:51

Hoe denken jullie over vrijdag?

Ik heb dan een avond wedstrijd. Vorige keer ging deze door in die mega onweersbui. Toen maar gegaan maar dat was geen pretje midden in zo'n onweersbui op een open veld.

Nu vrijdag en bloedheet en misschien weer onweer.

Maar zal het echt komen of wel mee vallen hmm?

Die vereniging last dus niet snel af!

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:57

Madelein, misschien doe jij ook wel dingen met je paarden die ik als onverantwoord zou zien en visa versa.
Leven en laten leven.

Overigens zou ik als vereniging ook aflassen aangezien niets zo teleurstellend is als een wedstrijd dat de dag er voor of zelfs op dezelfde dag nog volledig leeg loopt. Kun je ook niet maken naar de de vrijwilligers en jury.
Ik zou mijzelf niet geroepen voelen om de ruiters voor zichzelf te beschermen. Die zullen dat heus zelf moeten bepalen.