KNHS wijzigt maatregelen bij onjuiste ent- en meethistorie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

KNHS wijzigt maatregelen bij onjuiste ent- en meethistorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:59

* http://www.knhs.nl

Afbeelding

Wanneer paarden of pony’s deelnemen aan KNHS-wedstrijden, moeten ze correct zijn ingeënt tegen influenza. In de praktijk bleek de regelgeving voor de juiste inenting historie in het paardenpaspoort erg ingewikkeld, met verwarring en diskwalificatie van combinaties als vervelend gevolg. De KNHS heeft daarom besloten per direct de maatregelen bij een onjuiste registratie van de enthistorie of meethistorie te wijzigen. Een belangrijk voordeel: een fout levert geen diskwalificatie op voor de betreffende wedstrijd van de controle!

“We willen af van onduidelijke situaties,” zegt Anton Binnenmars, directeur Sport van de KNHS. Hij benadrukt dat het basismotto onveranderd blijft: “Bescherm jouw paard en dat van een ander, zorg er daarom voor dat jouw paard juist ingeënt is.”

Wat betekenen de wijzigingen praktisch?

Bij constatering van een fout in de enthistorie of meethistorie kan het niet langer voorkomen dat een combinatie op de wedstrijddag zelf gediskwalificeerd wordt. Als er nu onvolledige of incorrecte entingen of eventuele andere fouten in een paspoort worden geconstateerd, zal hiervan melding worden gemaakt bij de KNHS en moet de deelnemer dit in orde maken voor deelname aan de volgende wedstrijd.

Tevens is het vanaf nu voor de controle op entingen voldoende wanneer in plaats van de batchsticker het serie/batchnummer vermeld wordt.

Wat zijn de wijzigingen in artikel 47 van het Algemeen Wedstrijdreglement?

De verplichting om een startpas te tonen vervalt (artikel 47 lid 2 sub a Algemeen Wedstrijdreglement).

Bij vermeldingen van de entingen in het paardenpaspoort is het, in plaats van het plakken van de batchstickers van de entstof in het paspoort, ook toegestaan om het serie/batchnummer van de entstof te noteren door de dierenarts die de enting heeft toegediend (aanvulling artikel 47 lid 3 sub d Algemeen Wedstrijdreglement, conform FEI-regels).

Als een deelnemer niet aan de bepalingen van artikel 47 lid 3 en 4 van het Algemeen Wedstrijdreglement voldoet wordt hij/zij met het betreffende paard niet gediskwalificeerd op de betreffende wedstrijd, maar wordt de overtreding afgedaan als administratief verzuim. De deelnemer mag met het betreffende paard wel op de wedstrijd starten met dien verstande dat starten op een daaropvolgende wedstrijd pas weer is toegestaan nadat alsnog aan de eisen uit artikel 47 lid 3 en 4 is voldaan.

Indien in het paardenpaspoort geen enkele entinghistorie is opgenomen (het paard is nog nooit geënt) wordt de combinatie gediskwalificeerd van (verdere) deelname aan de wedstrijd, of alsnog uit de uitslag verwijderd, hetgeen dient te wordt aangegeven op het protocol en de uitslagenlijst (aanvulling artikel 47 lid 6 van het Algemeen Wedstrijdreglement).

Belangrijk

Wanneer paarden of pony’s deelnemen aan KNHS-wedstrijden, moeten ze correct ingeënt zijn tegen influenza. Dat wil zeggen: een basisenting, gevolgd door jaarlijkse entingen. Meer informatie over dit onderwerp vind je op: http://www.knhs.nl/paardenpaspoort.

Zonnetje81

Re: KNHS wijzigt maatregelen bij onjuiste ent- en meethistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:24

En hoe werkt dat dan met een meethistorie?

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:25

Hoe zit het nou dan met die regel dat je paard minstens 3 jaar correct geent moet zijn (dus dat de fout meer dan 3 jaar geleden was)?
Mijn paard is namelijk 14 en nog maar een keer in zijn leven geent voordat hij bij mij kwam. Het lijkt me wel leuk om eens een wedstrijdje mee te pakken, maar dacht dat dit niet kon omdat hij nu in juni'05, maart'14 en maart '15 geent is, dus geen basisenting. Als ik nu alsnog een basisenting doe kan ik dus gelijk mee doen? Of toch nog eerst 3 jaar correct bijhouden?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:28

Ik dacht dat dat altijd al zo was, basisenting en dan mag je op pad. Anders kan je met een 3 jarige zonder geënt te zijn als veulen ook niet op pad.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:29

Nee, die 3 jaar was dat het de laatste 3 jaar moest kloppen en fouten voordien gedoogd werden/opgelost moesten zijn voor je volgende wedstrijd. Jij kunt dus na 'n nieuwe basisenting gewoon starten (en voor die tijd 1x, aangenomen dat je een tak van sport doet waar ze je paspoort wel nakijken).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:41

En wie controleert of het paard voor de volgende wedstrijd wel correct geent is?
Dat wordt volgens mij helemaal niks. De registratie en controle gaat hem niet worden de Knhs kennende, maar ik laat me graag verrassen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:46

Niet, vermoed ik. Er zijn andere dingen zoals een Sportbrief en daarvan wordt ook niet gecontroleerd of je 'm al hebt (aangevraagd). Plus dat bij alle gewone dressuur- en springwedstrijden (gros van de mensen) paspoorten niet eens bekeken worden.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:48

Zonnetje81 schreef:
Ik dacht dat dat altijd al zo was, basisenting en dan mag je op pad. Anders kan je met een 3 jarige zonder geënt te zijn als veulen ook niet op pad.

Ohja, natuurlijk, niet aan gedacht :o

En bedankt voor de uitleg Hilli

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:38

Als het paspoort niet bekeken wordt, merkt ook niemand dat de entingen niet in orde zijn. Als ze wel bekeken worden en ergens klopt het niet met de entingen, zou het mooi zijn als de jury een aantekening maakt op het protocol en als het daarna in Concours 3.5 gezet zou kunnen worden. Dan heb je in elk geval een registratie. Als je vervolgens weer zou starten en weer je entingen niet in orde hebt, zou er een melding van moeten komen bij het invoeren in 3.5. Ergens zal het wel te registreren moeten kunnen zijn ( lekkere zin ;) , net als winstpunten ook te registreren zijn. Als je start in een verkeerde rubriek wordt dat toch ook opgemerkt, dus zoiets moet hier toch ook mogelijk mee zijn.

Jammer dat dit artikel niet aangeeft hoe de wijzigingen in de meethistorie zijn, hoewel de titel dat wel aangeeft.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:44

Vind vage wijziging niet goed is niet goed. Slaat echt nergens op. Voor je op wedstrijd gaat zorg je toch dat alles in orde is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:41

vicky schreef:
Vind vage wijziging niet goed is niet goed. Slaat echt nergens op. Voor je op wedstrijd gaat zorg je toch dat alles in orde is.

Zo simpel is dat niet hoor. Soms kopen mensen een paard die al jaren wedstrijden loopt, maar waarbij een fout nooit is opgemerkt. Kan gebeuren hoor

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 03:56

Nou, ik vind het ook een kleine moeite om hoe dan ook de ent-historie na te lopen voordat je zelf start. Net als de meet-geschiedenis, als je op de grens zit van een overgang i.v.m. schofthoogte, laat je de pony/het paard toch opnieuw meten?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 04:38

Jammer dat ze dit terug gaan draaien. Vond het een goede en duidelijke regel. Het is vervelend als het niet klopt, maar daarna is het toch geregeld ij die gevallen. Nu krijg je weer een grijs gebied.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:44

Claudxx schreef:
Hoe zit het nou dan met die regel dat je paard minstens 3 jaar correct geent moet zijn (dus dat de fout meer dan 3 jaar geleden was)?
Mijn paard is namelijk 14 en nog maar een keer in zijn leven geent voordat hij bij mij kwam. Het lijkt me wel leuk om eens een wedstrijdje mee te pakken, maar dacht dat dit niet kon omdat hij nu in juni'05, maart'14 en maart '15 geent is, dus geen basisenting. Als ik nu alsnog een basisenting doe kan ik dus gelijk mee doen? Of toch nog eerst 3 jaar correct bijhouden?

en volgens mij is het 2 entingen binnen 3 maanden, dus nog even snel de enting regelen, dan ben je mogelijk nog op tijd en kun je op pad.
Overigens is 2 keer per jaar enten onzin en rhino-enting ook. Sommigen denken dat dat ook verplicht is, maar dat is geldklopperij.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:50

germie schreef:
Claudxx schreef:

en volgens mij is het 2 entingen binnen 3 maanden, dus nog even snel de enting regelen, dan ben je mogelijk nog op tijd en kun je op pad.
Overigens is 2 keer per jaar enten onzin en rhino-enting ook. Sommigen denken dat dat ook verplicht is, maar dat is geldklopperij.

Dan doet de FEI aan geldklopperij want als je internationaal start moet je paard 2x per jaar geent worden.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:56

Citaat:
Dan doet de FEI aan geldklopperij want als je internationaal start moet je paard 2x per jaar geent worden.....

dan moet het, maar voor de gewone mens hoeft het niet. En ja, het is onzin om 2 keer per jaar te enten. Ook als je een fei paard hebt is het dus voor je dier niet beter ofzo. Het is dan helaas nodig.
Maar er zijn ook pensionstallen die je willen laten geloven dat je dat verplicht bent. En daar waak ik voor. Het is gewoon een tip voor mensen die denken dat 2 keer per jaar moet. En nee, dat is bij de knhs niet verplicht. Verder mag je zelf meedoen aan onzin natuurlijk, maar niet iedereen heeft het geld op de rug groeien. Ik geef dus alleen maar een tip.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:08

Wij checken als vereniging anders elk paspoort bij elke wedstrijd. We horen wel altijd dat we een van de weinigen zijn. Op dit moment is de knhs verrassend oplettend qua inentingen. Een meisje dat wij hadden uitgesloten maar een week later gewoon weer op wedstrijd ging kreeg netjes een brief thuis. Dus als de organisatie netjes controleert, houdt de knhs het verder wel in de gaten.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:12

Kruidenpotje schreef:

Goh :+
net als dat paarse hoesje om je paspoort a 350 euro. En die moet ook elke 3 jaar vernieuwd worden.

Merk wel nog even het verschil op dat FEI paarden naast elkaar in stallen staan 5 dagen lang. Er is veel meer onderling contact tussen de paarden dan op een gewone HTK wedstrijd bij mij om de hoek.
Dat is de reden waarom de FEI voor 2x jaarlijks enten heeft gekozen. Neemt niet weg dat het onzin is maar goed.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:51

2x per jaar enten is niet waar voor FEI. De laatste enting mag alleen niet langer dan een half jaar geleden zijn. Ik start alleen van voor tot najaar. Ent hem in eind maart kan ik tm september vooruit.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:52

Ik vind dit echt een hele rare wijziging...

Citaat:
Wanneer paarden of pony’s deelnemen aan KNHS-wedstrijden, moeten ze correct ingeënt zijn tegen influenza. Dat wil zeggen: een basisenting, gevolgd door jaarlijkse entingen.

Maar als je dat dus niet hebt mag je gewoon starten. Dan spreek je jezelf toch ontzettend tegen! Waarom dan enting eisen? Haal het er dan helemaal vanaf. Het is een hele kleine moeite om je paspoort zelf te checken en ervoor te zorgen dat je enting gewoon klopt.

Ik snap dan ook echt niet wat er ingewikkeld is aan een basisenting gevolgd door een jaarlijkse enting. Hier hoeven toch geen onduidelijkheden over te ontstaan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:46

Mijn da zegt dat de enting maar 8 maanden echt werkt. Dus dan is 2x pj enten niet onzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:12

Ik heb wel keer gehad dat er een stempel van de dierenarts ontbrak van de enting. Nooit wat over gehoord tot dat er na vele wedstrijden op eens wel een dierenarts over viel...
Ik denk dat nieuwe regel is juist vanwege dit soort situatie's.