Merrie reist 18.000 km voor dekking hengst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Merrie reist 18.000 km voor dekking hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:12

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Flickr / Nathan in San Diego

Aangezien kunstmatige inseminatie (KI) niet toegestaan is in de volbloedfokkerij, moet een renpaardmerrie uit Nieuw-Zeeland afreizen naar Groot-Brittannië om daar gedekt te worden door de onverslagen kampioen Frankel.

De merrie genaamd Silent Achiever is afgelopen donderdag vertrokken op de 18.000 kilometer lange reis naar Europa en zal daar naar verwachting drie jaar blijven. "We willen haar dekken op de tijd van het zuidelijk halfrond, dus hebben we haar onder lampen gezet om het daglicht na te bootsten. Ze heeft een goede vacht en we hopen haar vroeg in september te kunnen dekken. Het idee op dit moment is dat het toekomstige veulen op tijd komt zodat we haar nog een keer kunnen dekken."

De hengst Frankel is veertien keer onverslagen geweest, waarbij hij 10 Group One races wist te winnen en zijn racecarrière stopte met een Timeform Rating van 147, de hoogste in de geschiedenis. Een dekking van de kampioen kost €175.000,-

Anoniem

Re: Merrie reist 18.000 km voor dekking hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:13

tjha Frankel is een prachthengst, hopelijk vergaat het de merrie goed.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:52

Waarom is KI eigenlijk niet toegestaan bij de Volbloedfokkerij?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:55

wauw, da's leuk dekgeld :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:04

Dit is toch niets nieuws .... In de jaren '60 en '70 reisden al volbloed merries van Australia naar U.S.A. en U.K. en vs voor dekkingen ...

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:32

Ik vraag me idd ook af waarom KI niet Is toegestaan? En wat een geld zeg! Voor een paar keer springen? Pfoe

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:35

Dit dier komt dus niet buiten?
Omdat ze het zuiderlijk halfrond nabootsen?

Triest eigenlijk.....

En dat voor een dekking..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:45

Het staat in het reglement van de Jockey Club in de USA (het overkoepelende orgaan) dat dekkingen via KI niet zijn toegestaan; verbeter me als ik het fout heb maar volgens mij was een van de redenen het voorkomen van het verspreiden van ziektes.
Maar dit is wat me zo even snel te binnen schiet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:00

Jolliegirl schreef:

Triest eigenlijk.....

Ze duiken daar de winter in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:01

Die regeling komt nog uit de tijd voor dna ouderschapstesten. Door een natuurlijke dekking weet je vrij zeker dat de vader ook echt de vader is.
En nu, tja een dekgeld van bijna 2ton (doordat er op de natuurlijke wijze relatief weinig merries gedekt kunnen worden) is wel erg aantrekkelijk natuurlijk. Bij de invoer van ki dekkingen zou dat naar beneden schieten doordat er veel meer dekkingen plaats kunnen vinden. Zo houd je de volbloeden lekker exclusief en duur.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:32

F_Orumster schreef:
Jolliegirl schreef:

Triest eigenlijk.....

Ze duiken daar de winter in.

Dus is dat maar een excuus om een dier op te hokken?
Engeland gaat de zomer in. Dan kan je het dier toch scheren?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:39

Jolliegirl schreef:
Dus is dat maar een excuus om een dier op te hokken?
Engeland gaat de zomer in. Dan kan je het dier toch scheren?

Ik denk dat je het verkeerd leest. Volgens mij gaat het niet om wel of niet ophokken, maar om dat merries in de winter vaak niet hengstig worden en hengsten in de winter minder productief dekken.
Dagen zijn korter, waar paarden op reageren dus kunstlicht kan er dan voor zorgen dat het paardenlichaam dan weer denkt in een ander jaargetijde te zijn ofzo.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:42

@itsmi, inderdaad. Scheren heeft geen invloed op hengstigheid, daglichtlengte wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:55

Maar je hoeft daglichtlengte niet na te bootsen nu?? T is in europa toch zomer....

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:02

Jolliegirl schreef:
Maar je hoeft daglichtlengte niet na te bootsen nu?? T is in europa toch zomer....

Waar de merrie vandaan komt is het nu geen zomer. Dus voordat ze deze kant op kwam is ze onder lampen gezet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:06

Oooohhh nu snap ik m..
Staat r ook niet erg duidelijk..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:14

Staat er prima hoor :)

De merrie genaamd Silent Achiever is afgelopen donderdag vertrokken op de 18.000 kilometer lange reis naar Europa en zal daar naar verwachting drie jaar blijven. "We willen haar dekken op de tijd van het zuidelijk halfrond, dus hebben we haar onder lampen gezet om het daglicht na te bootsten.

Maar vergissen is menselijk, dus no worries.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:50

Dan heb je als eigenaar toch heel veel over voor je merrie zover te laten reizen voor een dekking zeg. Wat een dek geld zeg.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:05

jansje73 schreef:
Dan heb je als eigenaar toch heel veel over voor je merrie zover te laten reizen voor een dekking zeg. Wat een dek geld zeg.

De eigenaar geeft juist weinig om zijn merrie, het gaat hem alleen om het veulen en het geld wat dat oplevert.
Als hij echt om zijn dieren gaf zou hij de merrie in haar waarde laten, lekker op de weide met vriendjes, maar nee hoor, dit arme beest moet in haar eentje binnen staan en een ellendig lange reis maken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:07

jansje73 schreef:

Veel over voor het toekomstige veulen eigenlijk.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:49

Claudxx schreef:
jansje73 schreef:

De eigenaar geeft juist weinig om zijn merrie, het gaat hem alleen om het veulen en het geld wat dat oplevert.
Als hij echt om zijn dieren gaf zou hij de merrie in haar waarde laten, lekker op de weide met vriendjes, maar nee hoor, dit arme beest moet in haar eentje binnen staan en een ellendig lange reis maken.

Maar de merrie blijft daar wel 3 jaar staan als ik het goed lees. Wedstrijdpaarden vliegen voor een wedstrijdje even heen en weer naar Amerika en dergelijke. Vliegen is inspannend voor een paard, maar vooral het opstijgen en het landen. In de lucht staan ze onwijs relaxed en is het eigenlijk fijner voor een paard als een lange trailer rit; geen hobbels, bochten en dergelijke.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:06

Claudxx schreef:
jansje73 schreef:

Dus omdat het beest moet reizen vind jij het sielig? Vind je dat ook als Salinero voor de spelen naar China moet? Waar staat dat het alleen binnen moet staan?? Hoe de eigenaar zich emotioneel en als verzorger verhoud tot dit paard staat ook nergens. Ja er moet geld mee verdriet worden, volgens mij moet dat ook met manegepaarden, fokmerries, dravers, bloedtapperijpaarden en met ....Salinero (daar is ie weer)
Ik heb de indruk dat je wat last hebt van mening.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:01

jansje73 schreef:
Claudxx schreef:

Dus omdat het beest moet reizen vind jij het sielig? Vind je dat ook als Salinero voor de spelen naar China moet? Waar staat dat het alleen binnen moet staan?? Hoe de eigenaar zich emotioneel en als verzorger verhoud tot dit paard staat ook nergens. Ja er moet geld mee verdriet worden, volgens mij moet dat ook met manegepaarden, fokmerries, dravers, bloedtapperijpaarden en met ....Salinero (daar is ie weer)
Ik heb de indruk dat je wat last hebt van mening.

Leuk, zo'n aanvallende reactie :)
Maar het is inderdaad precies wat je zegt, ik vind het niet kunnen als je je geld moet verdienen ten koste van paarden. Ik vind dat als je een paard hebt, je die in zijn behoeftes moet voorzien.
Waarom hebben we bij mensen meteen medelijden met iemand die zijn leven alleen moet slijten, maar laten we paarden met gemak veel te lang op stal staan?
En waarom zouden wij mogen bepalen wie de merrie dekt, bij mensen zouden we al gelijk van verkrchting spreken..

Ik snap werkelijk niet waarom we dieren als minderwaardig beschouwen, terwijl het ook gewoon levende wezens met gevoel zijn die graag een leuk en sociaal leven willen hebben ..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:13

Uhm de meeste volbloed merries staan juist heerlijk in een kudde als ze drachtig zijn en later met veulen. ...

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:17

Kijkend naar de waarde van de merrie en veulen denk ik niet dat de kans bij dit paard groot is dat ze buiten komt.