Eerste veulen via OPU-techniek geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eerste veulen via OPU-techniek geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:31

http://www.galop.be

Afbeelding
Archieffoto

In België is het eerste OPU-hengstenveulentje geboren uit de topmerrie Jura van Sint-Maarten, moeder van de topvererver Thunder van de Zuuthoeve, en in combinatie met Tangelo van de Zuuthoeve. Jura had een chronische baarmoederontsteking en was hierdoor onvruchtbaar geworden. Door de vele vergroeiingen in de baarmoeder was uitspoelen van een embryo niet meer mogelijk via embryotransplantatie.

In Zoutleeuw, op KI hof ter Leeuwe, een kliniek voor reproductie van paarden via embryotransplantatie is OPU op mature eicellen uitgevoerd. OPU (of ovum pick up) is een zeer innovatieve techniek waarbij de mature eicel via de vagina, onder begeleiding van echografie wordt afgezogen. Vervolgens wordt deze mature eicel chirurgisch overgeplant in de eileider van een draagmoeder waarvan de cyclus gelijkloopt en waarvan haar mature eicel op exact dezelfde manier vooraf is verwijderd. Vervolgens wordt de draagmoeder bevrucht met vers sperma via de gebruikelijke weg. Deze techniek werd vorig jaar een vijftal keer uitgevoerd door het Team van Dr. Erik Degeneffe op toppaarden zoals Jura van Sint-Maarten van Conny Vets, Pialotta van Edwina Alexander Tops en Roofs van Jan Tops. Elk van de paarden werd drachtig maar alleen de draagmoeder van Jura van Sint-Maarten kon de dracht volledig voltooien. OPU is een variant op de ICSI-techniek, waarbij de bevruchting microscopisch gebeurt buiten de baarmoeder.

Tazzey

Re: Eerste veulen via OPU-techniek geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:40

Ik vind dit te ver gaan om heel eerlijk te zijn. Soms moet men accepteren dat voortplanting niet mogelijk is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:46

Sja ik vind dit ook altijd een beetje vreemd. Net zoals klonen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:56

moet alles maar, wat kan ? >;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:50

Waarom moet dit?
Ik kan me nog enigszins voorstellen dat dit wel bij mensen gedaan wordt maar zo'n paard heeft, denk ik, niet zo kinderwens zoals een mens dat heeft

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:55

Als ik het goed begrijp halen ze dus een eitje van de merrie eruit, maar in plaats van hem buiten de baarmoeder al te bevruchten en het complete vruchtje in een draagmerrie te plaatsen, wisselen ze nu gewoon de eicel van de merrie met de eicel van de draagmerrie, en vervolgens wordt de draagmerrie gewoon bevrucht?

Ik vind het niet zo heel raar om eerlijk te zijn, gewoon een variatie op het draagmoeder idee. Handig voor waardevolle merrie's die je zelf niet wilt laten dragen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:02

Ik vind t te ver gaan qua persee een veulen willen, van een merrie die niet vruchtbaar meer is.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:22

Knap hoor! En erg interessant. Vind het wel frappant dat mensen dit te ver vinden gaan maar alles moet maar kunnen wanneer mensen een kinderwens hebben en deze niet zelf waar kunnen maken. Dan is het ook niet 'waar houdt het op' maar meer dat alles moet kunnen want ach de kinderwens. Ik vind het erg knap dat ze dit weten te doen en de bevruchting zelf vindt nog steeds normaal plaats. Alleen het eitje van de draagmerrie was het eitje van een merrie die zelf niet zwanger kon worden. Erg interessant, ook wat mogelijkheden voor de toekomst betreft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:40

Maar lotte een paard is geen mens

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:50

Absoluut waar, maar in de toekomst zou deze techniek wellicht voor mensen gebruikt kunnen worden. zulke methodes worden niet gelijk op mensen getest. Daar naast kan het voor een grotere genetische variatie van paarden zorgen nu ook onvruchtbare, genetisch interessante, paarden gebruikt kunnen worden. Niet iets om geheel negatief tegenover te staan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:06

Als het een super goede merrie is , kan ik me heel goed voorstellen dat ze er nakomelingen van willen hebben .
Reken maar dat dit systeem van bevruchten erg kostbaar is en mensen dat alleen doen met hele goede merries

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:10

Juist goed dat ze dit doen met alleen hele goede merries want anders zou het hele proces van natuurlijke selectie wegvallen (wat eigenlijk met deze techniek al gebeurt..). Met goede merries (na onderzoeken en weet ik veel wat) is de kans dat een slechte bloedlijn/genetische fout oid doorgegeven wordt kleiner dan wanneer deze techniek voor iedereen beschikbaar is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:12

NathalietjeB schreef:
Maar lotte een paard is geen mens

Dat is zeker, maar de meningen over deze techniek (en andere vruchtbaarheidstechnieken) bij dieren zijn vaak veel negatiever dan bij mensen. Terwijl ook daar, of juist daar, de waarom-moet-dat-zo-vraag gesteld moet worden, maar dan beledig je al snel de ouders in spé.

Mooie techniek an sich, wat mij betreft en de 'moet dit'-vraag is een heel andere discussie.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:46

Hmm, mij is altijd geleerd niet fokken met slechte dieren. De merrie heeft een fout in het lichaam. Waarom hier toch mee willen fokken ?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:10

Maar wie zegt dat de merrie een fout in het lichaam heeft? De merrie is iig in staat om een mature eicel te krijgen en heeft dus minimaal een adequate cyclys. Ik vind het nog niet zo'n gek idee om de eicel in de draagmoeder te bevruchten ipv op 8 dagen na de eisprong te spoelen en het embryo te transplanteren eerlijk gezegd. Komt verder op hetzelfde neer, maar de moeder heeft een stuk minder hormoonschommelingen te verwerken.

ICSI ben ik om andere redenen geen voorstander van, hoewel mijn bezwaren daartegen in recent wetenschappelijk onderzoek bij mensen geen stand lijken te houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:31

Gillbo schreef:
Waarom moet dit?
Ik kan me nog enigszins voorstellen dat dit wel bij mensen gedaan wordt maar zo'n paard heeft, denk ik, niet zo kinderwens zoals een mens dat heeft

Nee maar het paard heeft natuurlijk ook geen veulenwens, die wens komt ook gewoon van een mens?

Ik denk dat het trouwens ook wat kort door de bocht is om er vanuit te gaan dat omdat de techniek nu getest is met een paard waarbij normale embryo transplantatie/drachtig worden niet kon hij daar ook voor bedoeld is/blijft. En dan dingen te zeggen als, als er iets mis mee is niet mee fokken, dus deze technologie is niet nodig/gaat te ver. Als de techniek vordert kunnen er natuurlijk best voordelen zijn tov van embryo transplantatie waardoor deze techniek in sommige gevallen net als embryo transplantatie soms ook wel gebruikt zou kunnen worden om nakomelingen te krijgen van merries die helemaal goed zijn maar je niet uit de sport wilt halen of waar je gewoon veel nakomelingen van zou willen juist omdat ze zo helemaal goed zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:00

Lotte_Wessel schreef:
Knap hoor! En erg interessant. Vind het wel frappant dat mensen dit te ver vinden gaan maar alles moet maar kunnen wanneer mensen een kinderwens hebben en deze niet zelf waar kunnen maken. Dan is het ook niet 'waar houdt het op' maar meer dat alles moet kunnen want ach de kinderwens. Ik vind het erg knap dat ze dit weten te doen en de bevruchting zelf vindt nog steeds normaal plaats. Alleen het eitje van de draagmerrie was het eitje van een merrie die zelf niet zwanger kon worden. Erg interessant, ook wat mogelijkheden voor de toekomst betreft.

Bij mensen denk ik soms ook waar houdt het op hoor.
Alleen dat zeg je dus niet omdat je dan tig mensen op je nek krijgt, dat mag je gewoon niet uiten.
Ik ken wel voorbeelden van vrouwen die door -al bekende- erfelijke aandoeningen beter niet aan kinderen zouden moeten beginnen.
O.a. omdat ze dus niet weten hoe de moeder uit het hele proces komt.
Het kan best zijn dat diegene niet eens meer kan lopen of haar kind op kan tillen na haar zwangerschap. De achteruitgang is niet voorspelbaar.
Dat vind ik dus egoistisch, ook naar haar partner omdat de kans van overdragen op het kind ook nog heel erg groot is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:05

Wat een gedoe voor een veulen uit een merrie te krijgen... Genoeg andere goede paarden lijkt me zo...
Prima dat ze het allemaal kunnen maar is het zo nodig uiteindelijk? Dit moet toch een vermogen gekost hebben sowieso, dan neem ik aan dat deze merrie ook wat waard moet zijn om dit te doen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:32

Lotte wessel, ook bij mensen vind ik het soms veel te ver gaan. Wat niet kan, kan niet

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:32

Rivendell schreef:
Lotte wessel, ook bij mensen vind ik het soms veel te ver gaan. Wat niet kan, kan niet

Maar wat is dan niet kunnen?
Blijkbaar kan het met een hoop techniek dus wel

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:56

Omdat ik van mening ben dat de natuur bepaald of iemand/een dier vruchtbaar is of niet.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:28

gomir schreef:
ICSI ben ik om andere redenen geen voorstander van, hoewel mijn bezwaren daartegen in recent wetenschappelijk onderzoek bij mensen geen stand lijken te houden.

Mag ik vragen waarom niet? :) gewoon pure interesse, mag evt ook per pb.

Ik vind het heel interessant hoe dit allemaal gaat. En ik ben eigenlijk meningloos over of het wel of niet kan. Ik snap dat er mensen zijn die zeggen : de natuur bepaald. Maar hoe dan met mensen die ernstig ziek worden of een beroerte krijgen? Het was de natuurs bedoeling dat die mensen kwamen te overlijden, moeten we die mensen dan ook maar niet meer helpen? Hoe staan jullie daar dan in?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:51

renskep schreef:
gomir schreef:

Mag ik vragen waarom niet? :) gewoon pure interesse, mag evt ook per pb.

Ik vind het heel interessant hoe dit allemaal gaat. En ik ben eigenlijk meningloos over of het wel of niet kan. Ik snap dat er mensen zijn die zeggen : de natuur bepaald. Maar hoe dan met mensen die ernstig ziek worden of een beroerte krijgen? Het was de natuurs bedoeling dat die mensen kwamen te overlijden, moeten we die mensen dan ook maar niet meer helpen? Hoe staan jullie daar dan in?

Maar ook daarin is het misschien we beter om wat vaker de natuur zijn gang te laten gaan.
Maar als een arts dat zou zeggen rennen ze wel naar een ander of klagen ze de arts aan.
Wil je hier verder over praten kun je denk ik beter even een ander topic aanmaken omdat we dan wel erg gaan afwijken.

Ik vind het bij dieren ook te ver gaan. Daarom vind ik het bij de volbloeden wel goed...alleen natuurlij dekken en verder niks. Dan schijt het kaf van het koren zich vanzelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:01

Cowgirl schreef:
Ik vind het bij dieren ook te ver gaan. Daarom vind ik het bij de volbloeden wel goed...alleen natuurlij dekken en verder niks. Dan schijt het kaf van het koren zich vanzelf.

Want 18.000 km reizen is wel heel natuurlijk :P
[VN] Merrie reist 18.000 km voor dekking hengst

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:31

Daar dacht ik ook al aan toen ik dat topic las Sizzle :D

Mijn grootste bezwaar bij ICSI is dat de natuurlijke selectie van beide kanten wegvalt en dat er willekeurig 1 spermacel in de eicel wordt geinjecteerd. Nu lijkt op de lange termijn bij mensen de ontwikkeling van die kinderen niet heel veel achter te blijven tov een controlegroep, maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen :n