LTO helpt in strijd tegen vernatting natuurgebieden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

LTO helpt in strijd tegen vernatting natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:16

http://www.rtvdrenthe.nl

Het Hippisch Platform Drenthe krijgt steun in de strijd tegen de vernatting van de natuur. Landbouworganisatie LTO Noord gaat na de zomer het provinciebestuur hierover benaderen. Dat vertelt Koos Flinkert van LTO aan RTV Drenthe. Volgens hem moet het provinciebestuur beseffen dat het om een zware aangelegenheid gaat.

Uit onderzoek blijkt dat de vernatting van de natuur gevaarlijk is voor paarden. Muggen voelen zich fijn in gebieden met stilstaand water. De beestjes hebben steeds vaker gevaarlijke ziektes zoals het West-Nijlvirus en de paardenpest bij zich. "Ook bij rundvee steken bepaalde ziektes meer de kop op, ook dat komt door muggen. Deze kwestie moeten we daarom gezamenlijk aankaarten bij het provinciaal bestuur", zegt Flinkert van LTO.

LTO pleit er nu voor de poelen ver van het boerenland aan te leggen. Waterplassen en poelen moeten volgens Flinkert niet worden aangelegd in de buurt van weilanden waar paarden lopen. Een afstand van minstens driehonderd meter ziet Flinkert als een oplossing. Verder pleit Flinkert ervoor om meer stroming te brengen in waterpartijen. "Vooral stilstaand water is aantrekkelijk voor muggen, dus zorg dat er beweging in het water zit."

Mariska_28

Re: LTO helpt in strijd tegen vernatting natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:49

Zo mee eens.. Bij Dwingeloo wordt je levend opgegeten door de muggen.. Arme paarden en koeien die dar in de omgeving staan..Mooi dat ze zich er voor in gaan zetten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:02

Flew schreef:
LTO pleit er nu voor de poelen ver van het boerenland aan te leggen. Waterplassen en poelen moeten volgens Flinkert niet worden aangelegd in de buurt van weilanden waar paarden lopen. Een afstand van minstens driehonderd meter ziet Flinkert als een oplossing. Verder pleit Flinkert ervoor om meer stroming te brengen in waterpartijen. "Vooral stilstaand water is aantrekkelijk voor muggen, dus zorg dat er beweging in het water zit."

En hoe moet dat in de praktijk in een klein landje als Nederland? En wat nu als de plas er als eerste was dan het paard, deze dan dichtmaken?

Overigens is een nat stuk landje ook al genoeg om mugjes aan te trekken, hoeft geen plomp in de buurt te zijn.

Begrijp mij niet verkeerd, maar gevoelsmatig zijn ze niet handig bezig. Want voor diverse flora en fauna is stilstaand water van levensbelang, wat doe je daarmee dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:05

Lastige materie hoor want veel delen zoals in Brabant en specifiek De Peel hebben te kampen met een te lage waterstand wat ervoor zorgt dat de boel verdord.

edit:spelling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:20

Het gaat denk ik vooral om nieuwe natuur, dus de plassen en ondergelopen weilanden die door natuurorganisaties worden aangelegd voor vogels ed. Gok ik zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:27

Nederland is oude rivierdelta en dus moerasgebied. Dat is over de eeuwen ivm gezondheidsrisico's voor mensen en vee grotendeels drooggelegd. Ik heb de drang naar het terug gaan naar die omstandigheden nooit begrepen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:14

tamary schreef:
Nederland is oude rivierdelta en dus moerasgebied. Dat is over de eeuwen ivm gezondheidsrisico's voor mensen en vee grotendeels drooggelegd. Ik heb de drang naar het terug gaan naar die omstandigheden nooit begrepen.
Dat precies ja!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:15

Iets met voorkomen dat oa. landbouwgrond droog komt te liggen. Just a thought.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:22

Gaan ze ook de landbouwgronden zelf verbeteren? Landbouwgrond zelf zou water veel beter kunnen vasthouden als het organische stof gehalte omhoog gebracht wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:49

tamary schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Drenthe is aardig op de weg terug... één groot natuurgebied waar niet de bewoners maar natuurbeheerders de baas zijn. Ik hoop dat dit helpt - hoewel ik deze 'zomer' :brr: nog erg weinig muggen heb bespeurd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:33

Goh wat een verrasing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:29

Dat we terug willen/moeten naar het delta verhaal is omdat we zo ongeveer alle rivieren hebben rechtgetrokken met alle gevolgen van dien. Heb geen zin meer in de jaren '90 ellende .