Man vs Horse Marathon gewonnen door paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Man vs Horse Marathon gewonnen door paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:07

http://www.bokt.nl / http://www.sport.be

In Wales hebben paarden en mensen het tegen elkaar opgenomen tijdens de jaarlijkse Man versus Horse Marathon. Dit jaar won een paard, hoe logisch dit ook klinkt, het blijkt niet elk jaar zo te zijn.

In 1980 werd de eerste editie van de marathon georganiseerd. Aanleiding hiervoor was een discussie tussen twee bezoekers in een pub in het plaatsje Llanwrtyd Wells. Zij werden het niet eens over wie het snelst zou zijn over een cross country race van 35 km: man of paard. De proef werd op de som genomen er hiermee was de wedstrijd een feit. De eerste editie werd met overmacht gewonnen door een paard. Volgens velen was dit logisch, maar 25 jaar later bracht Huw Lobb daar verandering in. Hij won in 2004 met een tijd van 2 uur, 5 minuten en 19 seconden de marathon. Hij was hiermee twee minuten sneller dan het eerste paard. Florian Holzinger trad in 2007 in de voetsporen van Lobb en won de marathon. Tot op heden is er nog geen nieuwe editie geweest waarbij de marathon werd gewonnen door een man.

De marathon van dit jaar bracht daar ook geen verandering in, paard Leo en ruiter Geoffrey Allen wonnen de Man versus Horse Marathon. Ze finishten in 2 uur, 20 minuten en 46 seconden en hadden daarmee tien minuten voorsprong op de snelste mens, Hugh Aggleton.

Bekijk hier een filmpje van de marathon

Anoniem

Re: Man vs Horse Marathon gewonnen door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:09

Wat gaaf!! :D

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:11

35 km door zulk terrein is al een hele prestatie op zich voor de renners!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:15

Geweldig :).
Als je dat ziet en die verhalen hoort krijg je gewoon zin om mee te doen :))

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:52

Tof! Daar zou je toch zo aan mee willen doen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:15

Waauw, hoe slagen ze er in godsnaam in om sneller te zijn dan een paard? :p

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:17

Eline91 schreef:

Mini-paardjes onder hun schoenen binden? :')

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:53

Wow!!! Dit lijkt me echt heel gaaf om als hardloper te doen! Soort mega-crossloop :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:01

Eline91 schreef:

Okay, ik weet het niet zeker, maar mijn gok zou zijn onder warme/hete weersomstandigheden.
Mensen zijn als diersoort ongewoon efficient in overtollige warmte kwijt te raden, vooral onder inspanning.
Dit zou de mens een dusdanig voordeel kunnen opleveren, met name op de lange afstand.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:43

Het is natuurlijk wel zo dat het paard een ruiter draagt, en een zadel. Dus we mogen aannemen dat het paard loopt met b.v 15-20% van zijn lichaamsgewicht op de rug. Doen de renners dit ook?

Zoniet: dan zegt dat nóg meer over de kracht van het paard. ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:51

Palmera schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat het paard een ruiter draagt, en een zadel. Dus we mogen aannemen dat het paard loopt met b.v 15-20% van zijn lichaamsgewicht op de rug. Doen de renners dit ook?

Zoniet: dan zegt dat nóg meer over de kracht van het paard. ;)

Je onderschat het duurvermogen van de mens. Wij zijn geboren lange afstandslopers!

Wat een leuke wedstrijd zeg! Mooi dat twee sporten naast elkaar kunnen worden uitgeoefend.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 05:02

Heel gaaf inderdaad, ik zou dat ook wel eens willen doen!

Met of zonder paard, daar ben ik nog niet helemaal uit :) Ik ben sowieso sneller zonder :=

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:33

een top marathon lopen lopen onder de 2 uur en 5 minuten. Gezien deze lopen 10 minuten achter het paard finishte, liep die boven de 2 uur 30, ook niet slecht, maar de top van de vrouwen lopen nog sneller, en het Nederlands veteranen record staat op 2.16uur dus zelfs die is sneller ;)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:47

Gaaf zeg! En inderdaad, in die omgeving, zowel voor de renners als ruiters en paarden echt heel veel respect :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:50

agerrits schreef:
een top marathon lopen lopen onder de 2 uur en 5 minuten. Gezien deze lopen 10 minuten achter het paard finishte, liep die boven de 2 uur 30, ook niet slecht, maar de top van de vrouwen lopen nog sneller, en het Nederlands veteranen record staat op 2.16uur dus zelfs die is sneller ;)

Neem alleen niet aan dat die ook door water en dergelijke moeten rennen. Dit is een cross country ;)

Ik heb idd al eerder van deze race gehoord, maar dan in een jaar dat de mens won... Was ik ook wel verbaasd over.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:08

Lovebodin, dit is dan ook zo rond de 7,2 km korter dan een echte marathon. Denk dus dat de tijden redelijk vergelijkbaar zijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:21

Dat weet ik niet.. Het terrein is wel écht heel anders. Denk dat 't best veel verschil maakt of je gewoon op de weg loopt, of steeds heuveltje op/af, en vooral door water.. Da's best zwaar :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:40

Nogmaals, dit is geen marathon afstand. Maar minder. Dus de vergelijking met top marathon lopers gaat al niet op.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:06

Danique_G schreef:
Nogmaals, dit is geen marathon afstand. Maar minder. Dus de vergelijking met top marathon lopers gaat al niet op.

Ik vergelijk ze toch ook huis niet met marathon lopers? :o? Dit is imo namelijk totaal iets anders

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:13

Gaaf!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:01

LoveBodin schreef:
Danique_G schreef:

Ik vergelijk ze toch ook huis niet met marathon lopers? :o? Dit is imo namelijk totaal iets anders

Idd, dit is absoluut niet te vergelijken net een gewone wegwedstrijd. Met de beelden die ik zag leek het meer op een survivalrun

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:08

LoveBodin schreef:
Danique_G schreef:

Waarom worden er dan tijden van marathon lopers vergeleken met een 35 km trail? :')

Zeg niet dat jij dat deed hoor.

EvaRotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:09

PK staat voor paardenkracht maar dit heb ik nog nooit gezien...