Polo in de toekomst opnieuw op de Olympische Spelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Polo in de toekomst opnieuw op de Olympische Spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:16

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

De Federation of International Polo (FIP) heeft een aanvraag ingediend om de sport toe te voegen aan het programma van de Olympische Spelen 2020 in Tokio.

Polo is een Olympische sport en werd tot nu toe gespeeld op vijf Olympische Spelen. De laatste keer was tijdens de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn. Het FIP ijvert al lang voor de terugkeer van polo op de Spelen. Het resultaat van de aanvraag wordt begin volgend jaar verwacht.

"Het is fantastisch dat er zo veel interesse is in polo in nieuwe delen van de wereld," zegt Nicholas Colguhoun-Denvers, voorzitter van de FIP. "Zelfs al heeft onze Olympische aanvraag geen positief resultaat, het zal zorgen voor meer bekendheid van onze sport over de hele wereld en hopelijk in ons voordeel werken bij toekomstige en gelijkaardige aanvragen."

Bij de goedkeuring van dergelijke aanvragen wordt onder meer rekening gehouden met de populariteit van de sport in het gastland. Polo is echter niet zo bekend in Japan en Japan beschikt niet over de nodige infrastructuur, in tegenstelling tot Groot-Brittannië of Argentinië.

Colguhoun-Denvers zegt: "Voor mij is dit een eerste sprong voorwaarts voor de sport. We willen polo ook toevoegen aan de sporten op de Pan-Amerikaanse Spelen in Peru, in 2019."

James Beim, kapitein van het Engelse poloteam, zegt: "Het zou fantastisch zijn om polo op de Olympische Spelen te krijgen. Er zal moeten nagedacht worden over de logistiek: de paarden, het format en het niveau van het spel. We moeten ergens beginnen."

Groot-Brittannië won drie keer Olympisch goud in polo (1900, 1908 en 1920), Argentinië won twee Olympische titels (1924 en 1936), telkens voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ervoor zorgde dat de Spelen niet konden doorgaan.

Niet iedereen is het erover eens dat polo geschikt is als een moderne Olympische sport. Dat komt deels door het geringe aantal landen dat een nationaal team op topniveau kan afvaardigen.

DigiDiede

Re: Polo in de toekomst opnieuw op de Olympische Spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:39

Hmm lastig
Als er maar over het paardenwelzijn wordt nagedacht...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:49

Denk dat dit weinig kans maakt. Duur door de extra accommodatie en niet mondiaal genoeg.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:23

Als dit zo is, verdient de samengestelde menwedstrijdsport het zéker Olympisch te worden.
Maar gezien de gulle sponsors van de polo-sport zal het wel met geld te maken hebben.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:37

Nou inderdaad dan mag mennen en western ook wel olympisch worden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:43

Ik denk dat als Polo bekender wordt door deelname aan de Olympische spelen het een stuk 'mondialer' zou kunnen worden.
Dit snappen niet paarden sporters een stuk beter denk ik. Er moet een balletje in een doel en er kan gejuicht worden.

Voor mij hoeft het niet. Doe mij maar mennen. Veel leuker om naar te kijken vind ik.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:23

Ik stem voor, maar ik vrees dat de stalling het probleem gaat zijn. Ze doen nu al steeds moeilijk over de hoeveelheid paarden en voor 1 compleet landenteam moet je behoorlijk wat paarden importeren. Ik zie dit veel liever als moderne vijfkamp.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:25

Ik zie liever mennen en/of western op de olympische spelen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:43

Asjeblieft niet. Vreselijk om naar te kijken, dat een paard zoveel om zijn hoofd kan hebben.. middeleeuws.. :(
Inderdaad liever western

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:21

Zie het nog niet snel gebeuren eigenlijk. Polo zal waarschijnlijk onder een eigen categorie vallen en niet als een discipline van paardensport gelden. Wat betekend dat er een andere sport uit het olympisch programma gehaald zal moeten worden om polo weer olympisch te laten zijn. Gezien het feit er meerdere sporten graag weer olympisch willen worden die veel minder lang geleden eruit gegooid zijn (honkbal bijvoorbeeld) acht ik de kans klein.

Edit: lees dat het limiet van aantal sporten niet meer geld, daar is december vorig jaar voor gestemd en gaat in vanaf 2020 Tokio. Wel een limiet van het aantal onderdelen, maximaal 310. 2012 had 302 onderdelen, nog ruimte voor 8, niet veel aangezien er meer kapers op de kust zijn. Honkbal en softbal zijn er al 2, kiten was recent ook olympisch en zal dan ook met 2 of 3 onderdelen op de proppen komen.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:44

Ik zou het prachtig vinden ! Super spannend, en samen met de paardenrennen de oudste paardensport ! supergaaf dus. En het zou best te doen zijn moet alleen wel overna gedacht worden !

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:37

LEUK :D
ik zou het gaaf vinden. mits de paarden GOED worden behandeld enz.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:23

Paarden worden echt wel goed behandeld! Iniedergeval op de stal waar ik werk :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:24

Francieen schreef:
Paarden worden echt wel goed behandeld! Iniedergeval op de stal waar ik werk :)

Denk dat we dat ook allemaal wel geloven, het is meer het beeld van de sport als het spel eenmaal bezig is waar ik (en anderen met mij) op afhaken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:13

Kan ik me voorstellen, chukka's duren 4 minuten en ze wisselen meestal om de halve chukla dus lopen ze 2 minuten, als je dat vergelijkt met andere takken van sport valt het heel erg mee

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:32

Oh dat zou ik echt heel gaaf vinden :D
en zelf spelen wij hier ook polo, dus ik zou het tof vinden Om het op olympisch niveau gespeeld te zien worden! Laat maar doorkomen :D