AES trekt kort geding tegen KNHS in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

AES trekt kort geding tegen KNHS in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:45

http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl

Zaterdagavond ontving de KNHS het bericht van het AES dat het kort geding, dat komende maandag plaats zou vinden tegen de KNHS, is ingetrokken. Reden voor de intrekking van de aanklacht tegen de KNHS zijn de bewijsstukken die de KNHS heeft ingediend bij de rechtbank. Hieruit blijkt helder dat de KNHS bij de selectie voor het WK Jonge Dressuur- en Springpaarden geheel conform de reglementen van de FEI handelt.

“Wij hebben moeten besluiten het kort geding tegen de KNHS in te trekken. De reden hiervoor is dat naar aanleiding van onze kort geding dagvaarding de FEI enkele dagen geleden een cruciale regel waarover de kort geding procedure onder meer zou gaan aan heeft gepast in het regelement voor de World Breeding Young Horse Championships.” is op de website van de AES te lezen.

“De KNHS betreurt de hele gang van zaken rondom het door de AES aangespannen kort geding. De KNHS gaat er vanuit dat wij deze zaak hiermee achter ons kunnen laten”, aldus John Bierling, algemeen directeur van de KNHS.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: AES trekt kort geding tegen KNHS in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:09

Het is ongelofelijk hoe de KNHS aan het handje van het KWPN loopt. De FEI heeft in de regelgeving aangepast dat het paard uit een stamboek van het land moet komen. Degene die zichzelf nu het allerhardst in de vingers snijdt is het KWPN zelf. In het verleden zijn er op zeer regelmatige basis KWPN paarden door een ander land afgevaardigd. Waar het KWPN dan weer jubelend over kon schrijven. Nu kunnendiempaarden niet meer meedoen. Dus voor het enkele AES paard dat wil deelnemen aan de selectie wedstrijden sluit het KWPN een heel stel eigen paarden in het buitenland uit.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:54

Dat dat zomaar kan, een reglementswijziging.......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:10

De FEI heeft de regels nu aangepast. De FEI is niet het KWPN.

Het KWPN kan veel maar bepaald niet het beleid bij het FEI.

Wellicht moet het AES even met het moederstamboek om de tafel. Als die een beter en strakker beleid uitvoeren en niet alleen maar een registratie kantoor spelen. Zij zijn diegene die het promotie deel voor de fokkers moeten oppakken. zei moeten voor de fokkers in de bres springen. Ziij moeten voor een goede verdeling van de wildcards zorgen. En wellicht het selectieproces op het vaste land organiseren.

Zoals het KWPN inderdaad heel erg goed doet voor zijn leden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:23

NatasjavE schreef:
De FEI heeft de regels nu aangepast. De FEI is niet het KWPN.

Het KWPN kan veel maar bepaald niet het beleid bij het FEI.

Wellicht moet het AES even met het moederstamboek om de tafel. Als die een beter en strakker beleid uitvoeren en niet alleen maar een registratie kantoor spelen. Zij zijn diegene die het promotie deel voor de fokkers moeten oppakken. zei moeten voor de fokkers in de bres springen. Ziij moeten voor een goede verdeling van de wildcards zorgen. En wellicht het selectieproces op het vaste land organiseren.

Zoals het KWPN inderdaad heel erg goed doet voor zijn leden.

Het is natuurlijk wel heel toevallig dat de FEI deze regel aanpast op het moment dat er een kort geding over deze situatie dreigt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:36

Dat moet ik inderdaad wel toegeven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:42

Maar zichzelf zo benadelen....
Dat is ook niet geloofwaardig.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:41

Ik krijg Blattergevoelens bij deze kwestie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:24

Boras schreef:
Maar zichzelf zo benadelen....
Dat is ook niet geloofwaardig.

Ik denk dat de KNHS hier zo mee bezig geweest is om het dicht te timmeren dat ze uit het oog verloren zijn dat de belangen van het KWPN in het buitenland er meer mee geschaad worden dan dat het belang van het KWPN geschonden wordt als er een keer een AES paard mee doet in Nederland.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:01

Of het is een eenzijdige actie van de fei.

Ik ben een onwetende buitenstaander, ik heb geen idee.
Maar ik wil maar aangeven dat het allemaal gedachtes zijn en misschiengeen feiten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 05:55

Daarom ben je ook onwetend. Regels worden nooit veranderd zonder aanleiding.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:10

Moet toegeven dat het inderdaad wel erg toevallig is dat de FEI nu ineens die regels aanpast.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:23

Huh, maar die regel is toch helemaal niet nieuw :? ? Althans, niet voor de dressuurpaarden. Zie mijn reactie op pg. 2 in dit draadje:

Roodvos @ [VN] AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Ok, AES zal meer geïnteresseerd zijn in de springpaarden. Misschien dat het nog in dat reglement ontbrak en nu gelijk is gemaakt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:24

Roodvos schreef:
Huh, maar die regel is toch helemaal niet nieuw :? ? Althans, niet voor de dressuurpaarden. Zie mijn reactie op pg. 2 in dit draadje:

Roodvos @ [VN] AES dreigt met rechtszaak tegen KNHS

Ok, AES zal meer geïnteresseerd zijn in de springpaarden. Misschien dat het nog in dat reglement ontbrak en nu gelijk is gemaakt.

In jouw draadje stond dat het paard ingeschreven moet staan in een nationaal stamboek dat is ingeschreven bij de WBFSH. Er stond niet dat het paard moet uitkomen voor het land van het stamboek waar hij ingeschreven staat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:41

Nou Jan, ik ga niet die hele discussie over doen. En er staat ook niet dat het paard moet uitkomen voor het land waar het stamboek gevestigd is. Voor zover mijn Engels reikt staat er dat:

Het algemene uitgangspunt is dat de Nationale Federaties paarden afvaardigen die ingeschreven zijn bij een nationaal stamboek, dat aangesloten is bij het WBFSH en die gevestigd is in en het werkterrein heeft binnen de betreffende Nationale Federatie.

Dat is voor mij zo helder als glas: de Nationale Federatie is hier Nederland/KNHS. De enige stamboekkantoren met een Nederlands postadres in het WBFSH zijn KWPN en NRPS. Beide organisaties hebben ook hun werkterrein in Nederland, in die zin dat ze hier keuringen e.d. organiseren.
In eerste instantie vaardigt de KNHS dus paarden af die ingeschreven zijn bij het KWPN of NRPS. En dat kan dan best een KWPN-er in Spaanse dienst zijn, of een NRPS-er uit Denemarken. Er staat bij mijn weten nergens dat dat niet mag. Of dat moet het nieuwe regeltje zijn.

Het AES heeft zijn werkterrein dan wel (ook) in Nederland, maar heeft een Engels postadres en zal als een Engels stamboek worden beschouwd. De Nederlandse AES paarden moeten dan door de Britse bond afgevaardigd worden.

En begrijp me goed, het zal mij echt een w0rst zijn of de AES paarden wel of niet in Nederland mogen deelnemen en vanuit Nederland afgevaardigd mogen worden. Ik heb er 0,0 belang bij. Maar op grond van de WBFSH-regels heb ik vanaf het eerste begin niet begrepen wat het AES dacht te gaan bereiken. Maar goed, misschien ben ik wel zo -:) en jullie zo :o? of andersom.

Als de NL AES-fokkers/eigenaren zich benadeeld voelen (wat ik me heel goed kan voorstellen) dan moeten ze niet hier zijn, maar bij hun eigen stamboekkantoor en/of de Britse bond. Ik zou me een constructie kunnen voorstellen waarbij de Britse bond het KNHS verzoekt om de in Nederland verblijvende AES-paarden te laten deelnemen aan hun selectieprocedure, waaruit zij dan de deelnemers kiezen en afvaardigen. Als ik een Nederlandse AES-fokker/-eigenaar zou zijn, dan zou ik me daar sterk voor maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:01

De KWPN-er in Spaanse dienst werd ook gewoon afgevaardigd. Alleen dan deed de Spaanse bond dat. En dan had het KWPN weer een succesverhaal in de IDS. Nu met de nieuwe regel die voorkomt dat paarden van buitenlandse stamboeken kunnen deelnemen aan de selectieprocedure kan dat niet meer. Dus met het voorkomen dat het AES meedoet in NL hebben ze bereikt dat geen enkele KWPN-er in het buitenland nog uit kan komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:09

janderegelaa schreef:
Daarom ben je ook onwetend. Regels worden nooit veranderd zonder aanleiding.

Klopt, maar we doen allemaal maar een gooi naar de feiten.