Nederlands kampioen Leopold van Asten was zondagmiddag de beste landgenoot in de Grote Prijs van de Port of Rotterdam. Met VDL Groep Zidane vinden we van Asten op de elfde plaats. De winst ging naar de Amerikaanse amazone Lucy Davis met haar vosruin Barron. “Toch heb ik voor mijn gevoel niet langzaam gereden. Ik dacht na mijn rit dat ik zesde zou worden”, laat van Asten weten.
Van Asten plaatste zich samen met Maikel van der Vleuten en VDL Groep Verdi TN N.O.P. en Harrie Smolders met Emerald en nog dertien anderen voor de barrage. Het was spannend in het uitverkochte, sfeervolle Rotterdam-stadion in het Kralingse Bos. Van Asten startte als derde. “Ik heb voor mijn gevoel niet langzaam gereden. Ik wilde gewoon een vlotte degelijke rit neerzetten. Dat lukte. Zidane is van nature een heel snel paard. Ik dacht dat ik zesde zou worden met mijn tijd van 43.02. Maar er werd zo snel gereden. Dit is gewoon mooie sport”, aldus de licht teleurgestelde ruiter.
Harrie Smolders had als laatste starter nog kansen. Zijn tijd met de geweldig springende Emerald was goed geweest voor de vierde plaats. Maar de balk die viel in de dubbelsprong bracht hun op de dertiende plaats. Maikel van der Vleuten deed met VDL Groep Verdi TN N.O.P. een verwoede poging. Ze kwamen dicht bij de tijd van winnares Davis (41.04 seconden), maar de allerlaatste balk van de barrage viel naar beneden. De veertiende plaats was het resultaat.
Mooie sport inderdaad! Heerlijk zo'n zondagmiddag op de bank met paardensport op tv
Knakker
Geplaatst: 22-06-15 07:27
al vond ik de barrage niet echt goed bedacht, er waren geen keuzemogelijkheden voor een kortere weg. Dat maakt het juist altijd spannend, dat miste ik nu een beetje
Vond het erg leuk om mee te maken, was een spannende barrage. Vond haar geweldig rijden, gaaf paard ook.
Ergens had ik het gevoel dat het paard van van der vleuten van het publiek weg trok bij de laatste sprong, doordat men in dat vak al zoveel lawaai maakte. Zou dat kunnen of heb ik het verkeerd gezien?