Opnieuw zwaar gewonde pony aangetroffen in Soest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Opnieuw zwaar gewonde pony aangetroffen in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 00:18

http://www.rtvutrecht.nl
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding

In Soest is donderdagmiddag een pony zwaargewond aangetroffen in een wei aan de Jachthuizenlaan. Het dier is gewond aan de geslachtsdelen. De verwondingen zijn dezelfde als die eerder bij paarden en pony's werden aangetroffen. Vermoedelijk is er een dierenmishandelaar aan het werk.

De recherche heeft met hulp van de veearts een onderzoek ingesteld. Het terrein waar het dier liep is tijdelijk afgezet voor sporenonderzoek en een politiehelikopter heeft het gebied van boven verkend. De eigenaar zegt op Facebook dat er volgens de dierenarts overduidelijk sprake is van mishandeling.

Inmiddels zijn er in heel Nederland tientallen paarden en pony's gevonden met verwondingen aan de geslachtdelen. In veel gevallen is het zeker dat het gaat om een mishandeling door mensen, maar een dader is nog niet gevonden. Zinloos Geweld tegen Dieren heeft een meldpunt ingesteld.

Vorige week werd een merrie in Leusden aangetroffen met verwondingen aan de geslachtsdelen. Mogelijk heeft een dierenbeul toegeslagen. De politie kon daar nog geen uitspraken over doen omdat het onderzoek naar de verwondingen nog loopt.

Eerder deze maand kwamen behalve uit Leusden ook meldingen uit Oudewater en Harmelen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 00:23

Wesco

Re: Opnieuw zwaar gewonde pony aangetroffen in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 02:00

Ik zag de foto s op facebook voorbij komen. Bah arme pony.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:40

Nou het is werkelijk waar weer hoogseizoen. ;(

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:59

Hij/zij/ze moet(en) een keer tegen de lamp lopen. Hij/zij/ze moeten een keer betrpt worden door het verkeerde baasje... Ik ben zo'n baasje, mijn vent heeft een honkbalknuppel in stal gezet (even los van de bewakingscamera's die op meer plekken hangen dan men weet)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:17

Het enge vind ik dat ze zowel op stal als in de wei merries mishandelen. Het komt eng dichtbij. Ik krijg er behoorlijk de zenuwen van met een drachtige merrie die ook nog eens erg makkelijk te pakken is.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:23

Wanneer houd dit nu eens op?
Toch te erg voor woorden! Ik denk dat ondertussen iedereen die een paard bezit zich weleens zorgen maakt.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:25

Ik geloof nooit dat het nog om een eenzame gek gaat. Begint er steeds meer om te lijken dat er een groep zieke zielen aktief is en deze onderling info uitwisselen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:29

waar gaat het heen met de wereld verschrikkelijk :(

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:37

Dit is toch te erg voor woorden!
Dit moet een groep zijn, lijkt me.
Paard is een vluchtdier, zonder te verdoven gaat het toch nooit lukken de achterkant te bewerken zonder dat het paard op de loop gaat. Dus daar lijken me minimaal 2 personen voor nodig.
Hoe dan ook....ik word er spuugmisselijk van. Vind het doodeng!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:07

ariatje schreef:
Ik geloof nooit dat het nog om een eenzame gek gaat. Begint er steeds meer om te lijken dat er een groep zieke zielen aktief is en deze onderling info uitwisselen.

Inderdaad... dat moet haast wel.
Hopelijk loopt er iemand tegen de lamp, en stuiten ze op het netwerk...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:14

Iets wat ik niet begrijp is... hoe de dader(s) het slachtoffer selecteren.

Dan moet je toch weten dat het paard echt een merrie is en - hoewel je dat natuurlijk kunt zien - moet je toch enige tijd besteden om te observeren en een slachtoffer uitzoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je op de bonnefooi midden in de nacht een wei of stal inloopt en daar gaat uitzoeken of het nu wel of geen merrie is. Dit zou betekenen dat iedereen er erg goed op moet gaan letten of er zich onbekenden in de omgeving van de paarden ophouden, of dat onbekenden vragen stellen, of ergens een auto wat langer geparkeerd staat met iemand erin die naar de paarden kijkt.. Ik vind het bizar ..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:17

Jannepauli schreef:
Iets wat ik niet begrijp is... hoe de dader(s) het slachtoffer selecteren.

Dan moet je toch weten dat het paard echt een merrie is en - hoewel je dat natuurlijk kunt zien - moet je toch enige tijd besteden om te observeren en een slachtoffer uitzoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je op de bonnefooi midden in de nacht een wei of stal inloopt en daar gaat uitzoeken of het nu wel of geen merrie is. Dit zou betekenen dat iedereen er erg goed op moet gaan letten of er zich onbekenden in de omgeving van de paarden ophouden, of dat onbekenden vragen stellen, of ergens een auto wat langer geparkeerd staat met iemand erin die naar de paarden kijkt.. Ik vind het bizar ..

Ik denk dat je daar ook gelijk in hebt. Van aan afstand is niet te bepalen of het een merrie of een ruin/hengst betreft. Dus deze paarden moeten toch geobserveerd zijn vooraf. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook erg goed in de gaten houd. Als ik langs de weg een auto geparkeerd zie staan die ik niet ken dan neem ik vaak mijn 3 honden even mee het land in om een rondje te lopen. Hopelijk schrikt dat genoeg af. Het blijf wel apart dat niemand dit ziet gebeuren?
Laatst bijgewerkt door aisie op 19-06-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:18

JolisaJ schreef:
Wanneer houd dit nu eens op?
Toch te erg voor woorden! Ik denk dat ondertussen iedereen die een paard bezit zich weleens zorgen maakt.

Ik zal het je sterker vertellen: ik ben blij dat ik geen paarden meer heb. Op die afgelegen weide van me. Ik had waarschijnlijk iedere nacht op de wei geslapen.

Heel erg dat dit maar blijft doorgaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:28

Ik denk dat het iemand/personen is/zijn die heel bekend met paarden is/zijn en iets doet in de beroepsmatige sfeer waardoor hij/zij relatief onzichtbaar onderzoek kan doen naar een plaats waar hij/ze kunnen toeslaan.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:31

'Vermoedelijk is er een dierenmishandelaar bezig'
Dat is toch allang duidelijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:55

NatasjavE schreef:
Ik denk dat het iemand/personen is/zijn die heel bekend met paarden is/zijn en iets doet in de beroepsmatige sfeer waardoor hij/zij relatief onzichtbaar onderzoek kan doen naar een plaats waar hij/ze kunnen toeslaan.

Dat vraag ik me dus af.. vooral omdat het zo 'random' in het land plaatsvindt..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:14

Het komt nu zo dicht in de buurt...

Wat ik me afvraag.. Slaat hij toe op een bepaald ras of hoogte van een pony/paard? Ik heb bijvoorbeeld shetlanders staan, maar heb nog niets gehoord over mishandelde shetlanders. Heeft hij een rassenfetisj of slaat hij gewoon toe waar hij enigszins handig z'n gangetje kan gaan?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:17

Het komt alleen maar dichterbij mij..
Spakenburg (op mn oude stal)
soest
leusden
baarn..
Mijn lieverdje staat dichtbij de stal in spakenburg :(

Hoe kunnen ze het in hun hoofd halen!

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:23

Chiave schreef:
Het komt nu zo dicht in de buurt...

Wat ik me afvraag.. Slaat hij toe op een bepaald ras of hoogte van een pony/paard? Ik heb bijvoorbeeld shetlanders staan, maar heb nog niets gehoord over mishandelde shetlanders. Heeft hij een rassenfetisj of slaat hij gewoon toe waar hij enigszins handig z'n gangetje kan gaan?

Volgens mij kan je sowieso spreken over een merriefetisj, maar heb geen idee of ras ook uitmaakt.

Echt super eng zeg, mijn verzorgpaardje staat op tien minuten fietsafstand van het Jachthuislaantje... :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:31

Jannepauli schreef:
NatasjavE schreef:

Dat vraag ik me dus af.. vooral omdat het zo 'random' in het land plaatsvindt..

Exact. Ik zou als stal/manege/priveplek niet alleen proberen na te gaan wat er aan ongenode gasten op het terrein is geweest. Ik zou ook kijken wat er aan mensen geweest is wat wel legitiem op het terrein was.(op een ander moment dan ten tijde van de mishandeling)

Een hoefsmid, dierenarts, instructie, noem het maar op.

Ook al werken mensen met paarden,...het betekend niet dat ze niet verknipt in de kop kunnen zijn.

Het is uiteraard maar een gedachtespinsel.

Ik vind het zo opvallend dat ze precies weten waar ze moeten zijn en hoe ze moeten handelen.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:37

Heftig!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:43

Wat denken jullie van een forum zoals dit?
Ook dit kan gebruikt worden.
Ik heb weleens gedacht , maar dat zal best onderzocht zijn: is het geen spel wat via internet gespeeld wordt waarbij 'overwinningen' behaald kunnen worden door het mishandelen van merries? Een foto van de mishandeling is prijs?
Hoewel er mensen actief zijn die ook verstand van zaken moet hebben wat betreft verdoven of zo. Je maakt mij namelijk niet wijs dat alle merries zomaar deze acties toelaten zonder iemand helemaal lens te trappen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:00

mirim schreef:
Wat denken jullie van een forum zoals dit?
Ook dit kan gebruikt worden.
Ik heb weleens gedacht , maar dat zal best onderzocht zijn: is het geen spel wat via internet gespeeld wordt waarbij 'overwinningen' behaald kunnen worden door het mishandelen van merries? Een foto van de mishandeling is prijs?
Hoewel er mensen actief zijn die ook verstand van zaken moet hebben wat betreft verdoven of zo. Je maakt mij namelijk niet wijs dat alle merries zomaar deze acties toelaten zonder iemand helemaal lens te trappen.

Ja dat zou zeker waar kunnen zijn.

Ook dat wij paniekerig reageren kan ze wellicht een heerlijk gevoel van macht geven.
Deze mensen kunnen namelijk niet op een normale manier denken.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:13

Ik vindt het echt ziek dat mensen tot dit soort dingen in staat zijn maar ik vindt de mensen die dit doen eigenlijk nog veel triester dat je gewoon zo zielig bent dat je dieren gaat mishandelen voor aandacht :n