Finland wil woningen opwarmen met paardenmest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Finland wil woningen opwarmen met paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:01

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Het idee om paardenmest te gebruiken om huizen te verwarmen is onderdeel van een nieuw programma van de Finse overheid.

Er wordt geschat dat de energie van een jaarlijkse hoeveelheid mest van drie paarden een gezinswoning kan verwarmen. Dit idee geeft ook een oplossing in het groeiende probleem om de paardenmest op een milieuvriendelijke manier te verwerken.

De ontwikkelaars van het plan zien ook mogelijkheden om de technologie in te zetten in andere landen. In Europa leven ruim 7 miljoen paarden en ook in andere landen worden manieren gezocht om de mest op een milieuvriendelijke manier te verwerken.

Amaris

Re: Finland wil woningen opwarmen met paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:09

Goh wat 'innovatief' en 'origineel' :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:10

Dit is natuurlijk niet nieuw - ook in Nederland en elders in Europa wordt gewerkt aan het ontwikkelen van de productie van energie dmv mest (paarden, koeien, varkens, kippen) .. de zgn. biomassa.
Ook plantenresten kunnen hiervoor gebruikt worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:17

Ik ben wel benieuwd hoe je dat doet. Zou bij ons ook nog wel wat zijn:) Genoeg mest...van mijn 4 paarden. Scheelt ook weer in onze stookkosten en ruimt de mest ook lekker op. HOewel we die nu ook op eigen grond verwerken nog.

Zo probeer ik ook al toilet niet met schoon drinkwater te laten spoelen. Probeer het zo te krijgen dat die spoelt met regenwater of grondwater. Maar de systemen die ze er voor aan bieden zijn wat duur nog. En gewone oplossing niet voldoende nog want kan je ineens zonder water zitten;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:45

Dat het nu pas in het 'nieuws' komt.... Het is overigens een Nederlands bedrijf dat dit bewerkstelligt; juist omdat dit in Nederland niet van de grond komt...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:48

Biomassa dus :D

Ik heb een mesthoop vol, kom maar halen :+

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:57

prugelpiet schreef:
Biomassa dus :D

Ik heb een mesthoop vol, kom maar halen :+

Nee, zo makkelijk is dat niet. Ivm milieuwetgeving is het wat lastiger en ingewikkelder. Alleen in Nederland doet de overheid er erg moeilijk over; Denemarken, Luxemburg, Zweden, Duitsland en Oostenrijk is het al een paar jaar in gebruik, en sinds een jaar ook Finland.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:11

Voor alle paarden aan huis mensen zou dit toch een zegen zijn? Maneges die een dorp verwarmen, super

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:16

Nou kom maar op naar Nederland daarmee, lagere energierekening en ik ben van de mest af, ideaal!

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:17

Wij hebben dat even gedaan. Mest een jaar drogen in van die houten sinaasappel kistjes. Het werkte wel maar dan moest er geen stro tussen zitten, maar wij hadden het meeste mest uit het weiland gehaald. Het is een prima oplossing maar je moet veel geduld, tijd en ruimte hebben.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:19

Vermeerkaren, dan in een speciale brander of allesbrander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:00

Ik vraag mij af tot hoe ver dit echt milieu vriendelijk is.
Want bij verbranden van mest komen weer giftige gassen vrij die je anders niet hebt. En voor bemesten van het land weer wat anders worden bedacht wat waarschijnlijk ook weer wat minder milieu vriendelijk is.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:35

liekensancho schreef:
Vermeerkaren, dan in een speciale brander of allesbrander?

Gewoon als vervanger voor hout, dus in de houdkachel. Maar bij ons gaat ook alle soorten hout er in en we hebben hem op de SV aamgesloten

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:52

cv bedoel je? ( centrale verwarming). Dat is wel heel erg handig dan om gewoon in de houtkachel te doen, maar inderdaad zit je dus met de droogcapaciteit en de opslag.... het poeiert hier enorm vanuit de paddock, zit dan ook allemaal zand tussen etc.. maar bijvoorbeeld pellets ervan laten persen oid lijkt mij wel een uitkomst in de toekomst en het onderzoeken waard want pelletkachels geven enorm rendement ( wij kopen er deze winter ook 1).