SRR spant kort geding aan om examens menbewijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

SRR spant kort geding aan om examens menbewijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 20:00

http://www.mensport.nl

De Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) heeft een verzoek ingediend om het kort geding tegen de KNHS, dat aanstaande maandag 15 juni 2015 om 10.30 uur in Rechtbank Gelderland locatie Zutphen, plaatsvindt, achter gesloten deuren te laten gebeuren. Volgens een SRR-woordvoerder "met het oog op een verdere samenwerking tussen de partijen in de toekomst". Inzet van het kort geding zijn de examens van de menbewijzen.

De KNHS vertelde op een meninstructeursbijeenkomst (19 maart 2015) dat de sportbond per 1 januari 2016 de samenwerking met de SRR opzegt. De SRR is tot heden het exameninstituut voor het ruiter- en menbewijs. KNHS herzag in samenwerking met de FNRS de menopleidingen en wil nu ook, volgens de SRR, 'het eigendomsrecht' van de menexamens. SRR zegt ook dat er pogingen zijn ondernomen om het geschil uit te praten maar alleen al het initiatief er toe werd afgewezen, aldus de SRR. De KNHS houdt de gelederen tot heden gesloten en weigert elk commentaar.
Volgens een perswoordvoerder van de rechtbank in Zutphen wordt slechts in hoogst uitzonderlijke situaties een verzoek om een rechtszaak achter gesloten deuren te laten plaatsvinden, door de rechter gehonoreerd. Daar moeten zwaarwegende argumenten aan ten grondslag liggen. De rechtspraak in Nederland streeft namelijk naar zoveel mogelijk transparantie, aldus de perswoordvoerder. De rechter zal in de zitting laten weten of voornoemd kort geding in het verdere verloop al of niet publiekelijk toegankelijk is.

De SRR profileert zich al jaren als onafhankelijk exameninstituut voor het verkrijgen van Rijvaardigheidsbewijzen voor ruiters en menners. Menners legden tot 1 januari 2015 een examen voor het Koetsiersbewijs af, daarna is de naam gewijzigd in Menbewijs. De SRR is nog steeds van mening dat de examens voor die rijvaardigheidsbewijzen los moeten staan van bijvoorbeeld de mencursussen. Met andere woorden: degene die de cursussen faciliteert, moet niet de examens willen afnemen omdat anderszins de objectieve beoordeling en observatie van de examenkandidaat in het geding kan komen.
Volgens SRR-voorzitter Toon Hulshof eist de KNHS nu de eigendomsrechten van de menexamens op en schendt de sportbond eerder gemaakte afspraken tussen de KNHS en SRR. 'Veel van die afspraken staan zwart op wit, in notulen en/of contractueel', aldus Hulshof. Naar het waarom moet ook Hulshof speculeren: 'Ik vermoed dat het om geld gaat. Jarenlang waren de belangen van de recreatieve menners binnen de KNHS ondergeschikt aan die van de wedstrijdmenners. De SRR heeft altijd voor de belangen van recreatieve paardensporters ingestaan.'

Hulshof is tevens teleurgesteld over de loyaliteit van de KNHS: 'In principe moet iedereen na het behalen van het menexamen de vrijheid behouden of hij of zij wel of geen lid van de KNHS wil worden. Je kunt dat niet verplicht stellen. Desondanks heeft de SRR het KNHS-lidmaatschap bij de examenkandidaten wel altijd gepromoot en dat heeft de sportbond geen windeieren gelegd.'

Steeph

Re: SRR spant kort geding aan om examens menbewijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:13

Ben ik de enige die die eerste zin niet helemaal begrijpt omdat er te veel comma's in staan..? :o

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:23

ben benieuwd wat hier uit gaat komen, en ik vrees idd dat het de knhs alleen om geld te doen is.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:23

KNHS is lekker bezig zeg, eerst die weigering om andere dan KWPN en NRPS paarden toe te laten in de competitie en nu weer het alleenrecht op de men examens.
Tijd dat er weer een bond bijkomt!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:32

Er hoeft geen bond bij te komen, er moet er alleen een een flinke schop krijgen van heel paardrijdend Nederland, misschien gaan ze dan eens anders denken dan met de geldlade.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 06:33

Wat is de KNHS aan het doen???? Er is ook al een andere bond opgericht (Manege en Ruiterbond) omdat zij het ook niet eens zijn met de lijnen die de KNHS uitzet en nu dit? Het lijkt wel of de KNHS van het recreatieve rijden, ook gelijk een sport willen maken.

Ik hoop dat ze er vriendschappelijk uit komen, lijkt me voor iedereen de beste optie. Nog meet haat en nijd in de paardenwereld lijkt me niet nodig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:59

De knhs is de dictator van de hypische wereld. Hopelijk ziet de rechter dit ook.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:04

mamajolijn schreef:
Wat is de KNHS aan het doen???? Er is ook al een andere bond opgericht (Manege en Ruiterbond) omdat zij het ook niet eens zijn met de lijnen die de KNHS uitzet en nu dit? Het lijkt wel of de KNHS van het recreatieve rijden, ook gelijk een sport willen maken.

Ik hoop dat ze er vriendschappelijk uit komen, lijkt me voor iedereen de beste optie. Nog meet haat en nijd in de paardenwereld lijkt me niet nodig.

De manege en ruiterbond is een afscheiding van de FNRS.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 08:19

riegje schreef:
ben benieuwd wat hier uit gaat komen, en ik vrees idd dat het de knhs alleen om geld te doen is.

Nee, geld speelt niet zo'n grote rol; de KNHS is er op uit om het ruiter- en menbewijs een officiële status te laten krijgen, iets wat de SRR al 30 jaar nastreeft, maar nooit een stap verder mee gekomen is.
Let er maar op.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:12

riegje schreef:

Dat is altijd. Krijg steeds meer het gevoel dat het meer draait om het geld dan om de sporters.
Ik verlang terug naar de KNF tijd.... De KNHS heeft veel te veel macht gekregen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:34

ikke schreef:
riegje schreef:

Nee, geld speelt niet zo'n grote rol; de KNHS is er op uit om het ruiter- en menbewijs een officiële status te laten krijgen, iets wat de SRR al 30 jaar nastreeft, maar nooit een stap verder mee gekomen is.
Let er maar op.......

Maar wat denk jij dat dit met de prijs gaat doen? Die kan maar 1 kant op en dat is omhoog.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 09:51

ikke schreef:
riegje schreef:

Let er maar op.......

Als die officiële status dan gaat inhouden dat we zonder men/ruiterbewijs niet meer de weg op mogen of niet meer aan sgmw / (m)endurance wedstrijden mogen deelnemen (lees: de weg op), zijn we de klos.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:29

Citaat:
Hulshof is tevens teleurgesteld over de loyaliteit van de KNHS: 'In principe moet iedereen na het behalen van het menexamen de vrijheid behouden of hij of zij wel of geen lid van de KNHS wil worden. Je kunt dat niet verplicht stellen. Desondanks heeft de SRR het KNHS-lidmaatschap bij de examenkandidaten wel altijd gepromoot en dat heeft de sportbond geen windeieren gelegd.'

In bezit van zowel menbewijs als ruiterbewijs: bij beiden ben je automatisch lid van KNHS, en zit je met een 4 x per jaar-blad opgescheept. Is geen keuze.

Ik ben benieuwd naar het verloop

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:37

ik snap het ook niet helemaal, want volgens mij hebben ruiter en koetsiersbewijshouders allemaal net een nieuw pasje gekregen van de KNHS en een overdreven kleuren brief erbij waar je u tegen zegt. Hier heb ik overigens al een klacht over ingediend; want als ze zulke brieven kunnen versturen, kan het lidmaatschapgeld ook wel omlaag en ontvang ik graag een zwart wit brief!!
Daarnaast zit het lidmaatschap geld er niet bij in, daar betaal je extra voor... volgens mij 42,50 voor het bewijs en lidmaatschap.
mijn 2e bewijs (heb koetsiers en ruiter) is namelijk 30 geloof ik zo uit mn hoofd.

Jammer dat wat we ook doen, we met de KNHS te maken hebben, zowel wedstrijden als recreatief (bewijzen, enjoy the ride, paspoorten enzzz

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:24

Ik ben ook voor een extra bond... Voelt inderdaad als "alleenheerschappij"en machtsmisbruik. Daarbij nog een tikje grootheidswaanzin maakt dat zij zich blijkbaar verheven voelen boven alle andere organsaties en bonden en het recht hebben alles en iedereen te verplichten zich bij hun aan te sluiten of te verdwijnen...

Ik vind deze situatie niet gezond meer. En afspraken en contracten aan je laars lappen is niet netjes.
Al ben ik geen voorstander van het verplicht stellen van ruiterbewijs om de straat op te mogen met paard. Hoe veilig je de straat op kan is voor een heel groot deel afhankelijk van de combinatie ruiter en paard. Niet van de ruiter alleen. En veel verplichte kennis voor het ruiterbewij is overbodig om je in het verkeer te kunnen bewegen en over de inhoud van het verzorging gedeelte kun je andere visies hebben afhankelijk van welke stroming in paarden houden/rijden je voor staat.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:20

ikke schreef:
riegje schreef:

Let er maar op.......

Zodat ze je nog meer verplichtingen door je strot kunnen duwen, waar je geen zak aan hebt en extra geld kosten.

caroel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:16

Is de KNHS er voor de recreatieruiter, of is de recreatieruiter er voor de KNHS?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:21

Op papier optie 1, in de praktijk optie 2 :) anders kost het geld.

caroel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:13

De enigen die denken dat de KNHS veel betekent voor de niet-competitieve ruiter en menner zijn de mensen die werken voor en leven van de KNHS.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:59

Dat is niet helemaal waar, dat is alleen het groepje dat bovenin zit ;) de rest heeft het er maar mee te doen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:24

caroel1 schreef:
De enigen die denken dat de KNHS veel betekent voor de niet-competitieve ruiter en menner zijn de mensen die werken voor en leven van de KNHS.

Voor de competitieve ruiter betekenen ze ook niet zo veel hoor...
Dát valt vies tegen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:26

Hoop dat de KNHS een beetje kan gaan inbinden, en echte belangen gaat behartigen in plaats van geld vangen en via verzekeringen/ instructie enz enz enz alle eisen dicteren aan anderen.