Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:52

http://www.rtvdrenthe.nl

Afbeelding

Jaarlijks eindigen tienduizend ruiters op de Spoedeisende Hulp na een ongeval bij het paardrijden. Dit blijkt uit onderzoek. De resultaten zijn gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

De onderzoekers benadrukken onder meer dat beschermende kleding bij het paardrijden echt helpt. Chantal ten Kate van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam is een van de onderzoekers. "We waren wel verbaasd dat er zoveel ruiters naar het ziekenhuis moeten. Maar als je het vergelijkt met andere sporten, valt het aantal letselgevallen in de ruitersport nog wel mee. Maar als een ruiter letsel oploopt, is het meteen zwaarder dan de letsels in andere sporten."

Uit het onderzoek van Ten Kate en haar collega's blijkt dat ruiters vaak hoofd-hersenletsel oplopen. Het zijn vooral kinderen die op hun hoofd terecht komen. "Uit de getallenstudies blijkt dat veertig procent van de ruiters die naar het ziekenhuis moeten, amazones zijn tussen de 10 en 19 jaar oud. In die leeftijdcategorie zijn er ook relatief veel ruiters," legt Ten Kate uit.

Naar aanleiding van de studie krijgen ruiters het advies om zoveel mogelijk beschermende kleding te dragen. Naast een cap kunnen ook een bodyprotector en betere rijlaarzen zwaar letsel voorkomen. "Bij de meeste maneges is het dragen van een cap verplicht. Maar bodyprotectors worden maar weinig gebruikt en daar zou nog wel iets aan te doen zijn. De veiligheid neemt dan toe. Ook op het gebied van schoeisel en stijgbeugels is nog veel te winnen, daar is in Nederland bijna geen aandacht voor. Sommige stijgbeugels helpen voorkomen dat je vast komt te zitten. Bij schoeisel is de hoogte van de hak van belang."

Tijdens het onderzoek gaven maneges volgens Ten Kate zelf aan dat ze verwachten dat ook valtrainingen kunnen helpen om het aantal letselgevallen terug te brengen. "Ik kan me voorstellen dat dit ook een goed idee is", aldus de onderzoekster.

Peelie

Re: Onderzoek: Vaak ernstig letsel bij val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:57

Wat een verrassing ...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:59

Op het voorbeeld van de top, subtop van Nederland kunnen we lang wachten voordat die een bodyprotector en cap constant in de spring en dressuursport gaan dragen, dus bij het begin beginnen. Dit zijn vaak de maneges. Dus vindt het zeker geen slecht idee.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:02

Op onze manege is bij de kinderlessen een bodyprotector verplicht. Volwassenen wordt het aangeraden, maar niet verplicht, bij de springlessen wel. Je mag niet springen zonder bodyprotector.
Cap is uiteraard verplicht.
Ik zie hier eigenlijk nooit iemand zonder goede rijlaarzen of chaps/jodhpurs rijden. Als je voor de eerste keer komt rijden wordt van te voren ook gezegd dat je laarzen/schoenen met een hak aan moet. Er zijn ook rijlaarzen die je kunt lenen op de manege.

Ik heb bij buitenritten de bodyprotector altijd aan. In de bak ligt het er aan op welk paard/pony ik rij en als er na de winter voor het eerst weer in de buitenbak gereden wordt en de paarden nog wat jolig kunnen zijn doe ik 'm ook aan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:07

En dit is nieuws want....?

Geen van de kinderen van de neurochirurgen waar ik mee werk mag op paardrijden, ze verklaren me allemaal voor gek ('je weet dat ze tegenwoordig auto's hebben', waarop ik antwoord dat ik motor rijd :D ). Paardrijden is een sport waar relatief weinig ongelukken mee gebeuren, maar als er wat gebeurt, dit vaak ernstige gevolgen heeft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:12

Het staat niet voor niks in de top 3 van gevaarlijkste sporten :n.

Vind dat stukje over schoeisel etc wel opmerkelijk.
De maneges die ik ken hameren hier op, op de paardenhouderij opleidingen wordt hier op gehamerd en zelfs tijdens de oruncursus wordt er een paragraaf aan geweid...
Ik zie ook wel mensen met sportschoenen rijden hoor, maar dat zijn de mensen die hier op bokt altijd roepen dat ze geen commentaar hoeven hier op omdat het altijd goed gaat. Dat zijn ook de mensen die niet op een manege rijden maar privé... en waarschijnlijk ook de ruiters die geen les rijden omdat ze toch recreatief rijden...

Dus tjah, om dan te zeggen dat de maneges daar winst op kunnen halen...
Vraag mij af of dat lukt aangezien je die ruiters niet op een manege ziet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:14

Die valtrainingen noemen ze hier gewoon rijles :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:16

maaikemuis schreef:
En dit is nieuws want....?

Geen van de kinderen van de neurochirurgen waar ik mee werk mag op paardrijden, ze verklaren me allemaal voor gek ('je weet dat ze tegenwoordig auto's hebben', waarop ik antwoord dat ik motor rijd :D ). Paardrijden is een sport waar relatief weinig ongelukken mee gebeuren, maar als er wat gebeurt, dit vaak ernstige gevolgen heeft.

:D :D

Maar welk deel van al die brokken is terug te voeren op de "roekeloosheid" die nou eenmaal bij die leeftijd hoort?
En welk deel van de ongelukken valt terug te voeren op "omgangsfouten" lees: hadden met iets verstandigere aanpak simpel voorkomen kunnen worden?

Ik zeg niet dat ongelukken de eigen schuld van de ruiter zijn, maar domweg turven wat er binnen komt, zonder verdere context, is volstrekt zinloos. Elke zichzelf respecterende statisicus zou dit soort uitspraken zonder verder commentaar van tafel vegen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:17

Ik zie het bij ons op de manege echt nooit. De eigenaresse/instructrice rukt je hoogstpersoonlijk van je paard als je met ongeschikt schoeisel als sportschoenen op je paard klimt. Daar is ze heel makkelijk in.
Je komt er ook niet op met loshangend lang haar, enorme oorbellen of andere sieraden die gevaar kunnen opleveren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:29

Criminelen zeg...de laatste tijd zijn er wel hele nuttige onderzoeken zonder 'Neeeee...echt?!' uitslagen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:36

Woogy schreef:
Criminelen zeg...de laatste tijd zijn er wel hele nuttige onderzoeken zonder 'Neeeee...echt?!' uitslagen...

_O- jij zegt het.......

@ M_D_H: Je kunt als ruiter jezelf beschermen tot je een ons weegt, als je daarna op een rodeopaard stapt, heeft dat allemaal weinig nut.

Mijn instructrice heeft een paard waarvan een serieuze paardeman/instructeur zich afvroeg of ze daar echt vrijwillig op ging zitten en waarvan de voorgeschiedenis nu ook niet helemaal vlekkeloos is maar ik stap op gympies, zonder cap of bodyprotector op dat paard en rijdt er half nederland mee door; daar gaat niks fout. Reden? Dat paard is door mijn instructrice OPGELEID en OPGEVOED!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:53

Ja en daarin schuilt dus de echte preventie, opvoeden ruiter en paard ...

Maar goed hoe dan ook ongeluk schuilt in een klein hoekje. Neem mezelf maar als voorbeeld. Ik zit hier met 3 gebroken ribben en een zwaar gekneusd lijf op de bank na buitenritje met mijn pony. Ik ben 51 en rij al vanaf mijn 6e jaar. Pony is uitstekend opgevoed en rijdt vele km's per jaar buiten. Maar blijkbaar stand van de maan en sterren of zoiets :+

Dus ja ik ben overstag en heb een bodyprotector aangeschaft (en dan voel ik me dus zoooooo oud :7 ). Cap hier altijd op (nadat ik een keer met cap op zelfs nog een hersenschudding heb opgelopen door val op manegewand, zonder cap had ik dit niet meer kunnen typen).

En ja, de arts bij de spoedeisende hulp zei tegen me dat ze vaak ernstig letsel ziet bij ruiters/amazones...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:57

Het is een prachtige sport, maar ook een gevaarlijke sport.

Zelf leef ik met de gevolgen van een beroerde val (met cap op) toch nek- en hersenletsel.
En dat is en blijft beroerd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:59

Dit zei de arts ook toen ik in het ziekenhuis lag na de val van een pony en mijn nier bijna in tweeën lag :+
Ben niet hard gevallen, gewoon ongelukkig terechtgekomen. Tegenwoordig rij ik dan ook met bodyprotector.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:00

Ik heb dit artikel gelezen (kon er niet omheen toen ik het door drie collega's gemaild kreeg ;) ) en de strekking daarvan is wel heel anders dan dit persbericht.

Ze hebben de cijfers over het aantal ongevallen en de gevolgen hiervan namelijk gewoon uit een database gehaald (http://www.veiligheid.nl, cijfers over 2012). Ik kon niet uit de achtergrond hiervan afleiden of het alleen om vallen gaat of ook om ongevallen 'op de grond'. Het onderzoek zelf is een literatuuronderzoek geweest naar de mate waarin veiligheidsmaatregelen ergere schade voorkomen. En dan blijft eigenlijk alleen de cap echt overeind, naar de overige maatregelen (mn de bodyprotector) is verder onderzoek nog nodig :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:03

Wat ik niet begrijp is dat ze op maneges niet verplicht stellen veiligheidsbeugels te gebruiken.
En in het onderzoek staat niet of degenen met hoofdletsel niet al gewoon een cap ophadden, dat kan namelijk makkelijk.
En of een bodyprotector nou echt zo goed beschermd weten ze ook nog niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:14

Ik denk dat de kwetsbare groep meer gebaat is bij echt goeie instructie dan een body protector. Tussen de 10 en 19 zijn er een heleboel die een beetje bijrijden, klooien en experimenteren zonder goed les. En daar komen brokken van.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:36

:O Verrassend...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:37

Ik denk dat meer gevaar ook zit in mensen die hun paard behandelen als knuffelKinderen ipv 100den kg wegende dieren. Opvoeding is echt wel een grote vereiste. Kan er met m'n verstand soms niet bij dat jonge kinderen rondrijden op pony's die amper getraind zijn en niet verkeersmak. Soms zie ik de ongelukken gewoon aankomen.
Een kind van 8 - 11 kan vaak niet zonder begeleiding ver weg naar school. Tot 16 kan niet op een brommerrijden. Maar we sturen ze wel weg met een knol met eigen wil en meer kracht dan dat ze aan kunnen.

Tuurlijk helpt een cap en sommige bodyprotectors ook. Maar gezond verstand en degelijke begeleiding van kinderen en training van paarden is denk ik ook een must.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:07

Dankzij mijn petries heb ik een keer mijn enkelbanden verrekt in plaats van gescheurd of erger. Ik viel met mijn volle gewicht op mijn voet en door die kachelpijpen van me is het nog meegevallen, omdat ze zo stevig zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:12

Ingescheurde kruisband? Check
Gescheurde meniscus? Check
Gekneusde rug? Check

En toch blijven opstappen :D

Was dit 'onderzoek' niet al eerder gedaan?

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:13

ik had een bodyprotector aan , helm op en verbrijzelde mijn onder arm. Paard maakte een vreugde sprong draaiende naar rechts en ik naar links ik viel op een boomstronk. Tja dat kan je niet voorkomen. En braaf paard kan ook lollig zijn. Ik was 46 jaar op de dat moment.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:16

mabellean schreef:
ik had een bodyprotector aan , helm op en verbrijzelde mijn onder arm. Paard maakte een vreugde sprong draaiende naar rechts en ik naar links ik viel op een boomstronk. Tja dat kan je niet voorkomen. En braaf paard kan ook lollig zijn. Ik was 46 jaar op de dat moment.

Hier ook zoiets, bodyprotector om, helm op en dan vallen en je achsterste kruisband finaal afscheuren. Doe je weinig aan behalve blijven zitten :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:24

Een hoop dingen geven ook een gevoel van schijnveiligheid. Ik had een goede cap, bodyprotector, goede laarzen, veiligheidsbeugels en toen een rug die op meerdere plaatsen gebroken is. Als je goed onderuit gaat helpt geen van die middelen meer hoor.

Er komt vooral een flinke dosis gezond verstand bij kijken en ook geluk. Je kunt met afstappen verkeerd terecht komen en je been breken...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:54

Ik ken genoeg mensen die juist extra letsel hebben opgelopen door een harde bodyprotector.