Onderzoeksrapport naar welzijn paarden gepubliceerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Onderzoeksrapport naar welzijn paarden gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:28

Persbericht

Vandaag publiceren Eurogroup for Animals en World Horse Welfare een uniek onderzoeksrapport naar de gezondheid en het welzijn van paarden, ezels en muildieren in Europa. Eén van de conclusies van het rapport ‘Removing the Blinkers: The health and welfare of European equidae 2015’ is dat er specifieke wet- en regelgeving moet komen om deze dieren te beschermen. De Dierenbescherming, die heeft meegewerkt aan dit onderzoek, pleit al jaren voor dergelijke wetgeving in Nederland.

Al sinds 2007 wordt er in ons land gewerkt aan verbetering van het welzijn van paarden, ezels en muildieren, een diergroep die vaak net buiten de bestaande wetten en regels valt voor vee en huisdieren. De overheid zet hierbij in op zelfregulering door de sector, maar volgens de Dierenbescherming zit hier veel te weinig beweging in. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van de Wageningen Universiteit onder 150 maneges, dat bijna 20% van de paarden te dik was en 6,4% te mager. 14,5% had problemen met bewegen en bijna 5% was echt mank. In januari van dit jaar riep de dierenwelzijnsorganisatie de overheid dan ook op om een aantal zaken vast te leggen in bestaande wet- en regelgeving. Het rapport dat vandaag wordt gepresenteerd komt tot dezelfde conclusie en wil dat het op Europees niveau geregeld gaat worden.

Klik hier voor het rapport (Engelstalig).
Laatst bijgewerkt door Urielle op 12-06-15 03:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typo uit titel

Sammyoo

Re: Onderzoeksrapport naar welzijn paarden gepublicieerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:42

Ik word er helemaal niet goed van als ik lees hoe slecht het gesteld is met het welzijn van veel paarden in Europa..

ruitje

Re: Onderzoeksrapport naar welzijn paarden gepublicieerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:02

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de landen in de EU te vergelijken zijn.... Het valt in Nederland al niet te vergelijken denk ik :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:22

Het rapport is wel heel erg geschreven vanuit de invalshoek van organisaties die dit standaard al vinden. Als je de cijfers op een positieve manier laat zien (dus omdraait) is er veel minder aan de hand. Maar ja, dan krijgen ze geen subsidie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:35

inderdaad. En te dik zijn mijn paarden hier ook. Maar bloedje sjagrijnig omdat ze honger hebben en elkaar de tent uit slaan omdat ze op dieet staan is wel welzijn? Zo simpel is het niet zoals het hier gesteld wordt. En er zijn heel veel stijve of kreupele paarden die wat mankeren en daar is niet altijd wat aan te doen, ondanks dierenarts, fysio, masseur, hoefsmid etc. mishandeling en verwaarlozing is niet hetzelfde als mankementen constateren. Gaat er meer om of die kreupele dieren moeten werken... En alle stijve/kreupele/te magere of te zware dieren/luchtzuigers en bejaarde paarden dan maar in laten slapen?

Zodat er alleen nog maar perfect gezonde en in conditie zijnde paarden staan?

20% te dikke paarden en 6% te dunne?, volgens mij zorgen mensen dan beter voor hun paarden dan voor zichzelf. 40% van de nederlanders heeft overgewicht...

Overigens had ik de resultaten hier genoemd al eens ergens gelezen, dus hoe nieuw zijn die? En hoe zit het met de dieren in de rest van Europa?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:50

joyce B schreef:
inderdaad. En te dik zijn mijn paarden hier ook. Maar bloedje sjagrijnig omdat ze honger hebben en elkaar de tent uit slaan omdat ze op dieet staan is wel welzijn? Zo simpel is het niet zoals het hier gesteld wordt. En er zijn heel veel stijve of kreupele paarden die wat mankeren en daar is niet altijd wat aan te doen, ondanks dierenarts, fysio, masseur, hoefsmid etc. mishandeling en verwaarlozing is niet hetzelfde als mankementen constateren. Gaat er meer om of die kreupele dieren moeten werken... En alle stijve/kreupele/te magere of te zware dieren/luchtzuigers en bejaarde paarden dan maar in laten slapen?

Zodat er alleen nog maar perfect gezonde en in conditie zijnde paarden staan?

20% te dikke paarden en 6% te dunne?, volgens mij zorgen mensen dan beter voor hun paarden dan voor zichzelf. 40% van de nederlanders heeft overgewicht...

Overigens had ik de resultaten hier genoemd al eens ergens gelezen, dus hoe nieuw zijn die? En hoe zit het met de dieren in de rest van Europa?

Dit waren Europese resultaten. Alle "schrijnende" foto's zijn ook duidelijk in Oost-Europa gemaakt. Met uitzondering van een Engelse slachterij.

Wat positief is in het rapport (ja, ik heb het helemaal gelezen) is dat ze zich zorgen maken over mensen die zelf hun paarden bekappen. Of eigenlijk om de paarden die door de mensen zelf bekapt worden.

rixke

Re: Onderzoeksrapport naar welzijn paarden gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:32

gelukkig staat mijn paard goed. het bedrijf krijgt vrijdag het certificaat Paard en Welzijn uitgereikt .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:38

janderegelaa schreef:
Wat positief is in het rapport (ja, ik heb het helemaal gelezen) is dat ze zich zorgen maken over mensen die zelf hun paarden bekappen. Of eigenlijk om de paarden die door de mensen zelf bekapt worden.

Daar wil ik toch even op inhaken. Dat zijn vooral de engelse smeden die bang zijn hun baan kwijt te raken.
Ik bekap nu een jaar of 2 zelf, heb een poosje terug nog eens een smid laten kijken.
Ik moest maar niet te veel reclame maken voor 't zelf bekappen en mijn hoefschoenen anders was hij zijn baan straks kwijt. :D Hij vond ze er prima op staan. Datzelfde hoor ik ook van de DA, ze lopen ook goed volgens die laatste.

Dat verhaal gaat puur om de centen. Vanuit hun visie is een hoef dan misschien niet goed bekapt, maar vergeet niet dat andersom precies hetzelfde geld!