Twee jaar na een levensbedreigende val krijgt jockey Brian Toomey opnieuw zijn racelicensie. Toomey liep ernstige hoofdverwondingen op na een valpartij op 4 juli 2013 op de renbaan in Perth.
Na de val werd de jockey in een kunstmatige coma gehouden en werden delen van zijn schedel verwijderd tijdens een operatie. Toomey moest uiteindelijk 157 dagen in het ziekenhuis blijven. "Het is een lange weg terug, maar het enige wat me tijdens mijn herstel op de been hield was de drang om weer te rijden. Ik ben dan ook blij dat ik toestemming heb gekregen om te rijden van Dr. Hill", vertelt Toomey.
"Na het ongeluk vertelden de artsen mij dat ik dood was voor zes seconden, maar dat ze er in slaagden om mij weer tot leven te wekken. Toen ik in het ziekenhuis kwam dachten de artsen dat ik maar 3% kans maakte om het te overleven."
"Maar hier ben ik dan, twee jaar later en klaar om weer te gaan rijden."
Toomey besefte dat er mensen zullen zijn die hem voor gek verklaren om terug te keren op de baan, maar het is zijn grote droom sinds zijn jeugd. Het leven en het werk waar hij van houdt en Toomey was dan ook vastbesloten om terug te keren als jockey. Hiervoor moest hij verschillende testen ondergaan om te bepalen of hij fit genoeg was om te rijden, maar ook de mogelijkheid had om een paard veilig te kunnen controleren. Daarnaast werd er ook gekeken naar de risico's van verwondingen mocht hij nogmaals ten val komen.
Dr. Jerry Hill, hoofd medisch adviseur van de racebond heeft Toomey goedgekeurd om terug te keren als jockey. "Het feit dat Brian nog in leven is, is te danken aan de uitstekende medische hulp die hij heeft gehad op de baan direct na het ongeluk. De terugkeer van Brian en het doorstaan van al deze criteria om te mogen rijden is een opmerkelijk verhaal en illustreert zijn volharding en moed."
"Alleen al het overleven van alles wat ik heb meegemaakt voelt alsof ik de grootste en belangrijkste race in mijn leven heb gewonnen. Al het andere zie ik als een bonus. Ik ga de tijd nemen en werken aan mijn fitheid voor ik mijn eerste race zal rijden. Dat is mijn volgende doel en ik ga alles geven wat ik heb om dat te bereiken. Ik hoop dat mijn verhaal anderen kan inspireren. Werk hard en geef nooit op, dan weet je nooit wat je zo maar zou kunnen bereiken", aldus Brian Toomey.
Ergens ben ik erg respectvol dat hij zo hard aan zijn herstel heeft gewerkt en aan de andere kant denk ik inderdaad dat hij gek is om te gaan racen. Hoewel een ongeluk zoals het zijne komt ook maar zelden voor. Hopelijk heeft hij wel een zeer goede helm voor op zijn hoofd.
Respect hoor! nou is geen enkele jockey die ik ken bepaald een angsthaas (kan ook niet als je ziet hoe hard ze over die baan knallen natuurlijk) maar dit is wel heel moedig