Merrie van Kevin Staut op wedstrijd verwond door hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Merrie van Kevin Staut op wedstrijd verwond door hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 09:10

bokt.nl / www.grandprix-replay.com
Ingestuurd door bokker Ketaki

Zondagochtend is Quismy des Vaux HDC, de merrie van springruiter Kevin Staut, ernstig gewond aangetroffen in haar box op het wedstrijdterrein in Sankt-Gallen. 's Nachts is Otello du Soleil, de hengst van Romain Duguet, ontsnapt en is erin geslaagd om in de box van Quismy te raken. Het veiligheidssysteem in de stallen van het CSIO werkte dus duidelijk niet.

Toen de entourage van Quismy des Vaux HDC zondagochtend op stal kwam, troffen ze de merrie gewond aan in haar box, samen met Otello du Soleil. Kevin Staut zegt: "De hengst had het slot van de box van Quismy vernield en was zo binnen geraakt. Ze moeten minstens een uur samen gestaan hebben, want toen we hen vonden waren ze kalm. De paarden rondom hen waren meer in paniek."

Het nachtelijke bezoekje van de hengst heeft helaas zijn sporen nagelaten bij de elfjarige merrie. "De box hing vol bloed. Quismy heeft enorme bloeduitstortingen. Ze mankt zowel rechtsvoor als rechtsachter en haar knie is verdubbeld in omvang," klaagt eigenares Emmanuèle Perron-Pette. "We moeten nu wachten tot de bloeduitstortingen verdwijnen om de ernst van de verwondingen vast te stellen. Volgens Jérôme Thévenot, de dierenarts van het Franse team die haar de eerste zorgen heeft toegediend, zal ze minstens drie tot zes maanden aan de kant staan. Als het kraakbeen geraakt is, zou het kunnen dat haar sportcarrière voorbij is."

Kevin Staut zei zondagnamiddag: "Het gaat al beter met haar. Ze loopt bijna normaal in stap en in draf." Men kan echter nog niets zeggen over de sportieve toekomst van de merrie. Om de gezondheidstoestand van de merrie echt te onderzoeken en om te weten of Quismy tijdens het incident ook effectief gedekt is, moet men nog een tiental dagen wachten. "We willen haar nu nog niet grondig onderzoeken, om te voorkomen dat we een blessure erger maken. We weten ook niet of hij haar gedekt heeft, maar we weten wel dat Quismy zich verdedigd heeft, aangezien de hengst van Romain Duguet zowel aan de borst als aan zijn hoofd gewond was," zegt Kevin Staut.

De eigenares vraagt zich af hoe het kan dat niemand iets gemerkt heeft. "Zoiets zou nooit mogen gebeuren. We zorgen ervoor dat thuis en tijdens het transport dat dergelijke dingen niet gebeuren. Het is onaanvaardbaar dat ze op wedstrijd zo gestald staan in demonteerbare plastic boxen en dat hengsten naast merries gestald worden zonder toezicht, vooral in deze tijd van het jaar. Toen de grooms aankwamen op het terrein, werd hen gezegd dat er om de drie kwartier een surveillanceronde werd gelopen. Hoe het dan kan dat Otello en Quismy in dezelfde box stonden..."

Ondanks de excuses van Nayla Stössel, de voorzitster van het CSIO van Zwiterland en van Romain Duguet, hoopt de eigenares van Quismy dat het incident een aantal mensen wakker schudt. "De FEI moet snel reageren en maatregelen treffen. De dieren zijn van grote waarde, dus we kunnen ons ook de kleinste blessure niet permitteren."

Casarell

Re: Merrie van Kevin Staut op wedstrijd verwond door hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:12

Sodeju.. :oo

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:16

Nou, dan ben je echt niet vrolijk en dat is zacht uitgedrukt. Die surveillance stelt dan ook niet veel voor. Sowieso snap ik niet dat de hengsten gewoon tussen de merries staan, maar wellicht is dat normaal op dergelijke evenementen?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:16

Volgend jaar een mooi talentvol veulentje aan de voet? :+
Nee, zonder gekheid. Het is inderdaad heel slordig dat dit heeft kunnen gebeuren!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:19

Nou...daar ben je dan klaar mee... Hopelijk valt de schade mee en is er niet effectief gedekt..

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:20

Nou daar ben je dan mooi klaar mee!
Ik zou verwachten dat er 24 uurs bewaking is op een plek waar zulke kapitale paarden staan.

Dit moet dan toch wel een slimme hengst zijn geweest, als hij eerst zijn eigen box open krijgt en vervolgens de box van de merrie open maakt. En deze waarschijnlijk ook weer sluit, want anders zou de merrie toch wel ontsnapt zijn???
Vreemd verhaal is dit.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:21

Potjandriedubbeltjes! Das niet niks....

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:22

Ik vraag me of hoe dit gebeurd is, maar jemig hé het zou je gebeuren.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:27

SusanH schreef:
Nou, dan ben je echt niet vrolijk en dat is zacht uitgedrukt. Die surveillance stelt dan ook niet veel voor. Sowieso snap ik niet dat de hengsten gewoon tussen de merries staan, maar wellicht is dat normaal op dergelijke evenementen?

Dat is inderdaad (helaas) normaal.
Over het algemeen wordt er zo zorgvuldig mogelijk naar de stallen indeling gekeken. Hengsten op hoekboksen, tussen ruinen, lege stal er tussen etc.
Helaas ben je echter beperkt in stallen en ruimte waardoor het soms niet anders kan.
En daarnaast nemen ruiters vaak zat opeens andere paarden mee waardoor alles wil over hoop ligt.

Wat ik mij hier wel afvraag is inderdaad waar de controle was! Zo iets hoor je toch ook?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:27

Dan heb je als organisatie toch wel érg veel uit te leggen.
Dit is een hele slechte "grap "

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:33

Fortitude schreef:
Ik vraag me of hoe dit gebeurd is, maar jemig hé het zou je gebeuren.

dit vraag ik mij dus ook af :oo :oo :oo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:35

Zo foutje bedankt! Dat moet gewoon echt niet kunnen gebeuren. Waar was het toezicht? En de kwaliteit stallen was ook slecht begrijp ik.
Ik vraag me of je een schadeclaim kan indienen als jouw merrie ongeschikt is geraakt voor de sport door dit soort nalatigheid.

Mosquito1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:38

Heeft niemand wat gehoord? Dat moet een enorm kabaal zijn geweest :n

Ik hoop dat de merrie er goed vanaf komt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:39

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:39

agee schreef:
Dit moet dan toch wel een slimme hengst zijn geweest, als hij eerst zijn eigen box open krijgt en vervolgens de box van de merrie open maakt. En deze waarschijnlijk ook weer sluit, want anders zou de merrie toch wel ontsnapt zijn???
Vreemd verhaal is dit.

Ja zou bijna denken dat iemand een slechte grap heeft uitgehaald...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:45

agee schreef:
Ik zou verwachten dat er 24 uurs bewaking is op een plek waar zulke kapitale paarden staan.

Vreemd verhaal is dit.

Dat!

Een merrie die niet hengstig staat slaat de planken uit de stalwand als een hengst avances maakt, dus als die stal open was, hoe kan dat dan?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:48

agee schreef:

Vreemd verhaal is dit.

Petje af voor de hengst..
Maar zonder gekheid, bizar dat dit kan gebeuren.. ben benieuwd hoe het nu met de paarden gaat!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:49

Urielle schreef:
agee schreef:

Vreemd verhaal is dit.

Dat!

Een merrie die niet hengstig staat slaat de planken uit de stalwand als een hengst avances maakt, dus als die stal open was, hoe kan dat dan?

Wellicht wel hengstig?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:54

Ik heb me er ook jaren geërgerd aan hoe de stalling op sommige grote concoursen is geregeld. Wij hadden ook altijd 4 hengsten bij waarvan 2 dekhengsten. En dan krijg je je stallen toegewezen tussen de merries, terwijl ze eroverheen kunnen snuffelen. En niemand die dan wil wisselen. Uiteindelijk zelf altijd maar extra draad meegenomen en rondom de boxen gemaakt. Maar de sloten en kwaliteit laten vaak te wensen over. Wij maakten ook een extra ketting om de deuren heen.

Heel erg triest dit, hoop dat andere concoursen er van leren.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:59

Jemig zeg dat is niet zomaar iets. Straks kan de merrie de sport niet meer in. Pff hoe kan zoiets gebeuren..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:01

Als de stal open was, dan zouden beide paarden na hun romance toch wel op avontuur gaan door de open staldeur heen?
En die wedstrijdboxen zijn toch gewoon dicht overal, paard kan nergens hoofd naar buiten steken, dus hoe kan die de deur openen?
Dat moet wel een echte Houdini geweest zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:08

Kan me ook voorstellen dat hij flink tegen de box heeft geslagen en daardoor het slot open is gegaan. Zijn vaak niet de allerbeste sloten.
Denk dat hij de merrie klem heeft gezet in een hoek waardoor ze de box niet uit is kunnen komen?

Lijkt me verschrikkelijk om je paard zo terug te vinden en schandalig dat er niet meer controle was.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:13

Waarschijnlijk stallen met 2 halve deuren en is ie over de onderste gesprongen. Het kan, de mijne (weliswaar een ruin) heeft dat klusje al eens gefixt.... (deur + kadrement lagen er toen wel mee uit, maar soit)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:15

Kan me niet voorstellen dat iemand een hengst in een dergelijke stal zet zonder toezicht. Mijn ervaring met die concoursstallen is dat het van die bouwpakketten zijn met drie dichte plastic wanden en tralies voor. Stevig zijn ze alleen niet echt..

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:34

Onbegrijpelijk.
Daar moet toch "gepaard"(leuke woordspeling) gaan met een hels kabaal?! Eerst een rondwandelende hengst en vervolgens een merrie die over de rooie gaat.... dat moet toch vreselijk veel herrie hebben gegeven?