NVWA meldt weer controles uit te voeren op paardenpaspoorten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

NVWA meldt weer controles uit te voeren op paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 14:34

www.bokt.nl / AgriHolland / NVWA

Afbeelding

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) meldt dat zij weer vol op gaan controleren op paardenpaspoorten bij bedrijven die paarden opgegeven hebben bij de Gecombineerde Opgave.

De NVWA controleert of de paarden gechipt zijn, of het nummer correspondeert met het nummer in het paspoort en of een medicijnverklaring is opgesteld, waaruit opgemaakt kan worden of het dier bestemd is voor de slacht. Als regels overtreden worden riskeren de paardenhouders een forse boete.

Het paard moet gechipt zijn en het paardenpaspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn. In dit geval hoort het paspoort dus op de (pension)stalling te liggen. Op grond van een Europese Verordening dient ieder paard ten alle tijde geïdentificeerd te kunnen worden door middel van een transponder (chip) en een paspoort. De identificatieplicht rust op de houder van het paard. In het geval een paard in pension staat, is de pensioneigenaar identificatieplichtig.

Kan de pensioneigenaar niet aan de identificatieplicht voldoen, dan loopt hij het risico een boete opgelegd te krijgen van tussen de € 500 en € 2.500 (2014).

bliver

Re: NVWA meldt weer controles uit te voeren op paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:11

Ow fijn. Moet iedereen zijn paspoort op stal laten liggen. Is leuke als je een betrouwbare pensionhouder hebt die netjes met jouw spullen omgaat maar dat werkt niet overal zo.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:16

joh.... wéér die discussie.... het is gewoon verplicht, je paspoort is geen eigendomsbewijs en stelt eigenlijk niets voor....en als iemand een onbetrouwbare stalhouder hebt waarom zou je er dan gaan staan...
Ik ben heus niet makkelijk met dingen maar dit wordt zo opgeblazen altijd.
Wij hebben paspoortkluisjes...jij een sleutel en de pensionhouder een masterkey.
De kluisjes staan achter gesloten deuren dus niet iedereen kan erbij, alleen je stalgenoten....prima geregeld bij ons dus...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:19

ElCamino schreef:
joh.... wéér die discussie.... het is gewoon verplicht, je paspoort is geen eigendomsbewijs en stelt eigenlijk niets voor....en als iemand een onbetrouwbare stalhouder hebt waarom zou je er dan gaan staan...
Ik ben heus niet makkelijk met dingen maar dit wordt zo opgeblazen altijd.
Wij hebben paspoortkluisjes...jij een sleutel en de pensionhouder een masterkey.
De kluisjes staan achter gesloten deuren dus niet iedereen kan erbij, alleen je stalgenoten....prima geregeld bij ons dus...

Dus dat. Zo is het bij ons ook geregeld. Niet zeuren en gewoon zorgen dat de zaakjes op orde zijn. En als je het paspoort niet op stal toevertrouwt, waarom dan wel je paard?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:21

Focussed schreef:
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) meldt dat zij weer vol op gaan controleren op paardenpaspoorten bij bedrijven die paarden opgegeven hebben bij de Gecombineerde Opgave.

Wat zijn 'Gecombineerde Opgave' ?

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:41

Waarom wel me paard en niet het paspoort?

Me paard raken ze niet kwijt, paspoort wel.. Leggen ze rustig ergens neer, en als je het nodig hebt wordt het waarschijnlijk eerst een zoektocht

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:37

Het is altijd grappig dat er word gezegd het is niet het eigendomsbewijs. Klopt inderdaad. Maar als je een paspoort hebt en dit naar het kwpn stuurt met de mededeling dat jij de nieuwe eigenaar bent. Krijg je hem terug met jouw naam erin. Vervolgens zeg je dat je het papier kwijt bent en je krijg zo het replica opgestuurd. Echt waterdicht is het niet. Daarom ben ik geen voorstander!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:16

Bij mij zat er na controle een briefje erin met dat de medicijnsverklaring niet aanwezig was. Dat briefje zat met een paperclip op die medicijnsverklaring!!! Ze controleren dus lekker goed!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:35

Gecombineerde opgave: http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... oCEATw_wcB .

Mijn paspoort zit ook in een eigen kluisje bij de pensionstalhouder. Hij heeft daarvan een moedersleutel. Hier betaal je dan € 2,-- per maand voor. Je kan ook kiezen voor een grotere kluis waar de paspoorten van anderen bijliggen. Daarvan heeft alleen de pensionstalhouder een sleutel en dat is gratis.

Ik heb de link van het bericht van AgriHolland maar even op de facebookpagina van stal gezet, soms zijn er mensen die het paspoort van hun paard mee hebben voor het één of ander en wij zijn zo'n gecombineerd bedrijf...

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:49

Dus hier wordt de gecombineerde opgave ook voor gebruikt! Emmm.... Big brother is watching you!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:20

Ik snap echt niet hoe je je paard bij iemand op stal kunt zetten, als je diegene nog niet eens toevertrouwd met een papier.... :\

Ik heb de paspoorten + stamboekpapier ook bij de stalhouder liggen. No problemo... Met keuringen, wedstrijden en enten stuur ik een whatsappje dat ik het paspoort die dag nodig heb en dan krijg ik hem. En zou ik eens met spoed weg moeten met paard (Kliniek oid), dan boeit het me niet dat ik opweg moet zonder paspoort... Die zou ik in een spoedgeval ook niet eerst van huis afhalen voor we doorgaan naar de kliniek.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:34

Wij hebben op stal kluisjes. Hier kun je zelf in. Per eigenaar 1 kluisje en de stalbaas heeft moedersleutel. Heel makkelijk, nemen weinig plaats in beslag en zo kun je er altijd bij!! De boete als je het niet doet is erg hoog!
Oja en ze staan onder camera toezicht en vastgebout aan de muur.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:39

Toch klopt het verhaal niet helemaal dat jij je paspoort neerlegt bij de pensionhouder en dat hij goed te vertrouwen is prima,,,,,, maar als er gestolen wordt en paard gaat ook mee... Waar sta je dan als eigenaar?? Heb zelf ooit een pony gehad is meegenomen en paspoort ook maar kon hem niet terug krijgen ivm dat het paspoort erbij was....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:40

Ah mijn paddock paradise heeft geen schuur of huis, paspoorten ingraven dan maar? _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:46

bliver schreef:
Het is altijd grappig dat er word gezegd het is niet het eigendomsbewijs. Klopt inderdaad. Maar als je een paspoort hebt en dit naar het kwpn stuurt met de mededeling dat jij de nieuwe eigenaar bent. Krijg je hem terug met jouw naam erin. Vervolgens zeg je dat je het papier kwijt bent en je krijg zo het replica opgestuurd. Echt waterdicht is het niet. Daarom ben ik geen voorstander!

Ik en met mij vermoed ik 99+% van de kopers gaan er van uit dat degene die het paspoort kan overleggen ook eigenaar is en dus het recht heeft om het bijbehorende paard te verkopen. Dat maakt mensen begrijpelijk voorzichtig zowel ivm vreemde pensionhouder als risico van diefstal. Vervoeren van een gestolen dier is ook veel makkelijker met paspoort.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:58

Arabesk schreef:
Ah mijn paddock paradise heeft geen schuur of huis, paspoorten ingraven dan maar? _O-

En dan een bordje erbij, paspoorten liggen hier meneer de controleur. :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:16

Cookies schreef:
Arabesk schreef:

En dan een bordje erbij, paspoorten liggen hier meneer de controleur. :D

Kokertje om de hals hangen net als die bernersenner honden _O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:20

Ik vraag me dan af. Wanneer krijg je €500 en wanneer €2500. Niet op orde is niet op orde lijkt mij.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:28

Eh Zoals Arabesk al aangaf: Waar moet ik dat ding neerleggen? We hebben wei, punt. Geen hok, haak, afdakje, kast of kist. Alleen een sleutel om het hek open en dicht te doen. Alles wat we voor de paarden nodig hebben wordt vanaf huis meegenomen of ligt standaard in de auto.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:34

Er staat in de wet een speciale bepaling opgenomen voor mensen die hun paarden op de wei hebben staan. Daar geldt een uitzondering voor, is al meer malen op bokt aan de orden geweest. Even de zoekfunctie gebruiken en je vind hem, ik kan hem nu niet zo snel vinden met mijn telefoon

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:52

Wat houdt de medicijnverklaring eigenlijk in. Die is toch niet ingevuld behalve als je paard een medicijn oid krijgt waardoor hij niet meer geslacht mag worden voor cosumptie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:46

Douraque schreef:
Er staat in de wet een speciale bepaling opgenomen voor mensen die hun paarden op de wei hebben staan. Daar geldt een uitzondering voor, is al meer malen op bokt aan de orden geweest. Even de zoekfunctie gebruiken en je vind hem, ik kan hem nu niet zo snel vinden met mijn telefoon

ik heb net gebeld en krijg alles per mail verstuurd hoe of wat. moet het nog lezen maar hoop dat er een hoop duidelijk word nu. want al die verhalen word er gek van.
wij hebben wel een schuur erbij maar hoop dat eventueel een kopie ook geldig is, maar dat ga ik dus eens op me gemak doorlezen als de beste mevrouw het gemaild heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:53

Bij mij ligt het paspoort in mm zadelkast en de stalhouder heeft daar ook een sleutel van. Zo kunnen we er beiden bij wanneer nodig.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:57

bij ons ook,
we hebben allemaal een eigen kast met een vakje erin voor het paspoort, omdat er te veel wedstrijdruiters zijn.
iedereenzijn eigen verantwoordelijkheid dat het er is,
Is het er niet, dan is de boete voor de eigenaar paard

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:40

CalvinenGino.... de stalhouder krijgt de prent! Wel makkelijk gezegd dat de boete voor de eigenaar is maar zie dat als stalhouder eerst maar weer eens te krijgen van je klanten.... ze zijn het overal mee eens...tót ze moeten betalen...