Laurens van Lieren over "probleemkindje" Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Laurens van Lieren over "probleemkindje" Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:15

www.nos.nl
Ingezonden door jesito

Dressuurpaard Totilas zal niet in actie komen bij het Duits kampioenschap. De hengst is volgens zijn berijder Matthias Alexander Rath nog steeds niet fit genoeg. Het is de zoveelste tegenslag voor het paard en zijn ruiter.

Hoewel de Duitse bondscoach Monica Theodorescu nog wel een plekje voor Totilas vrijhoudt in haar EK-selectie, noemde ze het paard al haar 'probleemkindje'. NOS-commentator Laurens van Lieren kan zich vinden in die omschrijving. Hij vreest zelfs dat het nooit meer goed komt:

Alweer een afzegging van Totilas, baart dat zorgen?

"Ja, het zou mij zeker ongerust maken als ik de bondscoach was. Het is natuurlijk al de zoveelste keer. Niks is onmogelijk, maar je kan nu al wel stellen dat het een dramatisch verhaal wordt."

Waar gaat het mis?

"Ik heb vernomen dat ze allerlei operaties aan de gewrichten van Totilas hebben gedaan toen de eerste blessures zich voordeden. Dat verzwakt een paard. Ik ga altijd uit van het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

Maar daar hebben ze de tijd niet voor willen nemen. Als je dan gaat knoeien in zo'n lichaam, blijf je bezig. Je krijgt het een na het ander, omdat een paard steeds weer anders gaat bewegen om de zwakke plek te compenseren."

Komt het ooit nog goed met Totilas?

"Ik heb daar een hard hoofd in. Arjen Robben, die is nu ook weer geblesseerd, maar heeft het hiervoor ook een langere periode heel goed gedaan. Bij hem denk ik daarom: ach het zal wel weer goed komen.

Bij Totilas heb ik daar veel minder vertrouwen in, want die heeft in tegenstelling tot Robben nog geen goede periode gekend sinds zijn overstap naar Duitsland."

Totilas verhuisde in 2010 naar Duitsland. Sindsdien miste hij al de Spelen en het WK. Nu gaat hij dus ook Rio niet halen?

"Dat is zijn laatste hoop om ooit nog op de Spelen te kunnen rijden. Totilas is volgend jaar in Rio ook al 15, daarna houdt het echt wel op. Daarom is het in-en-in-triest dat het zo loopt.

Het is een gemis dat een paard van absolute wereldklasse al op zo'n jonge leeftijd door blessures niet meer in actie kan komen. Wat dat betreft lijkt hij meer op Marco van Basten."

Het is bergafwaarts gegaan sinds Totilas niet meer door Edward Gal bereden wordt. Zou die combinatie dan niet weer in ere hersteld moeten worden?

"Daar is het nu te laat voor, want Totilas zal niet van zijn blessures af zijn als hij terugkeert naar Gal. Het kwaad is al geschied."

_Zsazsa_

Re: Laurens van Lieren over "probleemkindje" Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:17

Dat mensen zich er nog druk om maken.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:18

Toch dood zonde..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:18

Precies mijn gedachten. Dier had nooit en te nimmer naar DL verkocht moeten worden. Het enige wat ze daar hebben gedaan is em de vernieling in geholpen -O- :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:19

Waarom Laurens van Lieren interviewen over Totilas? Hij heeft nooit met Totilas gewerkt, en hij heeft het alleen over aannames i.p.v. feiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:21

Omdat het een artikel van de NOS is en hij commentator bij de NOS is? :)*

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:22

Interessant om te lezen dat Totilas met zijn blessures meteen geopereerd is ipv rust en herstel te nemen. Iets wat ik niet eerder las in allerlei artikelen. Ik vind het gewoon zonde van zo'n mooie beweger.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:23

_Zsazsa_ schreef:
Dat mensen zich er nog druk om maken.

hoe bedoel je dat?

want ik vind dit op zich nog best interessant..
je wordt er maar weer eens op gewezen dat mensen dieren gewoon weg kapotdoktoren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:24

Ik heb eigenlijk inderdaad nooit gelezen over de operatie.

ynid1

Wat verschrikkelijk jammer voor dit mooie paard. Eeuwig zonde!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

ALS hij geopereerd is aan zijn gewrichten dan is dat wel bijzonder want hij voldeed aan de röntgenologische eisen van het KWPN. Dus dat moet wel hard gemaakt worden.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:25

Ik denk dat hij en enkele anderen in nederland meer mee krijgen over wat er met totilas gebeurd.. Dan dat de rest van de wereld weet en denkt.

Al met al blijft het zonde.
Niet zozeer het probleem dat hij naar duitsland is verkocht.. Maar dat hij niet bij de juiste personen terecht zijn gekomen.

Daar heeft laurens een punt... Zelf herstellen is zoveel beter als allerlei operaties.
Niet alles zal vanzelf genezen, maar als je het de tijd niet geeft zal het nooit vanzelf genezen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:26

Iris82 schreef:
Ik heb eigenlijk inderdaad nooit gelezen over de operatie.

Inderdaad. Nu is het ook te begrijpen waar steeds als die blessures vandaan komen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:28

Verosjaak schreef:
Interessant om te lezen dat Totilas met zijn blessures meteen geopereerd is ipv rust en herstel te nemen. Iets wat ik niet eerder las in allerlei artikelen. Ik vind het gewoon zonde van zo'n mooie beweger.

Dat is een aanname van Laurens, staat nergens dat het daadwerkelijk gebeurt is. Hij heeft het van horen zeggen, dus heeft niet een chirurgisch document gelezen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:33

je kunt wel leuk een paard voor een vermogen kopen, als het geen goede combinatie is samen, zal het nooit wat worden, deze ruiter past niet bij dit paard...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:35

Soms kun je maar beter je mond houden ipv verhalen de wereld inslingeren..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:35

Ik vind het hem eerlijk gezegd niet sieren, dat hij zich zulke uitspraken laat ontlokken...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:38

Ach het is wel eerlijk.. Nu begrijpt men ook beter waardoor hij constant blessures heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:40

Icecrystal schreef:
Ach het is wel eerlijk.. Nu begrijpt men ook beter waardoor hij constant blessures heeft.

Zijn uitspraken zijn gebaseerd op aannames, dus echt eerlijk vind ik het niet als je negatief over iemand praat terwijl je de feiten niet weet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:41

Icecrystal schreef:

Nee, dit heeft niks met eerlijkheid te maken.
Hij weet namelijk niet precies wat er aan de hand is en doet maar aannames en daar krijg je dus dit soort verhalen van (ik begrijp nu waarom hij constant blessures heeft).

Ben het eens met Cayenne, Gypsy en nontie.
Het siert hem niet en het heeft totaal geen toegevoegde waarde...

En dan het betrekken van al die voetballers in het verhaal... dat doet hij tijdens het verslag geven ook en het is zo vermoeiend... Het is de paardensport, hou de voetbal er alsjeblieft buiten .

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:43

Lijkt mij dat het niet zomaar uit de lucht komt vallen. Daarbij zou het best een verklaring kunnen zijn voor de afgelopen jaren.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:45

Verosjaak schreef:

Dat denkt Laurens want dat heeft hij in de wandelgangen gehoord. Of dat waar is weet niemand!

Vreselijk suggestief interview wat veel beter in de prive of story thuishoort.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:47

Jullie roepen wel zo leuk dat het aannames zijn maar heeft iemand van jullie Laurens hier al over gesproken? Over aannames gesproken!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:47

Tja, ik blijf toch ook afvragen in hoeverre de blessures niet een gevolg zijn van te jong en te snel op het hoogste niveau moeten presteren...

Maar goed, het blijft inderdaad zonde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:49

Tazzey schreef:
Jullie roepen wel zo leuk dat het aannames zijn maar heeft iemand van jullie Laurens hier al over gesproken? Over aannames gesproken!

Ik citeer: 'Ik heb vernomen dat...'.