Onderzoek: "Insulineresistentie is genetisch bepaald"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Onderzoek: "Insulineresistentie is genetisch bepaald"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:30

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Afbeelding

Ondanks veel onderzoek is het niet duidelijk waarom sommige paarden insulineresistentie ontwikkelen, terwijl anderen die op identieke manier gevoerd en gehouden worden, gezond blijven. Resultaten uit nieuw wetenschappelijk onderzoek wijzen op een genetisch aandeel in insulineresistentie bij paarden.

De wetenschappers onderzochten Andalusische paarden, Amerikaanse dravers en rasloze pony's. Alle paarden kregen oraal en intraveneus glucose toegediend. Iedere zes uur werden er bloedmonsters genomen waarbij er gekeken werd naar de glucose- en insulineniveau's van de paarden.

Uit de resultaten bleek dat de Amerikaanse dravers de minste hoeveelheid insuline nodig hadden om de hoeveelheid glucose in het bloed terug te brengen naar een normaal niveau. De Andalusiërs en de pony's produceerden een hogere hoeveelheid insuline en het duurde langer voor het glucoseniveau gedaald was. Alle dieren hadden een gemiddelde lichaamsconditie, wat indiceert dat de insulinegevoeligheid onafhankelijk was van obesitas in deze groep dieren.

De onderzoekers concluderen dat de genetica van een paard een aandeel heeft in het ontwikkelen van insulineresistentie.

NatasjavE

Re: Onderzoek: "Insulineresistentie is genetisch bepaald"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:35

Dat had ik wel verwacht daar insuline resistentie bij mensen(diabetes mellitus type II) ook erfelijk is.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:42

NatasjavE schreef:
Dat had ik wel verwacht daar insuline resistentie bij mensen(diabetes mellitus type II) ook erfelijk is.

Dit dus.. :Y)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:42

type 1 bedoel je.
type 2 kan je ook krijgen door b.v. overgewicht..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:43

Je bedoelt neem ik aan inderdaad type 1, deze variant is erfelijk (helaas).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:55

De erfelijkheid van de genetische aanleg voor diabetes type II (de vorm die vergelijkbaar is met het genoemde probleem bij paarden) is vele malen groter dan die voor type I.

Verbaast mij ook niets dat dit in paarden dus ook zo blijkt te zijn, maar dit geeft wel aanknopingspunten voor verder onderzoek. Zijn het bijv. enkel rasverschillen of zit daar binnen ook nog variatie in de gevoeligheid?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:50

hoogendroog schreef:
Je bedoelt neem ik aan inderdaad type 1, deze variant is erfelijk (helaas).

Bij type I speelt erfelijkheid maar een hele beperkte rol. Er zijn wel families waar het vaker voor komt maar dit is in een minderheid van de gevallen.

Type II is absoluut erfelijk. Dat is gewoon onderzocht. Ja door het voorkomen van overgewicht kan je de DM uitstellen. (maar overgewicht is teven onderdeel van de ziekte) Je krijgt het echt dan op latere leeftijd.

Dus ben je erfelijk belast met type II diabetes(hebben 1 of beide ouders het of Opa's en Oma's) is het zaak om zeer zeker een goed voedingspatroon te ontwikkelen en veel te bewegen. Zorg dat je geen overgewicht krijgt.

Let op!!! Off-Topic maar relevant voor alle dames op bokt. Zwangerschapsdiabetes kan een eerste symptoom zijn voor het ontwikkelen van type II diabetes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:54

gomir schreef:
Verbaast mij ook niets dat dit in paarden dus ook zo blijkt te zijn, maar dit geeft wel aanknopingspunten voor verder onderzoek. Zijn het bijv. enkel rasverschillen of zit daar binnen ook nog variatie in de gevoeligheid?

Goede vragen.

Ook bij mensen zie je enorme verschillen. Er zijn mensen met type II die te weinig insuline aanmaken(in verhouding tot hun gewicht) en er zijn ook type II patiënten die meer insuline produceren dan gezonde mensen maar waarbij de lichaamscellen resistent zijn voor de insuline. Er is wel insuline maar het lichaam kan er niets of beter onvoldoende mee.