bokt.nl / www.horseandhound.co.uk
Milena 8 (v. Caretino), een voormalig toppaard van springruiter Ben Maher, is met pensioen gegaan. De 18-jarige merrie sprong in april haar laatste wedstrijd in Nice, onder amazone Scarlett Ward.
De familie Ward heeft nu beslist dat de merrie, na een succesvolle carrière, zal ingezet worden in de fokkerij. Op dit moment staat Milena al op een stoeterij in het Engelse Shropshire.
Peter Ward kocht de merrie oorspronkelijk voor zijn oudste dochter Stephanie, maar springruiter Dan Neilson nam de teugels over. De combinatie won in 2010 de Grand Prix van Noordrijn-Westfalen in het Duitse Dortmund.
"Toen we Milena in 2007 kochten in Duitsland, hadden we nooit gedacht hoe blij ze ons zou maken," zegt Peter Ward aan Horse&Hound. "Ik vond het zo leuk om te zien hoe mijn dochters haar reden en om toe te kijken hoe Dan Neilson en Ben Maher haar voor ons reden. Dan vormde een geweldige combinatie met de merrie. Ze deden het erg goed op Europese wedstrijden en zowel Dan als Milena veroverden een plekje in de top twintig van het Britse springen."
Milena werd daarna door Ben Maher uitgebracht op vijfsterrenniveau. Ze waren samen erg succesvol en wonnen onder andere verschillende proeven op London Olympia in 2011 en 2012. Jill Willow, de partner van Peter, werd op dat moment mede-eigenaar. "Samen gingen we naar fantastische wedstrijden in Europa. Voor Jill, die daarvoor enkel racepaarden had, was dat een totaal nieuwe ervaring," zegt Peter.
Dochter Scarlett, die bij de Britse springruiter Tim Stockdale rijdt, nam uiteindelijk de teugels over van Ben. "Toen mijn jongere dochter Scarlett terugkeerde van haar job in Duitsland en Nederland, begon ze Milena te rijden. Ze beleefden een geweldig jaar in 2013 en reden de Gucci Masters in Parijs. Twee weken later werden ze tweede op het World Class Under 23-kampioenschap in Olympia," voegt Peter nog toe.
Milena gaat nu een nieuwe carrière als fokmerrie tegemoet. "We hopen dat ze drachtig raakt en dat ze uiteindelijk terugkeert naar onze stallen in East Yorkshire," besluit Peter Ward.