Amsterdamse Bos start proef met toegang voor paard en wagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Amsterdamse Bos start proef met toegang voor paard en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:30

http://www.bokt.nl / http://www.dichtbij.nl

Tot voor kort waren aanspanningen niet welkom op de voet-, fiets- en ruiterpaden in het Amsterdamse Bos. Om te kunnen mennen in dit gebied was en is men aangewezen op de openbare wegen die door het gebied heen lopen. Nu start het Amsterdamse Bos een proef waarbij vijf ontheffingen worden uitgegeven voor menners die graag in het gebied willen rijden.

Na onderzoek onder bezoekers bleek er behoefte te zijn aan het rijden met aanspanningen op voet-, fiets- en ruiterpaden. Om hier in tegemoet te komen start het Amsterdamse Bos een proef waarbij de menners met paard en wagen op een aantal aangewezen fietspaden mogen rijden. De ontheffing is niet gratis en kan aangevraagd worden vanaf dinsdag 26 mei.

Om problemen te voorkomen gelden er volgens de website van het Amsterdamse Bos een aantal voorwaarden. Zo moet de menner in het bezit zijn van een geldig menbewijs en zijn de aanspanningen welkom tot 11.00 uur op doordeweekse dagen. Daarnaast moeten de paarden een poepzak dragen en mogen ze niet op voet- en ruiterpaden komen. Ook de wagen moet voldoen aan de eisen met een maximale breedte van 170 cm en maximale lengte van 400 cm.

De ontheffing kost €75,- per jaar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:36

Haha hier in egmond moet ik ook op t fietspad blijven, paard moet een poepzak dragen (terwijl dr los vee loopt wat overal poept)
Ik moet hier een vergunning op naam aanvragen, in t bezit zijn van een men bewijs en ook in t bezit zijn van een jaar ruiterduinkaart.

tamary

Re: Amsterdamse Bos start proef met toegang voor paard en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:42

:? Zat mensen die daar met hun dravers trainden vroeger. Paden zijn ook gewoon breed genoeg voor een aanspanning.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:26

beetje raar dat je moet betalen om daar te mogen rijden, maar ja het is en blijft Amsterdam! het is idd geval fijn voor de buitenrijders die willen dat ze tegen betaling daar kunnen rijden. nu vind ik het zelf wel veel geld voor mensen die niet wekelijks op buitenrit gaan. jammer dat het voor niet aantrekkelijk word gemaakt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:14

Ik ben erg blij met het experiment. Een stap in de goede richting. We kunnen hier in de buurt weinig uitrijden en trainen met de koets. Als het Amsterdamse bos weer toegankelijk zou zijn voor aanspanningen zou geweldig zijn. De ruiterpaden zijn daar prima geschikt.
duim duim duim dat het experiment bevalt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:37

Ik ben minder blij met dit experiment omdat mijn paard aanspanningen die van achteren komen echt heel erg eng vindt na een hele nare ervaring.
( en geloof me ik heb al heel veel gedaan om de nare ervaring om te laten buigen in een goede maar helaas)
Ik ben wel blij dat er tenminste een aantal voorwaardes aan vast hangen en hoop dat de menners zich daar ook aan houden.

Voor mij was dit de enige optie in de buurt waar ik niet op menners hoefde te letten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:05

De aanspanningen zijn welkom tot 11.00 uur op doordeweekse dagen, daar moet voor ruiters die ze niet tegen willen komen echt wel mee te werken zijn. En zo veel zullen het er echt niet worden, gezien alle eisen.

Dus ik denk echt niet dat je meteen bang hoeft te zijn dat je op elke buitenrit van achteren 'aangevallen' wordt door een aanspanning.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:19

Anoeska idd tot 11.00 uur vandaar dat ik ook schreef hoop dat de mensen zich eraan houden.
En het zullen er ook niet heel veel zijn die aan alle voorwaarden voldoen.
Ik begrijp dat het voor de mensen die mennen fijn is dat er een mogelijkheid komt alleen voor mijn paard wat minder :D

En het weekend?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:23

janouk schreef:
Als het Amsterdamse bos weer toegankelijk zou zijn voor aanspanningen zou geweldig zijn. De ruiterpaden zijn daar prima geschikt.
duim duim duim dat het experiment bevalt

Zoals er in de opening staat: je mag alleen op (bepaalde) fietspaden.

rumay schreef:
Ik begrijp dat het voor de mensen die mennen fijn is dat er een mogelijkheid komt alleen voor mijn paard wat minder :D

Ik ben het helemaal met je eens! Rijd nagenoeg dagelijks in het bos, en de enige dag per jaar dat ik hoe dan ook niet ga, is als de Hoofdstadaanspanning komt rijden... Helaas daar 2 jaar op rij een hele nare ervaring met menners die doorduwen op een te smal pad of van achteren komen aangalopperen met het idee dat ze 'er wel even langs kunnen'. Gevolg: panisch steigerend paard, dus ik sta ook niet te juichen.

Anoeska schreef:
De aanspanningen zijn welkom tot 11.00 uur op doordeweekse dagen, daar moet voor ruiters die ze niet tegen willen komen echt wel mee te werken zijn.

Ik ben zo'n ruiter die elke dag voor 11u in het bos te vinden is. Werk 'smiddags en 'savonds, dus voor mij is dit de enige tijd om te rijden... ;-)

Snap dat het voor de menners in de buurt fijn is dat ze een extra uitrijmogelijkheid krijgen, maar hoop dat iedereen zich netjes aan de regels gaat houden en we met zn allen lekker kunnen (blijven) genieten van het bos.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:22

Graffi86
fijn dat je ons menners ook een extra uitrijmogelijkheid gunt :D
helaas kunnen wij haast nergens mennen in onze regio en moeten wij naar de Veluwe, uur met de trailer.
voor ons zou het super zijn als we konden trainen in het bos zonder een halve dag onderweg te zijn met de trailer.

bij de rit van de Hoofdstad aanspanning mag niet gegaloppeerd worden op de paden, dus het lijkt me sterk dat je galopperende aanspanningen bent tegen gekomen.

mijn ervaring is dat de ruiters het zelf enger vinden dan de paarden.
en menpaarden zijn geen speciaal ras, ze zijn gewone paarden die breed zijn opgeleid. Ook jouw paard kan wennen aan een koets. :D bij ons op de club rijden menners en ruiters samenin de bak. Kwestie van trainen

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:31

Moet iedereen die daar toegang wil in het bos betalen?
als dat niet het geval is dan vind ik het wel belachelijk dat men enkel de menners laat betalen.
Das toch discriminatie??

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:57

janouk helaas zijn er genoeg menners (en ook ruiters) die zich niet aan de regels houden mbt het van achter naderen en dit gewoon in galop doen tot ze op je kont zitten.
En mijn paard gaat dus ook overeind als menners van achter naderen in volle draf of galop, dit door een nare ervaring tijdens de Eper paarden 4-daagse toen er een menner in volle draf aankwam en op de rem trok waardoor er een hoop kabaal was en mijn paard dus recht omhoog ging en ik erachterlangs af, het enige wat ik dacht was teugels vast houden. En het enige wat de aanspanning deed was hard doordraven.
De dagen erna met aanspanningen met de "echte" tuigers en veel kabaal en bombarie dan is het klaar. Door dit gebeuren is logischerwijs mijn vertrouwen ook weg.\

Was het maar zo simpel kwestie van trainen als hij ze ziet aankomen is het spannend maar wel oke maar van achter blijft het spannend ondanks training met menners.

Was altijd zo blij met het bos waar je geen menners tegenkwam en vraag me eerlijk gezegd af als een aanspanning van achter komt op het fietspad wat veel paarden ervan vinden dit zeker qua geluid.

We zullen zien of er veel animo voor is en hoe het gaat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:17

Maar goed, er zijn heel veel paarden bang voor dingen. Brommers, ligfietsen, joggers, honden. Maar die hebben ook gewoon toegang tot het amsterdamse bos. Ik vind het dan ook logisch dat er minimaal een proef gedaan wordt voor aanspanningen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:11

janouk schreef:
bij de rit van de Hoofdstad aanspanning mag niet gegaloppeerd worden op de paden, dus het lijkt me sterk dat je galopperende aanspanningen bent tegen gekomen.

Misschien moet je dat de deelnemers nog even melden ;-)

Natuurlijk gun ik iedereen zijn plezier, en het bos is ook prachtig om vanaf een koets te ontdekken lijkt mij. Ik denk ook echt dat de ruiters en hun paarden prima aan de menners en koetsen kunnen wennen, maar daar zal wel tijd voor nodig zijn. Wat dus ook betekend dat menners, juist in dit bos, nog meer rekening zullen moeten houden met de paarden als zij een ruiterpad naderen. De koets en paarden maken nou eenmaal (een vreemd) geluid waar de bosgebruikers (nog) niet aan gewend zijn.

Las gisteren trouwens alle voorwaarden waar menners aan moeten voldoen, en denk dat er weinig zijn die voor deze zeer beperkte mogelijkheden 75euro per jaar willen betalen...
Je mag nl niet op feestdagen, en ook niet in de vakanties (regio Noord) met de koets het bos in (ivm drukte denk ik). Blijft er weinig over, zeker als je ervan uit gaat dat er 'swinters niet gestrooid of geschoven wordt op de fietspaden.
En qua route is het ook niet echt denderend lijkt mij, aangezien er weinig mogelijkheden zijn tot variatie. (http://www.amsterdamsebos.nl/nieuws-0/2 ... damse-bos/)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:43

Pffff jammer hoor, ik woon dicht bij het Amsterdamse bos, wil daar altijd nog graag eens met mn pony en wagen naar toe, maar dan moet ik eerst mn menbewijs halen, geld betalen en voor 11uur weer weg zijn....... Weinig lol aan denk ik zo

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:46

Anoeska schreef:
Maar goed, er zijn heel veel paarden bang voor dingen. Brommers, ligfietsen, joggers, honden. Maar die hebben ook gewoon toegang tot het amsterdamse bos. Ik vind het dan ook logisch dat er minimaal een proef gedaan wordt voor aanspanningen.

Brommers mogen echt niet in het bos rijden, al zijn er genoeg die het nodig vinden dit wel te doen. Wat dacht je trouwens van de irritante mountainbikers op het ruiterpad...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:50

Ik denk dat als je paard het opzetten van tenten, BBQ's en complete familiefeestjes op het stukje dagrecreatie aan kan, dat 'ie ook wel een paar aanspanningen moet kunnen handelen :D

Maar ik vind ook zeker dat we rekening met elkaar moeten houden. Zeker in het begin, als de aanspanningen nog heel nieuw zijn voor sommige paarden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:54

Anoeska schreef:
Ik denk dat als je paard het opzetten van tenten, BBQ's en complete familiefeestjes op het stukje dagrecreatie aan kan, dat 'ie ook wel een paar aanspanningen moet kunnen handelen :D

Maar ik vind ook zeker dat we rekening met elkaar moeten houden. Zeker in het begin, als de aanspanningen nog heel nieuw zijn voor sommige paarden.

Haha, als je het zo brengt valt het allemaal wel mee! Mijn paarden lopen zelfs langs de dagrecreatie als de festivals zijn, maar ja, die koets he.... Die is nieuw, en dus eng... := Maar ik denk zeker dat het goed komt als iedereen (wat extra) rekening houdt met elkaar. Groot deel van de menroute loopt niet eens in de buurt van het ruiterpad, en waar dat wel zo is moeten we gewoon elkaar leren kennen denk ik ;-)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:12

Maar ik lees nu toch dat er maar vijf vergunningen worden vergeven. Zoveel menners komen er dus niet bij. Ik vind het ook een flink bedrag voor al deze eisen hoor.