IJRN: Christa Rike sterk bij IJslanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

IJRN: Christa Rike sterk bij IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:39

Persbericht IJRN

Afbeelding

Archieffoto Christa Rike. Foto: Richard Schaaper

De vijftienjarige Christa Rike uit het Brabantse Alphen was tijdens de IJsland Rijders Noord Internationaal een klasse apart. Met Vaðall frἀ Fensalir zette zij in de T1 Töltproef (sportklasse A) een indrukwekkende prestatie neer, die terecht beloond werd met een 7,17. Daarmee kwamen ze ver boven de vereiste drempel van 6,681 uit. Christa was de enige van de 173 combinaties die boven de 7 scoorde. Hiermee lijkt een ticket voor de Wereld Kampioenschappen in Herning (Denemarken) binnen.

IJRN Internationaal vond afgelopen weekend plaats en zondag verschenen er 150 combinaties aan de start in meer dan 15 verschillende proeven, van sport A tot en met de lichte klasse D. Deze grote wedstrijd wordt elk jaar in Exloo gehouden en dit jaar waren Duitsland, België en Engeland vertegenwoordigd. Er kwamen zo’n 900 liefhebbers op af.

Zes ruiters, van wie vijf ‘Youth riders’, hebben tijdens de eerste WK selectie wedstrijd de WK drempels gehaald. Ze zullen dit in de komende maanden nogmaals moeten doen om zeker te zijn van deelname aan de WK in het Deense Herning. De limieten moeten twee keer behaald om geselecteerd te worden voor de WK afvaardiging.

De combinaties die de eerste hindernis op weg naar de WK met succes hebben genomen zijn Erik Spee met Gústi góði (telgangproef), Stella Timmerman met Friður frἀ Flóðgarði – Youth Rider (telgangproef), Anne Holthuis met Alexander Mikli II van de Grondsels – Youth Rider (telgangproef), Christa Rike met Vaðall frἀ Fensalir – Youth Rider (T1 proef), Anne-Jet White met Sprettur frá Akureyri – Youth Rider (T2 proef) en Charlotte White met Silfri frá Hákoti – Youth Rider (T2 proef).

Nederland is bezig met een significante inhaalslag en de eisen en minimaal te behalen prestaties zijn mede daarom fors omhoog geschroefd dit jaar. Het doel is aansluiting bij de toplanden in de IJslander wedstrijdsport.

Er is alle vertrouwen dat Nederland met een sterke afvaardiging zal deelnemen aan de WK. De wedstrijd bij Breidablik in Oirschot op 13 en 14 juni is de tweede kans voor de combinaties om zich te kwalificeren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:44

Wat ontzettend knap van ze!!

Vadall is absoluut geen makkelijk paard.
Ze zijn duidelijk een hoop gegroeid dan afgelopen jaar. Zag ze vorig jaar nog over de baan vliegen samen, ging niet zo goed :=

Zo hebben we straks bijna alleen maar youth riders op de WK haha.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:10

Jaaaa trots op Christa en Vadall ze gaan zo goed *\o/* *\o/* *\o/*

Edit: ik denk overigens dat het niet eens onmogelijk is dat er bijna alleen maar young riders gaan want in de tolt en de gangenproeven zijn de volwassenendrempels heeeel erg hoog :Y) Ben benieuwd wie die gaan halen :D

Bagheera_206

Re: IJRN: Christa Rike sterk bij IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:35

Leuk artikel! :) Helaas kon ik niet langs om te kijken afgelopen weekend. -O-

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:02

Was een leuke gezellige wedstrijd! En spannend ook. Diverse mooie combinaties gezien. Terechte featherlightprijs voor Anjo Blom. Helaas ook wel weer wat ruk en plukwerk. En we zijn heel trots op onze Kná die met Annefloor Bouman heel dicht bij de wk selectiedrempel is gekomen in de telgangproef en speedpass.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:06

RobinSputnik schreef:

Edit: ik denk overigens dat het niet eens onmogelijk is dat er bijna alleen maar young riders gaan want in de tolt en de gangenproeven zijn de volwassenendrempels heeeel erg hoog :Y) Ben benieuwd wie die gaan halen :D

Yoni met bjartur. Ga ik vanuit.
Verder zou ik het ook niet zo durven zeggen!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:46

_xManadisx_ schreef:
RobinSputnik schreef:

Yoni met bjartur. Ga ik vanuit.
Verder zou ik het ook niet zo durven zeggen!

Als 'ie weer goed is denk ik ook zeker maar daar was iets mee aan de hand waarom ze niet startte volgens mij. %)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:54

Oh nee! Echt?
Bjartur is zo leuk!!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:45

Yoni en Bjartur is idd een mooie combi. :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:58

Er zijn nog 2 kwalificatie wedstrijden. Het is ook best lastig voor de ruiters het seizoen is nog lang en iedereen probeert er na toe te werken als het goed is dat er op het wk gepiekt kan worden. Als je paard nu dan al op de top loopt is dit moeilijk om tot het wk vast te houden.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:44

Skessa_ schreef:
Wat ontzettend knap van ze!!

Vadall is absoluut geen makkelijk paard.
Ze zijn duidelijk een hoop gegroeid dan afgelopen jaar. Zag ze vorig jaar nog over de baan vliegen samen, ging niet zo goed :=

Zo hebben we straks bijna alleen maar youth riders op de WK haha.

Ik moet zeggen dat ik het echt 100% met je eens ben! Ik zag net de filmpjes van exloo en ze zijn zoveel beter geworden en zo veel meer ingespeeld op elkaar! Ik ben echt blij voor dr dat het zo goed gaat. Vorig jaar had ze wat momenten dat het niet helemaal goed ging en hij nogal een loop met haar nam. Maar deze beelden vond ik er écht goed uitzien!
Is echt leuk om een combinatie zonte zien groeien!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:17

Komt wel goed met Bjartur. Hij heeft geen chronische blessure ofzo. Yoni gaat zich als ze gevrijwaard blijft van meer pech zeker nog kwalificeren en wie weet hoe ver ze dan komen. Ze was afgelopen winter met Bjartur immers al tweede in de V1 tijdens de Worldtölt in Odense, in een sterk internationaal veld, dicht achter Frauke Schenzel. Met een prachtige proef. En sindsdien is Bjartur alleen maar beter geworden ;-)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:33

Dat zou echt mooi zijn :D

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:29

Ja dat denk ik zeker ook! Zou ook absoluut zonde zijn als dat niet zo zou zijn want is toch een combi die eigenlijk wel uitgezonden zou moeten worden vind ik :j