Paarden mogelijk aangevallen door wolven in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paarden mogelijk aangevallen door wolven in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:25

http://www.mopo24.de / http://www.bokt.nl

Afbeelding

Wolven hebben waarschijnlijk twee paarden verwond in het Duitse Baruth. Vorige week zou er nog een veulen door wolven zijn opgegeten.

Een van de paarden is de dravermerrie Diana-My, die met verwondingen op de hals en rug werd aangetroffen in de paddock. Haar eigenaresse meldt: "Ik hoop dat ze er bovenop komt." Ook het andere paard dat in de paddock stond werd met verwonding aangetroffen aan het been. De amazone is verbijsterd: "Het moet gebeurd zijn in de vroege uren van dinsdag. De paarden waren uitgebroken en ik had moeite met het vangen, ze waren doodsbang."

De paarden staan onder behandeling van een dierenarts. Die is van mening dat de wonden er uitzien als typische wolvenbeten. Dit is tevens bevestigd door bioloog Kay-Uwe Herolad van "Terra Typica". Ook een lokale jager is van mening dat het de wolven geweest kunnen zijn. De omgeving is nu voorzien van camera's.

Jolliegirl

Re: Paarden mogelijk aangevallen door wolven in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:43

Zorgen voor degelijke omheining dus..paar draadjes op juiste hoogte en die wolven komen echt je land niet op.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:46

Wedden dat ze die wolven willen opsporen en afmaken? Geef het instinct maar weer de schuld. Zoals hierboven gezegd wordt, zorg voor een degelijke omheining. We moeten nu eenmaal samenleven met de natuur.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:28

Leffroi schreef:
Wedden dat ze die wolven willen opsporen en afmaken? Geef het instinct maar weer de schuld. Zoals hierboven gezegd wordt, zorg voor een degelijke omheining. We moeten nu eenmaal samenleven met de natuur.

Ben er ook bang voor.
Dat is het dubbele van de meeste mensen.
Staan allemaal te juichen als de wolf weer ergens gesignaleerd wordt ( sommige Nederlanders maakten er al weer een daje uit voor het hele gezin van om het beest maar even te kunnen zien ) maar als de wolf dan slachtoffers maakt onder eigen dieren, worden de geweren al weer uit het vet gehaald.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:17

Ben een pure dierenliefhebber, maar van mij hoeft die wolf.ook niet hoor.

Vind het net zoiets als de oostvaarderplassen: leuk idee, uitvoering kan niet. Natuur en hoe onze huidige samenleving is ingericht gaan niet samen. Hoe lullig het ook is.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:21

Te gek, die camera's. Kunnen ze naderhand terugkijken hoe hun paarden worden opgepeuzeld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:29

Eirikur schreef:
Te gek, die camera's. Kunnen ze naderhand terugkijken hoe hun paarden worden opgepeuzeld.

:') :Y)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:28

Heb t altijd gekkenwerk gevonden om de wolf terug te zetten. Die beesten hebben geen jachtterrein maar krijgen letterlijk t vlees voorgeschoteld! Straks is er overpopulatie van wolven en kunnen kinderen niet meer spelen in een speeltuintje.

De wolf moet t dan weer ontgelden en word doelwit voor jagers.
Waanzin wie bedacht heeft om de wolf terug te laten komen.

Wil je veilig hekwerk? Goed dan stort maar een diepe fundering onder je hekwerk en maak het hek minstens 2 mtr hoog.....succes!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:57

Jolliegirl schreef:
Zorgen voor degelijke omheining dus..paar draadjes op juiste hoogte en die wolven komen echt je land niet op.

Een paar draadjes houden ze echtniet tegen hoor :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:24

renskesanne schreef:
Jolliegirl schreef:

Als daar nou elektriciteit op zit gaan ze volgens mij wel op zoek naar een makkelijker prooi dan een stel paarden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:23

funnyhorses schreef:
Heb t altijd gekkenwerk gevonden om de wolf terug te zetten. Die beesten hebben geen jachtterrein maar krijgen letterlijk t vlees voorgeschoteld! Straks is er overpopulatie van wolven en kunnen kinderen niet meer spelen in een speeltuintje.

De wolf moet t dan weer ontgelden en word doelwit voor jagers.
Waanzin wie bedacht heeft om de wolf terug te laten komen.

Wil je veilig hekwerk? Goed dan stort maar een diepe fundering onder je hekwerk en maak het hek minstens 2 mtr hoog.....succes!

De wolf is niet terug gezet, die heeft gewoon het territorium uitgebreid, zo heb ik begrepen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:42

quote="petraaken"]
renskesanne schreef:
Jolliegirl schreef:

Als daar nou elektriciteit op zit gaan ze volgens mij wel op zoek naar een makkelijker prooi dan een stel paarden.[/quote]
zelfs soms honden gaan bij ons onder/door de draadjes heen waar stroom op staat laat staan een hongerig wild dier

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:46

In principe valt een wolf geen volwassen paard aan. Die zijn te groot voor ze. Zal me niks verbazen als het een hond is geweest. Ben dan ook wel benieuwd naar de camerabeelden straks.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:50

Ik dacht ook dat een wolf geen volwassen paard aan zou vallen. Misschien een hele hongerige wolf?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:58

Een wolf valt idd geen paard aan, een troep wolven daarintegen.....
Ik denk dat je die dieren enkel buiten kan houden met een hek van 2m, draadjes zijn vrij zinloos.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:12

De wolf is niet terug gezet. En ja, waar natuur en mens elkaar tegenkomen gaat het botsen. Wat dan? Wolven weer verjagen en uitroeien? Of ermee leren dealen zoals ze in zoveel landen doen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:17

De wolf is idd niet terug gezet, maar terug gekomen. Er zijn wel mogelijkheden om wolven tegen te gaan. Die zijn in Amerika meer bekend dan in de gebieden waar wolven optrekken in Europa. Mensen moeten zich dus gaan inlezen en maatregelen nemen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.defenders.org/publications/ ... wolves.pdf

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:52

Idd Dribbel, het vergt een andere insteek dan we ooit vroeger hebben gedaan, maar i.m.o. is het echt wel mogelijk. Ik geloof ook niet dat de wolf langzaam naar de randstad verhuist hoor. Die beesten zullen zich vooral ophouden daar waar weinig mensen zijn en veel wild leeft. Een paard opeten is niet het meest gangbare menu net als dat er in principe geen mensenkinderen op zijn ontbijtlijstje staan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:22

Kwestie van tijd wacht maar. :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:31

We zouden ook kunnen stellen dat het een ongelooflijke "luxe" is dat we jarenlang met alleen een paar draadjes om het land vee konden houden. En nu moeten we dus degelijker omheiningen leren maken, willen we geen kleinvee en veulens verliezen als er meer wolven komen. We moeten sowieso al beter uitkijken hoe we onze dieren houden ivm de vele sadisten die er op het moment rondlopen en loslopende honden die net zo gevaarlijk voor andere dieren kunnen zijn als wolven.
Degelijker omheiningen brengen trouwens ook het aantal verkeersslachtoffers door ontsnapte paarden terug.
Dus ook al een reden om de manier van paarden houden onder de loep te houden.

Wie de wolf weg wil: wees dan ook niet zo hypocriet om het Wereld Natuur Fonds te steunen, want mensen in andere landen hebben veel gevaarlijker wilde dieren rondlopen, en moeten die van ons, westerse donateurs die zelf geen wolven in de buurt willen, wèl tolereren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:12

funnyhorses schreef:
Kwestie van tijd wacht maar. :(

Bangmakerij....

Ja, als je in een gebied woont waar wolven lopen en je laat daar een pasgeboren veulen achter een draadje staan of je stuurt je kind het bos in met een biefstuk om z'n nek :+

Ik zeg niet dat het niet kan of dat het nooit zal gebeuren, maar ik denk dat het wel los zal lopen als we maar maatregelen nemen om te kunnen leven naast deze dieren. Als ze het in andere landen kunnen, waarom dan niet in Duitsland/grens? Daarnaast denk ik dat het percentage menselijke/paarden slachtoffers door de wolf nog altijd in het niets zal vallen bij alle andere veroorzakers. Dus inderdaad mind set veranderen en aanpassingen doen.

Helemaal eens met Zoolganger dus.

Het lijkt wel alsof mensen bang zijn of denken dat er hele roedels wolven Nederland gaan overnemen en ons volkje uit elkaar gaat scheuren :')

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:11

Collie2008 schreef:
Het lijkt wel alsof mensen bang zijn of denken dat er hele roedels wolven Nederland gaan overnemen en ons volkje uit elkaar gaat scheuren :')

:')
Die volgen gewoon hun instinct

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:21

Ik zal maar geen foto's posten van Duitse schapenhouders die wolven in hun kudde hadden.

Op een stuk met draad 2 meter hoog, en id. in de beton ingegraven, juist op het stukje van een halve meter waar dat niet kon i.v.m. een beekje zijn de wolven er onder door gegaan.

Zo goed dat er nooit niks gebeurd zul je het nooit kunnen afrasteren.

Daar (Regio Lüneburger Heide) wordt er trouwens na een vermeende aanval door wolven dna genomen om zeker te gaan dat het om aanvallen van wolven gaat, en niet door een jagende hond bijv.

Zinvol vind ik, om onnodige paniek te vermijden, die krijg je zo ook wel.
(Of anders wel mensen die zich een jachtgeweer aanschaffen)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:31

Sassy schreef:
Ik zal maar geen foto's posten van Duitse schapenhouders die wolven in hun kudde hadden.

Op een stuk met draad 2 meter hoog, en id. in de beton ingegraven, juist op het stukje van een halve meter waar dat niet kon i.v.m. een beekje zijn de wolven er onder door gegaan.

Zo goed dat er nooit niks gebeurd zul je het nooit kunnen afrasteren.

Die veehouder had misgegokt dat hij de omheining niet voldoende aanpaste bij het beekje... ik denk dat het hem geen tweede keer overkomt. (Tenzij hij het zo laat natuurlijk.)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:49

Die kan dat niet anders aanpassen bij die beek.
Ze denken nu na over andere maatregelen als bijv.herdershonden die de kudde bewaken.

Iets richting Kangal, Sarplanac, Tatra, Kuvasc od.
Alleen wordt dat weer niet graag gezien door de natuurorganisaties, dat vind men dan weer gevaarlijk i.v.m. het toerisme...tja, je moet toch wat als de schapen je broodwinning zijn.