Laila Smits en Zjengis Khan met eigenaresse Doris van Vuuren
Sinds enkele maanden heeft de Young Riders amazone Laila Smits de teugels overgenomen van de KWPN-goedgekeurde hengst Zjengis Khan. In 2007 ontving de hengst zijn dekbevret bij het KWPN met een puntentotaal van 80,0. De Rousseau-nazaat heeft al enkele ruiters gehad, onder wie Elise Kettner en Nikki Schaap. Met laatstgenoemde ruiter nam hij deel aan het WK jonge dressuurpaarden in Verden in 2010. De voshengst is in eigendom van Noudje van Bussel en Doris Van Vuuren.
De nieuwsredactie van Bokt.nl sprak met de nieuwe amazone van de hengst:
"Toen de dochter van Doris en Noudje, Lotte ten Hove, had besloten te stoppen met paardrijden en zich volledig op haar studie ging focussen, kreeg ik de kans om bij Grootenhout in dienst te komen als stalruiter." Op Ouderenlandgoed Grootenhout biedt men zorg aan dementerende mensen. Daarnaast hebben zij ook een dressuurafdeling, Grootenhout Dressage, waar men zich bezig houdt met het fokken en het trainen van dressuurpaarden.
"Doris vroeg mij enkele maanden geleden om Zjengis Khan en Zidane (v. Don Primaire) te komen rijden en er was toen was meteen een klik. Zjengis Khan is een droom om mee te werken, het is een prachtig paard met heel veel uitstraling en een fijn karakter. Zoals wij altijd zeggen: hij kan over de kerktoren heen kijken," lacht Smits. "Hij heeft heel veel talent voor het hogere werk, een aantal van deze oefeningen heeft hij al onder de knie."
Smits brengt Zjenghis Khan sinds kort uit op wedstrijden. Hun ZZ-Licht debuut was gelijk al goed voor een eerste plaats met bijna 70%. De amazone laat weten dat ze nog wat afstemmingsfoutjes hadden, maar dat ze al steeds meer een combinatie beginnen te worden. Ook zegt ze dat ze dit jaar nog een aantal keer wil uitkomen op Young Riders niveau, gezien dit het laatste jaar is dat de twintigjarige amazone hieraan mee mag doen. Ze hoopt dat ze zich daar van hun beste kant kunnen laten zien aan iedereen. Naast Doris van Vuuren, die de amazone met Zjengis Khan traint, krijgt ze ook les van haar partner Arthur Verbroekken. Als ze klaar is bij Grootenhout helpt ze hem zoveel mogelijk mee op Dressuurstal la Reve, met onder andere het trainen van zijn paarden. "Het is nu een kwestie van tijd, veel wedstrijdervaring opdoen, elkaar door en door leren kennen en mogelijk op het hoogste niveau uitkomen! Ik wil Doris en Noudje erg bedanken voor het vertrouwen in mij en voor deze geweldige kans."
maar hij is prachtig
as maandag mogen we tegen elkaar starten!