Blatende schapen redden paard uit sloot [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blatende schapen redden paard uit sloot [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:08

http://www.at5.nl

Afbeelding

Een te water geraakt paard is vanochtend op wel heel bijzondere wijze onder de aandacht van zijn redders gekomen.
Paard Blacky kwam vanochtend rond 11.30 uur in het water langs de Osdorperweg terecht. 'Het paard gleed denk ik uit toen 'ie stond te drinken', laat zijn eigenaar weten.

Blacky heeft zijn leven waarschijnlijk te danken aan een kudde schapen. Die beesten sloegen namelijk alarm toen ze het paard in het water zagen liggen. 'Hun geblaat werd opgemerkt door een buurvrouw, die mij direct heeft gewaarschuwd', aldus de eigenaar. 'De brandweer heeft Blacky toen uit de sloot kunnen redden'.

Inmiddels staat het paard, zij het aan de natte kant, gezond en wel weer in de stal.

Klik hier voor een video.

Shirley

Re: Blatende schapen redden paard uit sloot [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:10

Wat een leuk bericht!

Geweldig gedaan, schaapjes +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:15

Wat apart, super van de schapen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:45

Super gedaan van de schapen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:40

hier word je weer vrolijk van.. niet alleen de schapen, maar ook vooral de buuf super gedaan!!!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:21

nieuw in Nederland Waakschapen :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:02

knappe soortgenoten :):) haha

Ook super natuurlijk van de buurvrouw, die het schapen alarm 'begreep' +:)+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:05

Eindelijk eens een 'leuk' bericht :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:01

Gingen mensen maar net zo met elkaar om als dieren dat met elkaar doen. Mijn paard heeft ooit een schaap gered. Ik zag een van mijn schapen op de rug liggen en zou er naar toe gaan. Op dat moment zag mijn paard het ook. Ze liep er naar toe en zette haar zo weer op de benen. Zo mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:03

Wat schattig. <3

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:03

welshje68 schreef:
nieuw in Nederland Waakschapen :)

_O- _O-

Die zou iedereen dus moeten hebben, een paar waakschapen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:42

pillow schreef:
Gingen mensen maar net zo met elkaar om als dieren dat met elkaar doen. Mijn paard heeft ooit een schaap gered. Ik zag een van mijn schapen op de rug liggen en zou er naar toe gaan. Op dat moment zag mijn paard het ook. Ze liep er naar toe en zette haar zo weer op de benen. Zo mooi.

Geen zorgen daar zijn nog mensen die de schapen op de rug ook helpen.
Ik ben bij een wildvreemde in het weiland gespronge om een schaap te helpen.

Waakschapen geniaal :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:49

pillow schreef:

Niet toestaan volgdende keer. Dit kan de dood van je schaap zijn.
Die dieren mag je nooit meteen draaien. Altijd eerst zitten, en dan pas op de poten.

Wat fijn dat t paard geholpen is!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:27

Arashah schreef:
pillow schreef:

Geen zorgen daar zijn nog mensen die de schapen op de rug ook helpen.
Ik ben bij een wildvreemde in het weiland gespronge om een schaap te helpen.

Waakschapen geniaal :-)

ik zeg toch helemaal niet dat mensen dat niet doen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:30

Jolliegirl schreef:
pillow schreef:

Niet toestaan volgdende keer. Dit kan de dood van je schaap zijn.
Die dieren mag je nooit meteen draaien. Altijd eerst zitten, en dan pas op de poten.

Wat fijn dat t paard geholpen is!

Natuurlijk is er wel weer iemand die het beter weet. Een schaap moet gedraaid en hoe maakt echt niet uit. Als ze zelf kans zien grip te krijgen gaan ze ook heus niet eerst op de kont zitten en ik heb dat ook nog nooit gedaan

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:31

Super goed van die schapen!
Nu wil ik ook een waakschaap! :D

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:35

Mijn paard maakte mij een keer alert omdat hij steeds naar de bomen en sloot zat te kijken. Ze deed heel angstig dus ik loop er naar toe om te kijken waar mijn paard zo angstig over doet. Blijkt dat er een pink (eenjarige koe) in de sloot ligt. Ik snel naar de boer en die had de pink er snel weer uit getrokken gelukkig. De boer was helemaal blij dat ik hem waarschuwde. Ik kreeg daarna een zak met pruimen van hem. Toen heb ik mijn paard maar een lekker worteltje gegeven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:36

Gydja schreef:

Misschien was dat wel het MasterPlan van die schapen }:) .....red een paard, win het vertrouwen van mensen....en neem dan de macht over.....ik vertrouw het (nog) niet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:45

Cowboy55 schreef:
Gydja schreef:

Misschien was dat wel het MasterPlan van die schapen }:) .....red een paard, win het vertrouwen van mensen....en neem dan de macht over.....ik vertrouw het (nog) niet.

:') _O- hahahahaha Ja dat zal het zijn!
Dan nog wil ik wel een schaap :3 schapen zijn leuk

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:38

Gydja schreef:
Cowboy55 schreef:

:') _O- hahahahaha Ja dat zal het zijn!
Dan nog wil ik wel een schaap :3 schapen zijn leuk

Let op, straks gaat blijken dat die schapen dat paard in de sloot hadden gekegeld om hem vervolgens te 'redden'...... :))

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:57

Cowboy55 schreef:
Let op, straks gaat blijken dat die schapen dat paard in de sloot hadden gekegeld om hem vervolgens te 'redden'...... :))

:') Je hebt echt te veel fantasie!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:54

Pillow: jammer dat je zo reageert.
Ik heb jarenlang bij een schapenboer gestaan.
En het is weldegelijk waarheid.
En dan heb ik het over landurig op de rug liggen en niet zelf meer overeind komen.

Ik zal het even kopieren voor je :
Snelle actie is dan geboden, want een schaap die langdurig op zijn rug ligt zal overlijden doordat de longen in verdrukking komen. Maar hoe help je ze weer op de been? Nu is het niet zo dat je een verwenteld schaap zo kan omrollen en weer op de poten kunnen zetten. Omdat er een grote kans op een maagkanteling is, mag een schaap niet naar links of naar rechts omgerold worden. Een maagkanteling, ook wel maagtorsie genoemd, lijdt bij niet tijdige behandeling door een dierenarts onherroepelijk tot de dood. Het dier moet via de kont weer op de poten geholpen worden waarbij de achterpoten het eerst de grond raken.

Er moet niet teveel aan de wol worden getrokken omdat er dan allerlei bloeduitstortingen bij het schaap ontstaan. Het best kan je het dier in de oksels pakken. Omdat een schaap soms wel 60-70 kilo kan wegen is het verstandig het schaap met zijn tweeën op te tillen. Als het schaap op de kont getild is kan je het dier beter even laten zitten. Er komt dan weer zuurstof naar de spieren en de organen krijgen weer meer ruimte.

Het is dus weldegelijk gevaarlijk.
Jammer dat je mij veroordeeld al beterweter terwijl je zelf noch kant noch wal raakt. :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:13

Jolliegirl Ik weet ook wel dat het beter is zoals jij beschrijft. Echter ik vond het leuk om dit voorval te vertellen en zit er dan niet op te wachten dit direct weer door iemand te laten afbreken. Ik ga mijn paard er niet op wijzen dit niet zo te doen, ik ben blij dat ze het doet. Ik heb joekels van schapen en als een dame in kantooroutfit mijn schaap omrolt, omdat je ze met geen mogelijkheid kunt tillen, ben ik blij dat ze iets doet, al gaat het niet volgens de boekjes. De kans dat ze een maagtorsie krijgen is niet groot. Dat ze op de rug liggend dood gaan is zeker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:51

"Het is een heel braaf paard, kijk maar, ik kan er gewoon bij in staan". Hahah, ja want andere paarden vallen je accuut aan als je bij ze in de stal staat. Wat een droge man!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:54

pillow schreef:
Jolliegirl Ik weet ook wel dat het beter is zoals jij beschrijft. Echter ik vond het leuk om dit voorval te vertellen en zit er dan niet op te wachten dit direct weer door iemand te laten afbreken. Ik ga mijn paard er niet op wijzen dit niet zo te doen, ik ben blij dat ze het doet. Ik heb joekels van schapen en als een dame in kantooroutfit mijn schaap omrolt, omdat je ze met geen mogelijkheid kunt tillen, ben ik blij dat ze iets doet, al gaat het niet volgens de boekjes. De kans dat ze een maagtorsie krijgen is niet groot. Dat ze op de rug liggend dood gaan is zeker.

Dat begrijp ik.
Had je dat dan net niet gewoon zo kunnen uitleggen als je nu doet?
Ipv gelijk mij als betweter te bestempelen.
Is toch nergens voor nodig. We delen blijkbaar precies dezelfde mening! :)