Dierenbeul snijdt pees en ader van paard door in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Dierenbeul snijdt pees en ader van paard door in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:56

http://www.hvbl.be

Afbeelding

In Limburg is afgelopen zaterdag weer een mishandeld paard aangetroffen. In Diepenbeek sloeg een onbekende tussen 14 en 19 uur toe aan een weide waar meerdere paarden stonden.

"We zagen dat twee paarden verdacht dicht bij elkaar stonden, ondanks het feit dat ze elkaar niet kunnen luchten", zegt één van de eigenaars, die liever anoniem blijft uit veiligheidsoverwegingen. "Toen we dichter kwamen, zagen we hoe de hoef van Sarisha, een 13-jarige merrie, er nog amper aan hing." De eigenaars verwittigden meteen de politie en een dierenarts, maar die kon niets meer doen. "Een uur later kreeg ze een spuitje aangezien de verwondingen te ernstig bleken. De pezen en aders waren volledig overgesneden."

Enkele inspecteurs kwamen ter plaatse en zij verwittigden het parket. Volgens de baasjes van Sarisha is er duidelijk sprake van kwaad opzet. "We zijn met zes personen de volledige weide afgewandeld. De politie heeft nadien nog eens hetzelfde gedaan. Nergens troffen we iets aan waar het dier zich aan kan hebben bezeerd. Ook prikkeldraad kan niet, want dan is de wonde meer gekarteld en heb je eerder een snijwonde. Nu leek er precies in gehakt met een soort bijl."

De familie, die nog twee andere paarden heeft, neemt voorzorgsmaatregelen en laat de dieren enkel nog dicht bij de stallen buiten lopen. De lokale politie patrouilleerde zaterdagavond en zondagochtend nog in de omgeving.

Limburg - en dan vooral Haspengouwen en Beringen - werd de afgelopen jaren al vaker geteisterd door een paardenbeul. Hij zou tien feiten op z'n kerfstok hebben. Of het deze keer om dezelfde dader gaat, is niet duidelijk.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:00

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:01

Jeetje wat erg! Je zou de eigenaar maar zijn.. Ik zou zo kwaad zijn!

Ik begrijp echt niet waarom mensen dieren vaak kwaad willen doen...

Chasey

Re: Dierenbeul snijdt pees en ader van paard door in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:04

Omdat die mensen ziek zijn...... En daarvan lopen er heel wat rond helaas.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:05

Iemand moet toch wel iets gezien hebben, ik snap niet waarom het zo lang duurt voordat zulke mensen opgepakt worden.. t wordt tijd dat ze zulke mensen eens goed straffen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:06

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:08

Hmm ik vraag me toch af of dit opzet is? Been van paard is nou niet echt de meest makkelijk plek om een paard te pijnigen. Ik denk ondanks dat ze geen scherpe voorwerpen oid in het weiland lagen misschien toch stomme pech is geweest en misschien dat ie zichzelf heeft verwond door de hoeven van een ander paard?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:13

ik vind het zo'n rare wond ook, als je dit met een mes of een bijl doet, bloed het paard dan niet hartstikke dood voordat je erbij bent?

en ook zo'n raar gat in de snede wat behoorlijk diep eruit ziet..

kan dit geen abces op of tegen de pees zijn geweest (ook vanwege de enorme dikte van dat gebied) en dat de druk van binnenuit zo hoog is geweest dat de huid letterlijk opengespleten is (dan is er dus van binnen van alles aan de hand, waardoor de bloedtoevoer al verminderd)?

ik ben ene leek op het gebied van opengebarsten abscessen of gescheurde huid door druk.. maar dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik die foto zag.

anders zou je het paard toch wel heel zwaar moeten verdoven eer je zijn voet kan optillen en met een bijl aan de gang kan gaan zonder dat je dat zelf met de dood moet bekopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:13

Ach jeetje, arm dier...ik geloof niet dat de hoeven van een ander paard zoiets kunnen veroorzaken tenzij er een scherp stuk ijzer oid aan zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:14

Het lijkt trouwens best wel op een draadwond....dat kan dit wel veroorzaken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:15

Ik heb idee dat elke pittige wond maar wordt afgedaan als werk van paardenbeul.... Terwijl paarden zelf onhandig kunnen zijn, er idd een abces kan hebben gezeten en noem maar op.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:17

In het artikel staat iets van prikkeldraad dus ik veronderstel dat (een deel van) de wei is afgemaakt met prikkeldraad? Anders zouden ze er niet over beginnen lijkt me.
Ik vermoed dat het zoiets geweest is (of idd een abces of zo), ik vind het een aparte wond, niet echt iets dat met een mes oid is toegebracht.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:18

Ik heb mijn paard enige jaren geleden met een zelfde gat in het (achter) been uit de wei gehaald.
Mede Door mijn eigen ervaring dat dit mogelijk is denk ik niet direct aan een mishandeling :n

Sterkte voor de eigenaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:18

Dit kan net zo goed een ongeluk zijn geweest. Duidelijk een snijwond. Maar sorry gehakt met een bijl. Paarden kunnen zich op de meest gekke plekken verwonden. Toeval dat je ziet waar. Ik heb er ook een gehad met een beenwond, pezen door, kan ik ook zeggen dat ze aangevallen is geweest...

Dat gat elenam is gewoon een scheur in het gewrichtskapsel volgens mij vandaar de diepte. Kijk je in het gewricht

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:21

moyra schreef:
Ik heb mijn paard enige jaren geleden met een zelfde gat in het (achter) been uit de wei gehaald.
Mede Door mijn eigen ervaring dat dit mogelijk is denk ik niet direct aan een mishandeling :n

Sterkte voor de eigenaar.

Een dergelijke wond heb ik ook eerder gezien inderdaad, dom ongeluk met een weidegenootje destijds. ik geloof ook niet zo in mishandeling als ik puur deze foto zo zie (maar goed ik heb natuurlijk geen rapport etc ingezien :o ).

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:25

Vreselijk dit! Het lijkt mij niet logisch dat zo een diepe wond door prikkeldraad wordt veroorzaakt. Als het een abces zou zijn is het waarschijnlijk niet ineens zo duidelijk te zien, en was het van te voren al opgemerkt. Hoeven van een ander paard lijkt me ook niet, want zo een diepe wond kunnen ze denk ik niet veroorzaken. In ieder geval vreselijk dit, en ik snap niet hoe mensen zoiets kunnen doen! Ze moeten maar eens flink gestraft worden!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:26

horses_XD schreef:
Vreselijk dit! Het lijkt mij niet logisch dat zo een diepe wond door prikkeldraad wordt veroorzaakt. Als het een abces zou zijn is het waarschijnlijk niet ineens zo duidelijk te zien, en was het van te voren al opgemerkt. Hoeven van een ander paard lijkt me ook niet, want zo een diepe wond kunnen ze denk ik niet veroorzaken. In ieder geval vreselijk dit, en ik snap niet hoe mensen zoiets kunnen doen! Ze moeten maar eens flink gestraft worden!

Dat kan zeker wel, vergis je niet in domme pech hoor. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

horses_XD schreef:

Wel eens een draadwond gezien? Abces op een dergelijke plek hoeft niet perse op te vallen natuurlijk als je daar niet op let.
Enne paarden kunnen elkaar onderling ook flink verwonden.

Ik heb meegemaakt hoe een paard ter plekke moest worden ingeslapen doordat het verkeerd van de trailer afstapte. Een klein ongeluk kan grote gevolgen hebben en moet niet onderschat worden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

Ik betwijfel ook de onmiddelijke conclusie 'dierenbeul'.. Dergelijke wonden heb ik paarden elkaar ook zien toebrengen, zeker wanneer er wat rafels in de hoefrand zit.. dat zijn soms net dolken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:41

Elisa2 schreef:
Het lijkt trouwens best wel op een draadwond....dat kan dit wel veroorzaken...

Helemaal mee eens. Heb zelf ook wel eens een paard met een onwijs flinke jaap in de koot van de wei geplukt. Ook vast gezeten in de (draad-)omheining.

Jammer dat er zo snel deze conclusie wordt aangehangen (en vooral het op ideeen brengen van evt achterlijk volk....).

Sterkte voor de eigenaar in ieder geval.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:49

Ik vraag me echt af hoeveel ''mishandelingen'' er in werkelijkheid echt mishandelingen zijn. Er wordt tegenwoordig meteen paardenbeul geschreeuwd als er een gewond paard aangetroffen wordt maar paarden kunnen zichzelf en elkaar onbedoeld gewoon verschrikkelijk toetakelen. Ik denk dat maar een heel klein deel van de ''mishandelingen'' echt door een kwaadwillend mens zijn toegebracht, de rest lijken mij gewoon bizarre ongelukken.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:51

Maeve schreef:
Ik vraag me echt af hoeveel ''mishandelingen'' er in werkelijkheid echt mishandelingen zijn. Er wordt tegenwoordig meteen paardenbeul geschreeuwd als er een gewond paard aangetroffen wordt maar paarden kunnen zichzelf en elkaar onbedoeld gewoon verschrikkelijk toetakelen. Ik denk dat maar een heel klein deel van de ''mishandelingen'' echt door een kwaadwillend mens zijn toegebracht, de rest lijken mij gewoon bizarre ongelukken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Jammer dat paarden niet kunnen praten, anders hadden we het nu geweten :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:52

Ik ben bij dit verhaal ook niet helemaal overtuigd van kwaad opzet...

Vraag me ook hetzelfde af als Maeve.

Maar het blijft triest, zowel het overlijden van dit paard als dat er toch ergens een mishandelaar rondloopt of zelfs meerdere.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:11

Maeve schreef:

Ik denk precies zelfde!

Ook ik denk niet dat alle verwondingen door een paardenbeul is toegebracht.

Ik heb helaas zelf meegemaakt van hoe de paarden zichzelf en of door een ander paard goed gewond kan raken, een simpel handeling en of iets kleins doms kan zoiets ergs veroorzaken, het zijn dieren met een enorme kracht en dan kat het zoiets veroorzaken. Op een verkeerd moment op een verkeerde plek.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:12

Die gevallen dat paarden in de geslachtsdelen worden verminkt lijken me duidelijk kwaad opzet, maar ik denk ook dat er in veel gevallen er een ongeluk achter zit.