Wetenschappers ontdekken emoties in hinnik paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Wetenschappers ontdekken emoties in hinnik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:48

http://www.bokt.nl / http://www.swissinfo.ch

Wetenschappers van de Zurich's Federal Institute of Technology ETHZ hebben twee verschillende frequenties geïdentificeerd in de hinnik van een paard. Deze verschillende frequenties geven de emotionele staat van een paard weer en kunnen helpen bij het verstrekken van betere zorg.

Gehinnik in de langste, luidste en meest voorkomende manier van communicatie van paarden en bestaat uit drie delen: De introductie, de climax en het einde. Tot nu was het onbekend dat paarden kunnen hinniken in twee verschillende stemmen. "De ene frequentie indiceert of de emotie positief of negatief is, terwijl de andere frequentie de sterkte van de emotie weergeeft", vertelt projectleider Elodie Briefer, van ETHZ's Ethologie en dierenwelzijn afdeling.

Een hinnik van een paard begint met een hoge frequentie toon en wordt gevolgd door een lagere toon.
Luister hier een voorbeeld van een hinnik van een paard

De wetenschappers konden positieve emoties associëren met een korte hinnik waarin de hoge frequentie lager was die gepaard ging met een lage hoofdhouding. Wanneer het paard een negatieve emotie uitte was de hinnik langer en was de hoge frequentie hoger van toon.

Wetenschappers begrijpen nog niet hoe paarden zulke complexe geluiden tegelijk kunnen produceren. Ze vermoeden dat de twee verschillende frequenties een resultaat zijn van een asynchroon trillingspatroon van de stembanden. Het team analyseerde 267 hinnik-geluiden die opgenomen waren van achttien verschillende paarden. Er werd gebruik gemaakt van camera's en microfoons op de geluiden en het gedrag van de paarden op te nemen. Fysiologische waarden als hartslag, ademhaling en huidtemperatuur werden ook gemeten. Om de geluiden te kunnen koppelen aan gedrag dat voort kwam uit positieve of negatieve emoties werden de paarden gescheiden of juist weer herenigd met hun eigen kudde

De wetenschappers denken dat de resultaten van de studie paardeneigenaren en dierenartsen kunnen helpen in de zorg voor paarden.

pipo

Re: Wetenschappers ontdekken emoties in hinnik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:27

ik zeg luister gewoon en leer je dier kennen. Als je daar tijd in steekt kan je zelf ook de verschillen horen. (al kan ik het niet zo omschrijven) Maar dat geld ook voor je hond,kat of weet ik veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:29

Dat weet toch iedere paardeneigenaar al.. Precies wat pipo zegt, leer je dier kennen. Ik hoor echt verschil in de manier waarop mijn paard hinnekt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:29

Hmm... als er voer of een vriendje aankomt, hoor ik een korter, zachter en lager hinnikje. Als mevrouw dramatisch naar haar vrienden aan de overkant staat te roepen, is de hinnik langer en harder. Dat wisten we toch allang? :=

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:05

Ik denk dat de titel wat onduidelijk is, en de vertaalde inhoud van het originele artikel niet veel verduidelijkt. Dat er emotie in een hinnik zit, wisten we inderdaad allang.
Maar, dat deze emotie wordt overgebracht door twee frequenties die tegelijkertijd, en onafhankelijk van elkaar, in de hinnik doorklinken - dat is iets dat andere zoogdieren niet lukt en een unieke eigenschap van het paard lijkt te zijn. Interessant!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:11

wat een ontdekking :')

mijn paard staat altijd te gillen als je hem aanbind bij de stal en de paarden op de wei staan uit zicht..
dan weet je heel vlot dat een lang uitgerekte hoge hinnek die lang aanhoud bij hem betekent dat hij absoluut niet een happy camper is. (hij hoort of ziet mij dan niet eens.. complete dramaqueen op zo'n moment).

of een kort tevreden hinnek/knorretje als ze op stal komen wetend dat het voer in hun bak klaar staat, zo'n zelfde knorretje als zijn buurman in de stal ernaast gezet wordt.. dingen gaan zoals ze horen, tevredenheid alom.

ik vraag mij wel eens af waarom zo'n onderzoek überhaupt gedaan wordt.. zijn dit studerende pennies die helaas hun spreekbeurt niet meer mochten houden over 'het paard' of 'de manege'. maar een onderzoek moesten opzetten omdat het geen lagere school meer is maar universiteit? vind dit echt een pennyonderzoekje, bal in open doel trappen en het flink vieren dat je de bal in het doel gekregen hebt. ik heb laatst ook een onderzoekje gedaan naar de smaak van ontbijtkoek.. wisten jullie dat ontbijtkoek naar ontbijtkoek smaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:15

Hahaha, ik zei het ook al...

Dat ze maar 2 verschillende Hinnikjes hebben gevonden trouwens!
Die van mij heeft er al minstens 5 verschillende die ze gebruikt. _O-

- De "merrie naar veulen" hinnik
- De "hé, ik ken jou!" hinnik
- De "kom hier met dat eten" hinnik
- De "dit vind ik leuk!" hinnik
- De "ik wil ook mee!" hinnik
etc. etc. etc.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:17

Sjonge, daar moet je wel echt voor gestudeerd hebben ... haha! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:18

Jullie snappen dat wetenschappelijk onderzoek niet noodzakelijk is bedoeld om onbekende dingen bekend te maken maar ook om "bekende fenomenen" wetenschappelijk te onderbouwen?

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:19

help....

Voor diegenen die wel willen weten welke unieke eigenschap een paard (tussen de andere zoogdieren) heeft (en Engels een beetje machtig is), lees dit....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:31

Bizzybijtje schreef:
Jullie snappen dat wetenschappelijk onderzoek niet noodzakelijk is bedoeld om onbekende dingen bekend te maken maar ook om "bekende fenomenen" wetenschappelijk te onderbouwen?

Volgens mij hebben bokkers dat over het algemeen, met ieder paardgerelateerd onderzoek níet door. Als zij het reeds gezien hebben dan is het wetenschappelijk bewijs van dat fenomeen spontaan niet meer relevant.

Gefeliciteerd bokkers, jullie paarden hinniken en jullie als baasjes horen zelfs de tóonverschillen! En welke wetenschappelijke conclusie halen jullie daar dan uit? Situatie analyse kan iedereen, frequentie analyse en die vervolgens verbinden met observaties om vervolgens tot een dus bewezen conclusie te komen, daar ontbreekt het dan wel weer aan...

Kortom, interessant onderzoek!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 05:48

waarom zou alles wetenschappelijk verklaard moeten worden..
je kunt met een ongeoefend oor horen dat een paard diverse toonaarden en frequenties heeft in het hinniken en dat er verschillende lengtes zijn.. deze soorten zijn redelijk makkelijk te koppelen aan een basale betekenis.

het onderzoek concludeert dat dus feitelijk dat mensen die paarden houden en zelfs menig penny gelijk heeft als ze zeggen dat hun paard duidelijke taal spreekt.

ik zie nog steeds geen toegevoegde waarde in het onderzoek, wat het interessant zou maken.
geld voor zo'n onderzoek kan dan beter besteed worden in verdieping van huisvestingsvraagstukken naar communicatie (als je je daar dan toch op wilt richten) van merrie naar veulen en de gevolgen van tussenkomst van de mens in welke vorm dan ook in de eerste zoveel maanden van het leven van het veulen (dus bijvoorbeeld moeder uit de box halen om te rijden, wandelen).. daar kun je daadwerkelijk iets mee in de praktijk.. en dit kan geen 'vervolg'vraagstuk zijn, want dit onderzoek is gewoon zeer basic en al algemeen bekend.

er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor dat paarden kunnen slaan, dat weten we, simpelweg door observatie, is het dan van enig belang dat er wetenschappelijk bewijs komt dat een paard in staat is om zijn gewicht op een dusdanige manier op de voorhand te zetten dat zijn achterhand van de grond kan komen om zo gericht naar achteren te kunnen uithalen. of om te bewijzen dat niet iedere bok betekent dat het paard je op de grond wil hebben, maar dat er ook zoiets is als een vreugdebok?

dat boktgebruikers zogezegd ieder onderzoek afkraken is in mijn ogen absoluut onwaar.. vind eerder dat men onderzoeken snel 'interessant' vind en ook de glorie roept over menig onnodig onderzoek of verkeerd opgestelde enquête waaruit geen deugdelijke conclusies getrokken zullen kunnen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:36

Tomos schreef:
Ik denk dat de titel wat onduidelijk is, en de vertaalde inhoud van het originele artikel niet veel verduidelijkt. Dat er emotie in een hinnik zit, wisten we inderdaad allang.

Maar, dat deze emotie wordt overgebracht door twee frequenties die tegelijkertijd, en onafhankelijk van elkaar, in de hinnik doorklinken - dat is iets dat andere zoogdieren niet lukt en een unieke eigenschap van het paard lijkt te zijn. Interessant!

Ik heb het zo wel opgepikt uit het artikel en wist dit niet en vind het erg interessant.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:35

Ik ben het met Tomos eens, dat de titel van het artikel en de bijhorende vertaling op bokt niet echt duidelijk is. Als je de engelse tekst echter leest (link eerder al gegeven door Tomos) dan wordt alles veel duidelijker. Ik vind het dus wel een zeer interessant onderzoek!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:48

Ik vind het ook heel interessant. Ik vind het ook best bijzonder dat blijkt dat veel dingen die paardenmensen wel aanvoelen ook echt goed te bevestigen zijn, bv dat de communicatie veel complexer is en verder gaat dan de basics. Vaak beroepen we ons erop dat we als mensen bv de enige soort zijn met echte taal, en dat dieren alleen maar 'alarm' kunnen roepen, maar zo simpel ligt het zeker niet!

Ik vind het leuk om dat te lezen.

Ik zou trouwens niet op gehoor de geluidsfragmenten goed interpreteren. De intensiteit kan ik wel horen uiteraard, maar wat in het artikel de 'valence' genoemd wordt, de lading van de boodschap, zou ik niet met zekerheid durven zeggen.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:53

Klinkt als iets wat de meeste mensen die naar hun paard kijken al lang weten toch?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:57

Gosjemikke je hoeft het paard niet eens te kennen om te weten dat een lange hinnik paniek of negatief is. Sinds enige tijd woon ik in de buurt van een slachthuis, waar ook noodslachtingen gedaan worden. Zelfs met de deuren dicht hoor ik of het hinnikende paard daar naar binnen gaat of dat het een van de vele paarden in de weides rondom is.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:33

Ik vind dit een reuze interessant onderzoek, hier op bokt wordt het echter iets simpeler weergegeven dan dat het is. Jammer dat iedereen meteen roept dat het onnodig is.

De onderzoekers hebben 2 frequenties kunnen identificeren die los van elkaar de mate van opwinding en de emotie weergeven. Dit is dus niet slechts lang kort, hoog laag maar geeft een heel spectrum tussen kalm/opgewonden en positief/ negatief. En deze frequenties kun je als mens echt niet met het blote oor onderscheiden

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:38

Taucha schreef:
Gosjemikke je hoeft het paard niet eens te kennen om te weten dat een lange hinnik paniek of negatief is.

Daar gaat het toch niet over?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:40

Bizzybijtje schreef:

Ik heb hier een paard staan, die zou perfect zijn voor dit onderzoek. Nooit een paard gehad dat zoveel "praat" en zoveel verschillende murmeltjes en hinnikjes en piepjes weet te fabriceren...
Je hoeft niet eens wat van paarden te kennen om te horen welke emotie die wil uiten als ie een geluidje maakt.