Blog: Wat zit er in je ruwvoer? Doe de check!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blog: Wat zit er in je ruwvoer? Doe de check!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:08

www.paardenlifestyle.com

Afbeelding

Conny Loonstra van Paard & Lifestyle vertelt over eiwitten in het dieet van het paard.

"In de vorige blog had ik het over de rol van eiwit en hoe belangrijk dit is voor je paard in onder andere het opbouwen van spieren. Nu is het van belang dat je paard niet te weinig eiwit krijgt, maar uiteraard ook niet te veel. Al is het overigens schadelijker wanneer je paard te weinig eiwit krijgt dan wanneer je paard te veel eiwit binnen krijgt.

Een probleem dat opspeelt is dat we eigenlijk vrij weinig weten over hoeveel eiwit ons paard binnenkrijgt. Pavo stelt als globale richtlijn dat een paard minimaal 5% van zijn totale rantsoen aan eiwit moet binnenkrijgen en bij sportpaarden varieert dit van 10 tot 12%.

Maar wanneer weet je nu of je daar aan voldoet? Het grootste deel van het voer dat je paard krijgt bestaat uit het ruwvoer. Je paard zal dus voornamelijk hieruit de eiwitten moeten halen, maar hoeveel eiwit zit er in het ruwvoer dat je voert?

Elk jaar onderzoekt Pavo wat er in het ruwvoer door heel Nederland zit om zo te kunnen bepalen waaruit het krachtvoer moet bestaan. Dit wordt de Ruwvoermonitor genoemd. Als je echter kijkt naar de resultaten uit de Ruwvoermonitor is er een tendens gaande waar Pavo zich erg zorgen over maakt.

Het is namelijk te zien dat het eiwitgehalte in ruwvoer in de afgelopen jaren over het algemeen flink is afgenomen. Dit heeft verschillende oorzaken, zoals dat er steeds minder bemesting plaatsvindt en steeds later wordt gemaaid. Vaak gaat ook het kwalitatief betere ruwvoer naar de koeien en wat overblijft is voor de paarden.

Teun Sterk, dierenarts bij DAP Bodegraven en werkt samen met Pavo, vertelt, “Onderzoek heeft aangetoond dat het aanbod van eiwit in het rantsoen van veel paarden onder de maat is. Ruwvoer vormt het hoofdbestanddeel van wat paarden eten, maar bijna niemand weet wat er in zit. Als het er mooi uitziet en lekker ruikt, vindt men het al gauw goed. Dat zegt echter niets. Hooi of kuil van beheersgebieden, die niet of nauwelijks zijn bemest, zijn rijk aan suikers, maar arm aan eiwit. Precies wat je niet wilt.”

Lees hier verder

__YSB__

Re: Blog: Wat zit er in je ruwvoer? Doe de check!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:30

Ik zit met mijn paard om een goed gemiddelde aan eiwit als ik het zo bereken.
Het voordroog is getest op 7% eiwit, dan voer ik hierbij 1/2 kg lucerne met 14% eiwit.
En dan krijgt hij nog zijn brok en muesli. De pony brok van de Subli bevat 11.9% eiwit en de kruidenmuesli 11.4% (per kilo)
Ik zit denk ik aardig goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:42

Het voordroog hooi van mijn paarden komt van een land dat élk jaar bemest word door de loonwerker.
Denk wel dat er dan genoeg eiwitten in zit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:49

Wij geven ook droge voordroog van bemest land.het is onze eigen wei en ik was juist over het laten bemesten aan het twijffelen omdat je daar weer zo'n slechte dingen over hoort.Nu zou het juist weer goed zijn.Ik vind zo'n analyse trouwens best prijzig en vraag me af of je er zoveel mee kan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:00

Als je alle ruwvoer van eigen wei hebt is dat zeker wel de moeite denk ik. Doordat je je krachtvoer / supplementen precies kan afstemmen kun je daar weer op besparen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:08

Ik vind het ook interessant, maar dan moet je elke baal gaan testen?
Ik sta nl op een stal die ook voeders en bodembedekking verkoopt. Ik heb nu een baal van 400 kilo verbruikt in een maand, tegen dat ik de tweede baal vroeg was het al van een heel andere levering...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:27

Ik denk dat ze zich vooral zorgen maken over het teruglopen van de verkoop van hun brokken. En uit hun gratis uitleg van je hooianalyse komt natuurlijk onvermijdelijk dat je een van hun producten moet gaan voeren.

Aangezien hun voedingscalculator ook flauwekul bleek te zijn zo ontdekten we als bokkers :D

Gelukkig verkoopt Hartog luzerne, rijk aan eiwitten en een stuk gezonder voor je paard dan het tot brokken geperste soja en tarwe schroot van pavo.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:39

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben Arabesk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:41

gohya schreef:
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben Arabesk.

Ik ga wel een monster laten analyseren en pavo de uitleg laten doen. :Y) En dan vraag ik Hartog ook om een advies.

Deze pret heb ik wel een paar tientjes voor over.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-05-15 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:41

Laat je het ons weten,ben wel heel benieuwd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:14

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:04

Ik kan mijn paard geen Pavo voeren, die gaat dan alle kanten op, behalve de goeie.
Op een stal waar ik gewerkt hebben we het nieuwe eiwitrijke voer gevoerd, alle paarden zaten binnen no-time onder de eiwitbultjes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:40

Ik heb twee jaar geleden een partij voordroog gehad die heel suikerrijk was. Veel suiker is weinig eiwit. Ik heb toen op advies van een voedingsdekundige een deel vervangen door luzerne. Ik voer geen krachtvoer.