Drachtige merrie dood langs de weg aangetroffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

Drachtige merrie dood langs de weg aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:10

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

In het Britse Kent is een drachtige merrie levenloos aangetroffen langs de weg. De merrie werd afgelopen zondag gevonden door voorbijgangers op de Barnfield Road. Het vermoeden bestaat dat ze is overleden tijdens de bevalling.

Er zat een touw vastgeknoopt aan de achterbenen van de merrie. Het hoofd en de voorbenen van het veulen waren al zichtbaar, alsof het op het punt stond geboren te worden.

Het RSPCA (dierenbescherming van het Verenigd Koninkrijk) is op zoek naar meer informatie over de merrie. "Dit is een van de meest bedroevendste dingen die ik ooit heb gezien," zegt RSPCA-inspecteur Rosie Russson. "Het paard is duidelijk gestorven tijdens de bevalling, voordat ze aan haar benen werd weggesleept naar de kant van de weg. Ze had duidelijk veterinaire aandacht en hulp bij de bevalling nodig. De merrie en haar veulen moeten een verschrikkelijke en pijnlijke dood hebben geleden. Het is zo triest."

Pas op: Kan schokkende beelden bevatten! Klik hier voor een foto van de overleden merrie.

debbiew

Re: Drachtige merrie dood langs de weg aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:20

He gadver, dat is toch een beeld waar ik heel verdrietig van wordt..
Ontzettend sneu dat dit beestje niet de hulp heeft gekregen die zij zo hard nodig had,
en dat ze beide het leven hebben moeten laten :(:)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:20

Vreselijk, arme merrie en arm veulen ;(

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:21

Oh, oh, oh. Wat vreselijk. Misschien was het 'in de natuur' ook misgegaan, maar het had (denk ik) niet gehoeven.... Arme dieren.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:24

Maar dit was geen wild paard... Arm, arm dier. Hoop dat ze snel weg was en niet veel heeft geleden :(

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:28

Wie ben je als je DIT doet?! Ik schrok hier echt van, dit is echt een van de ergste dingen die je kan doen als je een paard hebt. Laat de hengst dan maar geen bezoekje brengen aan de merrie....!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:44

Anniek22 schreef:
Wie ben je als je DIT doet?! Ik schrok hier echt van, dit is echt een van de ergste dingen die je kan doen als je een paard hebt. Laat de hengst dan maar geen bezoekje brengen aan de merrie....!

Wie zegt hier dat dit door iemand is gedaan? Ik vind de merrie niet brandmager (zoals je meestal ziet met die berichten uit VK).

Wellicht is de merrie spontaan begonnen met de bevalling en lukte het haar niet in haar eentje. Heeft ze haar eigenaar met de bevalling verrast (lezen we hier op Bokt ook regelmatig) en is zij gestorven en is ze later door een grondeigenaar / gebruiker naar de kant van de weg gesleept.

We weten de reden van de dood van deze arme merrie niet, dus om nou gelijk met opgeheven vingertjes te wijzen (oei-foei) vind ik te ver gaan.

Erg sneu voor de merrie en ik hoop dat zowel zij als haar veulen niet teveel heeft geleden (hoewel elk moment van lijden natuurlijk teveel is).

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:48

Ja maar toch >;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:52

ben het met rocamor eens..

denk eerder dat dit een dump is van een merrie die tijdens de bevalling het leven heeft gelaten waarbij het veulen ook dood was.. dan dat hier een levende merrie 'iets is aangedaan'.

het is makkelijk om meteen uit te gaan van het ergste van mensen..

als het inderdaad een dump is, dan kun je hooguit zeggen, bah dat diegene niet even de britse rendac heeft gebeld in plaats van het dier te dumpen zonder het af te dekken want wie weet wie er langskomt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:54

Tja, als de rendac moet komen wordt hier het paard ook aan de kant van de weg gesleept en lijkt het gedumpt voor argeloze voorbijgangers. Te weinig info om er iets zinnigs over te zeggen. Sneu is wel natuurlijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:56

vuurneon schreef:
Tja, als de rendac moet komen wordt hier het paard ook aan de kant van de weg gesleept en lijkt het gedumpt voor argeloze voorbijgangers. Te weinig info om er iets zinnigs over te zeggen. Sneu is wel natuurlijk.

Hadden we daar een aantal maanden geleden ook niet zo'n topic over? dat er een dood paard aan de kant van de weg was gevonden en dat iedereen ook op de achterste benen stond, want zielig dit en zielig dat. Schande zus, schande zo, dierenmishandeling, politie en dierenpolitie erbij etc. Terwijl het dier ook "gewoon" was gestorven / ingeslapen en klaar was gelegd voor rendac?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:01

Wie weet ging de bevalling voorspoedig, maar is er door het persen een inwendige bloeding opgetreden.
Merrie overlijd, eigenaar probeert het veulen er nog uit te trekken, maar lukt niet..
Eigenaar legt de merrie langs de weg, belt de rendac en is een afdekzeil aan het zoeken, want de rendac komt op zondag niet.
Klinkt logisch toch??

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:05

vuurneon schreef:

vind het eigenlijk belachelijk dat de RSPCA het naar buiten brengt voor er duidelijkheid is..
want als je zo'n stukje leest, mag je er toch vanuit gaan dat ze bij de 'Rendac' gecheckt is of het dier is aangemeld..

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:07

Als je rendac hebt gebeld leg je er toch tenminste iets overheen? ;)
Ik vind het echt niet kunnen als je gewoon een dood paard ( of een ander dier) zo dumpt langs de weg.
Wel super sneu voor het paard, veulen en de eventuele eigenaar :(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:13

elselianta schreef:
Als je rendac hebt gebeld leg je er toch tenminste iets overheen? ;)
Ik vind het echt niet kunnen als je gewoon een dood paard ( of een ander dier) zo dumpt langs de weg.
Wel super sneu voor het paard, veulen en de eventuele eigenaar :(

dat is wat anders natuurlijk als de reacties eerder van mensen, waarbij het net lijkt alsof iemand het paard met opzet heeft laten creperen, of het dier iets aangedaan heeft.

ik weet trouwens niet of je in engeland een dier dat aangeboden is, moet afdekken (indien niet het geval wordt het misschien tijd dat ze daar iets aan gaan doen :j )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:18

elenaMM77 schreef:
vuurneon schreef:

vind het eigenlijk belachelijk dat de RSPCA het naar buiten brengt voor er duidelijkheid is..
want als je zo'n stukje leest, mag je er toch vanuit gaan dat ze bij de 'Rendac' gecheckt is of het dier is aangemeld..

Dit levert meer verontwaardiging op en het winnen van tere zieltjes werkt nou eenmaal beter met dit soort zaken dan met de mogelijkheid die jij en ik aandragen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:25

prachtige merrie, erg dat ze gestorven is, hoe dan ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:27

Casarell schreef:
Wie weet ging de bevalling voorspoedig, maar is er door het persen een inwendige bloeding opgetreden.
Merrie overlijd, eigenaar probeert het veulen er nog uit te trekken, maar lukt niet..
Eigenaar legt de merrie langs de weg, belt de rendac en is een afdekzeil aan het zoeken, want de rendac komt op zondag niet.
Klinkt logisch toch??

Dat is ook wat ik ongeveer denk.

Dood is dood, niks meer aan te doen.........dan is het goed om het weg te halen van waar het toen lag en langs de weg neergelegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:48

Erg sneu..ik ben benieuwd naar het verhaal hier achter.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:05

Wat een triest gezicht, maar inderdaad we wéten niet wat er precies is voorgevallen.
Hou het er inderdaad op dat de merrie en veulen gestorven zijn tijdens de bevalling.
Kan me ook heel goed voorstellen dat je als eigenaar de kluts kwijt kan zijn als je ( te laat?? ) hier getuigen van bent.

Pony ziet er verder goed verzorgd uit, dus laten we hopen dat dit een verkeerd uitgepakte actie is geweest.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:36

Pff wat een vijandigheid meteen. Wie weet waarom ze dat touw om de benen zat ( misschien zodat ze niet kon schoppen tijdens hulp bij geboorte???) En als ze eraan naar de weg is gesleept.. tja hoe moet je haar anders uit de wei krijgen? Misschien lag ze midden in de wei tussen een onrustige kudde en hebben ze haar vast aan de weg gelegd voor ophalen. Wie weet hoe afgelegen deze mensen woonde en daarom niet hadden afgedekt.

Ze ziet er niet uit alsof ze er al dagen licht zonder dat er iemand naar gekraaid heeft. Het bloed zit nog aan de hoefjes van het veulen. Gestold bloed word zwart/bruin, en de merrie is niet opgeblazen of verwond door de wilde dieren die er ongetwijfeld lopen.

Vind dit een erg flauw bericht nu al zonder achtergrond naar buiten te brengen. Je zal het maar lezen als eigenaar zijnde...

Zonde van een prachtig paard maar kan gebeuren. Wij hebben ook weleens pech gehad met een inwendige bloeding bij een merrie waarbij medische hulp aanwezig was maar waarbij we totaal machteloos stonden. Blijft een risico.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:37

Volgens mij is de.merrie zelfs geschoren.
Niemand weet de toedracht. Ze kan best tijdens de bevalling zijn gestorven of ingeslapen.
Lijkt.mij dat de RSPCA wel rond gevraagd heeft in de buurt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:03

Raar dat er wel een touw aan het veulen hangt dus er is geprobeerd te helpen.
Maar engelse mense zijn raar volk
Vooral ook de (zigeuners) die op dit moment rond trekken omdat de Fair binnekort is.
De meeste zijn harteloos met hun dieren.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:07

Sorry maar daar ben ik het net mee eens....kijk maar eens op de fair hoe de paarden eruit zien.....
Arme merrie niet zo netjes om haar zo aan de weg te leggen....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:57

De medewerkers van de RSPCA zijn, voor zover ik weet, vaak veel grondiger opgeleid dan de nederlandse caviakammers-politie, gaan ook grondiger te werk, en ik neem eigenlijk aan dat zij wel het verschil weten tussen een paard dat is klaargelegd voor de Engelse versie van de Rendac en een paard dat door iemand is gedumpt... ik vermoed dat het paard tinkerbloed heeft, en dus mogelijk gefokt is door Travellers... en daar zitten nogal eens mensen tussen die *kuch* een wat andere kijk hebben op het houden en verzorgen van paarden dan wij wenselijk vinden.