Jockey krijgt boete voor wond door zweepgebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Jockey krijgt boete voor wond door zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 16:20

http://www.bokt.nl / http://www.bloodhorse.com

Kentucky Derby-winnaar Victor Espinoza heeft een boete van $300 gekregen van het Santa Anita Park voor het veroorzaken van een wond bij het paard Stellar Wind met zijn zweep. De wond werd, nadat het paard de race gewonnen had op 4 april 2015, ontdekt door de dierenartsen.

Espinoza werd bovendien bekritiseerd om zijn zweepgebruik tijdens de Kentucky Derby op 2 mei jongstleden die hij reed op American Pharoah. De kritiek kwam nadat bekend werd dat de jockey zijn paard 32 keer sloeg met de zweep in de laatste bocht en het rechte stuk naar de finish toe. Hierop besloten de officials de video van de race terug te kijken.

"We hebben het vele malen bekeken en het was niet iets dat onze aandacht trok", vertelt Barbara Bordon, official van de renbaan.

"De boete van 300 dollar is voor de eerste overtreding", vertelt official Scott Chaney. "Ik denk dat hij in het verleden al eerder boetes heeft gehad, maar dat is alweer een tijd geleden. De 300 dollar is voor de eerste fout en daarna gaan de boetes snel omhoog."

Espinoza zelf wil niet reageren op het gebeuren, maar zijn vertegenwoordiger, Brian Beach, vertelde dat de officials hem niet verteld hebben over de boete. "Ik ben niet gewaarschuwd door de officials, maar ik ben verbaasd om er over te horen", vertelt Beach. "Espinoza houdt van zijn paarden. Ik weet dat hij nooit expres iets zou doen om ze pijn te doen."

Trainer van Stellar Wind, John Sadler, zegt dat hij zich niet bewust is van een wond bij de merrie nadat ze de race had gewonnen. "Ik herinner mij geen wond op het paard. Dit is de eerste keer dat ik er van hoor en ik kan mij niet herinneren dat er wonden op het paard zichtbaar waren."

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:27

En terecht. Kan er niets anders over zeggen

kimpronk86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:47

Geheel terecht!Mijn God!

Lowara

Re: Jockey krijgt boete voor wond door zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:53

32 keer slaan in de laatste bocht en het rechte stuk,maar de officials vonden dit niet noemenswaardig? :=
Whuhaaa.. Ok.. Duidelijk andere normen dan ik heb mbt dierenwelzijn

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:59

Zo een wond slaan met n zweep?!
Gerum beestje!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:23

Ik dacht dat er een limiet zat op hoe vaak je mag slaan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:32

Ik heb het hele filmpje bekeken en vind het idd niet netjes hoe vaak en hoe hard er geslagen werd, maar ik weet én niet om welke jockey het gaat én waar de wond te zien is?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:39

Vaak raken ze het beest toch niet? Ik weet dat er strenge regels op staan dus als dat wel zo was neem ik aan dat ze er gelijk op zouden zitten..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:54

@ Bambolina; Volgens mij is er ook een limiet wat betreft het zweepgebruik, maar inderdaad zijn er ook al Jockeys die gewoon alleen maar lángs het paard zwiepen met hun zweep.

Lijkt me moeilijk zien of het écht slaan is of zwiepen lángs het paard.
Reactie van trainer is ook raar.
Mij lijkt dat zo een paard na een gelopen race goed uitgestapt, gewassen en verzorgd wordt.
Gewoon na gekeken wordt op mogelijke blessures is ook geen overbodige luxe.
Je zóu dan zeggen dat een wond wel "gezien zou worden "

Zal wel weer een geldkwestie zijn......waar meerdere mensen profijt van hebben.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:26

In Europa zijn er regels over het aantal klappen. In de VS (helaas) niet

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:15

Terecht hoor! Toch te gek voor woorden!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:11

Dat er überhaupt regels zijn, die zeggen hoe vaak je een paard mag slaan... is toch te bizar.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:41

Mona81 schreef:
Dat er überhaupt regels zijn, die zeggen hoe vaak je een paard mag slaan... is toch te bizar.

Zouden ze in de dressuur en springsport ook mogen aannemen, vind je niet?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:01

terrecht.. sterker nog, als je een wond slaat of striemen slaat mag je wat mij betreft ook uit de uitslag geschreven worden.

dat je een paard een tik bijgeeft omdat hij niet voldoende reageert op het been ok.. maar een paard over de finish slaan, die dus letterlijk zijn benen uit zijn lijf rent om de zweep te laten stoppen.. dat vind ik niet in orde. daar mag best wat meer controle op plaatsvinden. markeringen achterlaten of ze nu bloeden of niet is gewoon te hard meppen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:03

Woogy schreef:
Mona81 schreef:

in de dressuur zijn ook regels met betrekking tot welzijn..
een doorgeprikt paard wordt gediskwalificeerd en ook als de mond bloed wordt je uit de uitslag geschreven.

was laatst nog een stukje over.. dus ik vat even niet wat je bedoelt met dat ze dat in de dressuur en springsport ook wel mogen aannemen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:11

Woogy schreef:
Mona81 schreef:

Zeker! Afgelopen week nog bij ponyspringen een meisje wat haar pony met het handvat van de zweep op het hoofd sloeg, meerdere keren, omdat pony niet sprong. Daar werd nog geen eens een woord over gesproken, net als paarden met sporenplekken waar je u tegen zegt, waarbij ze de sporen nog even flink de wond intrappen bij een weigering.

Maar dat maakt dit niet minder....