http://www.knhs.nl
Vorige week was Harrie Smolders met Emerald tweede in de Grote Prijs van Lummen en beste ruiter van het concours. Vandaag won Smolders met zijn ervaren merrie Regina Z de Global Champions Tour in Shanghai, goed voor een bonus van 160.000 euro. Het was ook de eerste overwinning voor Smolders in de Global Champions Tour in zijn al imposante loopbaan. “Dit is een overwinning die Regina Z ook echt verdient. Ze is vijftien jaar en dit ontbrak nog op haar erelijst”, prijst Smolders zijn merrie.
“Ik wist dat het moeilijk was om te winnen vandaag. Toen ik Pius Schwizer zag rijden, dacht ik dat ik die tijd niet kon verbeteren. Marc Houtzager kwam nog naar me toe en zei dat het lopen moest en ik naar de laatste hindernis risico moest nemen. Dat heb ik gedaan. Regina deed ongelooflijk haar best. Ze kent het spelletje door en door. Op het laatste stuk heb ik het gewonnen. Ik ben er heel blij mee”, aldus Smolders vanuit Oost China.
Acht combinaties reden de barrage voor een enthousiast publiek in de Chinese miljoenenstad Shanghai. Pius Schwizer zette gelijk de snelste tijd neer met Caretina de Joter. Harrie Smolders verbeterde de tijd met 63honderdsten van een seconde. Daar kon Michael Whitaker met Viking niet aan komen. De eerste winst voor Smolders in de Global Champions Tour was een feit. Een historische zege voor Smolders, die al vele successen boekte in de Global Champions Tour.
Smolders, nummer 39 op de huidige wereldranglijst, verkeert de laatste weken in grootse vorm. Onlangs tweede in de Grote Prijzen van Lummen en Zangersheide met Emerald, twee weken geleden vierde op het NK in Mierlo met Don VHP Z en met Regina vandaag de winnaar van de prestigieuze Global Champions Tour etappe in Shanghai. “Ik weet nog niet welke wedstrijden in de Global Champions Tour ik dit jaar nog kan rijden, omdat ik buiten de top 30 sta. Dit zijn prachtige wedstrijden. Maar dat vind ik ook van de landenwedstrijden, en ik hoop de komende maanden met Emerald een steentje bij te dragen aan de successen met het team.”