AES start kort geding tegen KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

AES start kort geding tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:32

www.bokt.nl / www.angloeuropeanstudbook.nl

Afbeelding

Het Anglo European Studbook (AES) daagt de KNHS voor de rechter. De KNHS heeft niet de door het AES beschreven eisen ingewilligd, waardoor het AES nu geen andere optie ziet dan een kort geding.

De AES eist dat de selecties voor het Wereldkampioenschap voor jonge dressuur- en springpaarden open zijn voor alle rassen die door het WBSFH erkend worden. Op dit moment mogen alleen paarden van het NRPS of KWPN stamboek meedoen, iets wat niet klopt volgens de officiële reglementen van de wedstrijd.

Het AES deelt mede: "Tot onze spijt hebben wij moeten concluderen dat de KNHS de aangekondigde veranderingen in haar uitvoeringsbesluiten m.b.t. de Nationale Kampioenschappen jonge paarden tot op heden niet heeft doorgevoerd. Na een gesprek tussen de partijen op 14 april jl. waarin er voor ons gevoel goed naar onze argumenten is geluisterd, hebben wij helaas niets meer terug mogen vernemen van zowel Hoogleraar Sport en Recht Prof. Mr. Marjan Olfers als de KNHS. Om deze reden hebben wij Mr. Molier verzocht de KNHS te dagvaarden. Inmiddels is er een datum voor een kort geding bepaald. Dit kort geding zal plaats vinden op 22 juni a.s. om 13:30 uur te Utrecht. Wij betreuren het zeer dat wij deze keuze hebben moeten maken, maar er lijkt geen andere weg mogelijk."

DigiDiede

Re: AES start kort geding tegen KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:02

ben het er wel mee eens

ik vind dat alle paarden die ervoor geselecteerd worden mee mogen doen ongeacht hun ras

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:04

Vind ik ook.. Ik vind dat je als Nederlandse ruiter gewoon met eender welk paard moet kunnen geselecteerd worden.. Nu maken ze het minder interessant om andere paarden dan KWPN/NRPS'ers te fokken/kopen.. Niet echt fair tov andere stamboeken.. Daarbij zullen ze zelfs als ze dit moeten openstellen toch nooit veel leden verliezen aan het AES..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:07

Toch snap ik het ergens wel, je wilt als land mee doen met stamboeken uit je land.

Het AES is geen Nederlands stamboek maar een Europees stamboek.

Is hetzelfde als dat er ook geen shires of PRE's vanuit Nederland mee doen.
Dan gaat het in dit geval natuurlijk vooral om springpaarden die bij het AES geregistreerd staan (want ik verwacht dat de dressuurpaarden toch allemaal wel KWPN of NRPS zijn).

Ik denk als de AES zorgt dat ze echt als Nederlands stamboek bekend staan, en dus ook een andere naam hebben, ze al een stuk sterker zouden staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:13

Sky_As schreef:
Toch snap ik het ergens wel, je wilt als land mee doen met stamboeken uit je land.

Dan gaat het in dit geval natuurlijk vooral om springpaarden die bij het AES geregistreerd staan (want ik verwacht dat de dressuurpaarden toch allemaal wel KWPN of NRPS zijn).

Ik denk als de AES zorgt dat ze echt als Nederlands stamboek bekend staan, en dus ook een andere naam hebben, ze al een stuk sterker zouden staan.

NRPS is ook een Europees erkend stamboek en anglo-arabieren (ook die vanuit het buitenland) kunnen zich daarbij inschrijven.
Dan zit er echt geen Nederlandsbloed in, maar alleen Engels en Arabisch volbloed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:22

is ook, maar het heet wel Nederlandse Rijpaard stamboek toch? en Koninklijk Warmbloed Paard Nederland.
Als het AES zou veranderen in ANS zou ik het al logischer vinden.

Daarbuiten denk ik dat het AES wel degelijk een concurrent is voor bijv. het KWPN. Vooral bij de springpaarden. Je hoeft geen lid te worden, inschrijven etc. is een heel stuk goedkoper. Nu nog een paar leuke keuringen organiseren waarbij geld te verdienen is, en dan kunnen ze zomaar eens heel hard gaan.

Komt wel bij, dat het op een WK wel mooi is, als je met een stamboek uit eigen land goed scoort op het WK.
Maar is natuurlijk hetzelfde als dat op het KNHS kampioenschap jonge paarden, ook alleen zo'n beetje KWPN-ers mee mogen doen, is vreemd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:30

Tja t aes waarom schrijf je je paard daar in
Ken genoeg fokkers die bij aes inschrijven omdat zij veel makkelijker oa hengsten goedkeuren dan het kwpn
Ken 2 hengsten die door het kwpn afgewezen werden en dan maar na t aes gingen en daar met vlag en wimpel ggk werden

Ik begrijp het kwpn en het nrps wel
En waarom wel voor het aes en niet bv voor het pre of whatever

Het is "hun" evenement denk dat het aes weinig kans maakt

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:20

De belangenverstrengeling tussen KNHS, KWPN en NRPS begint steeds meer uit de hand te lopen, door hand in hand te gaan krijgt de KNHS nu een proces aan de broek. Als ze de organisatie van deze wedstrijden bij de stamboeken hadden laten liggen was dit niet gebeurd, een sportbond hoort onafhankelijk van stamboeken te opereren.

Mogelijkheden bieden voor stamboeken om wedstrijden te organiseren is prima maar dit gaat aanzienlijk verder, dit kan de KNHS niet maken naar de leden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:08

Als het AES nu zelf eens begint met een Nederlandse hoofdzetel, dan vallen ze ook binnen de Nederlandse stamboeken. Want dat is de reden dat het niet kan: het is een Engels stamboek nu.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:21

Reed emmelie scholtens vorig jaar niet met een Pre mee? Of was dat ergens anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:38

_Zsazsa_ schreef:
Reed emmelie scholtens vorig jaar niet met een Pre mee? Of was dat ergens anders.

Emmelie Scholtens heeft de PRE Genciano gereden, maar voor Spanje, niet voor Nederland.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:10

Urielle schreef:
Als het AES nu zelf eens begint met een Nederlandse hoofdzetel, dan vallen ze ook binnen de Nederlandse stamboeken. Want dat is de reden dat het niet kan: het is een Engels stamboek nu.

Dat is onzin want KWPN paarden doen ook mee voor andere landen. Waar het KWPN dan weer uitvoerig over bericht.

De WBFSH heeft als enige eis dat het paard is ingeschreven bij een door hun erkend stamboek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:12

aadburg schreef:
De belangenverstrengeling tussen KNHS, KWPN en NRPS begint steeds meer uit de hand te lopen, door hand in hand te gaan krijgt de KNHS nu een proces aan de broek. Als ze de organisatie van deze wedstrijden bij de stamboeken hadden laten liggen was dit niet gebeurd, een sportbond hoort onafhankelijk van stamboeken te opereren.

Mogelijkheden bieden voor stamboeken om wedstrijden te organiseren is prima maar dit gaat aanzienlijk verder, dit kan de KNHS niet maken naar de leden.

Het zit heel anders in elkaar. De KNHS moet van de WBFSH deze wedstrijden organiseren. En zij trekken het KWPN erbij. Het NRPS speelt ook geen rol van importantie in deze.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:15

Gentlegiant schreef:
Tja t aes waarom schrijf je je paard daar in
Ken genoeg fokkers die bij aes inschrijven omdat zij veel makkelijker oa hengsten goedkeuren dan het kwpn
Ken 2 hengsten die door het kwpn afgewezen werden en dan maar na t aes gingen en daar met vlag en wimpel ggk werden

Ik begrijp het kwpn en het nrps wel
En waarom wel voor het aes en niet bv voor het pre of whatever

Het is "hun" evenement denk dat het aes weinig kans maakt

Het AES staat ver boven het het NRPS bij de WBFSH. http://www.wbfsh.org/files/September_Ju ... _final.pdf

En het is is niet "hun" evenement. Het is een KNHS evenement.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:25

Dan zou je ook met een Fries mee moeten mogen rijden toch?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:49

emily68 schreef:

Zo Nederlands als het maar zijn kan, maar mogen niet mee doen....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:56

emily68 schreef:

Nee, want dat stamboek is dan weer niet aangesloten bij het WBFSH.

Even alle feiten op een rijtje.
Alle stamboeken mogen mee doen mits ze bij het WBFSH aangesloten zijn.

In Nederland organiseert de KNHS de kwalificaties samen met het KWPN.

Er mag geen ander ras mee doen dan het KWPN of het NRPS.

Emmelie Scholtens reed vorig jaar met een PRE mee voor Spanje.

Om de een of andere bizarre reden kan je weer wel met een KWPNer voor een ander land rijden.

Tjah... blijft een raar zaakje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:34

Omdat de sportfederatie van dat andere land de regels wel toepast zoals het hoort.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:41

janderegelaa schreef:
Omdat de sportfederatie van dat andere land de regels wel toepast zoals het hoort.

Dat weet ik...
Maar dan nog blijft het een bizarre reden en een stinkend zaakje...

Het wordt gewoon afwachten wat deze zaak geeft...
Maar het zou en stuk makkelijker voor alle ruiters zijn, en ook een stuk eerlijker voor alle stamboeken, als gewoon alle rassen die aangesloten zijn bij het WBFSH aan de kwalificaties mogen mee doen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 03:29

Sky_As schreef:

Er zijn ook zeer goede andere dressuurpaarden hoor, oa Duitsland waarom zou een ander gefokt paard met een Nederlandse ruiter niet mee mogen doen ?
In mijn ogen lijkt het dan te gaan om een kampioenschap tussen het Kwpn en Nrps georganiseerd door de KNHS.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:45

M_D_H schreef:
janderegelaa schreef:

Dat weet ik...
Maar dan nog blijft het een bizarre reden en een stinkend zaakje...

Het wordt gewoon afwachten wat deze zaak geeft...
Maar het zou en stuk makkelijker voor alle ruiters zijn, en ook een stuk eerlijker voor alle stamboeken, als gewoon alle rassen die aangesloten zijn bij het WBFSH aan de kwalificaties mogen mee doen.

Het grappige in dit verhaal is dat de KNHS eigenlijk naar de pijpen van het KWPN danst maar dat het KWPN in de rechtszaak helemaal buiten schot blijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:28

M_D_H schreef:
emily68 schreef:

Nee, want dat stamboek is dan weer niet aangesloten bij het WBFSH.

Even alle feiten op een rijtje.
Alle stamboeken mogen mee doen mits ze bij het WBFSH aangesloten zijn.

In Nederland organiseert de KNHS de kwalificaties samen met het KWPN.

Er mag geen ander ras mee doen dan het KWPN of het NRPS.

Emmelie Scholtens reed vorig jaar met een PRE mee voor Spanje.

Om de een of andere bizarre reden kan je weer wel met een KWPNer voor een ander land rijden.

Tjah... blijft een raar zaakje.

Hoe het zit met kwpners voor andere landen weet ik niet, mi ging het om het stamboek vh paard en niet de nationaliteit van de ruiter. Vandaar dat Emmelie die PRE voor Spanje reed en de Belgische Tom Franckx een kwpn voor Nederland en niet voor België bijvoorbeeld.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:05

Citaat:
Het grappige in dit verhaal is dat de KNHS eigenlijk naar de pijpen van het KWPN danst maar dat het KWPN in de rechtszaak helemaal buiten schot blijft.

Dat bedoel ik ook, niet handig voor een sportbond om zo in deze positie te worden gemanoeuvreerd.