Eerste wetenschappelijk bewijs voor kalmering door magnesium

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eerste wetenschappelijk bewijs voor kalmering door magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 15:13

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Een wetenschappelijk onderzoek heeft bewijs gevonden voor wijdverbreid geloof dat magnesium een paard kalmer maakt.

Een paard is een prooidier en zal daarom geneigd zijn om te vluchten in angstige situaties. Eigenaren die het gevoel hebben dat de vluchtreactie te groot is in hun paard kunnen daarom kiezen voor kalmerende supplementen, waaronder magnesium.

Echter tot op de dag van vandaag is er geen gepubliceerd bewijs dat laat zien dat magnesium daadwerkelijk kalmerend werkt. Daardoor besloten de Australische wetenschappers van de Charles Sturt Universiteit in New South Wales onderzoek te doen naar de werkzaamheid van magnesium.

De reactiesnelheid van zes Amerikaanse draver ruinen werd gemeten. Het dieet van de paarden bestond uit hooi van raaigras en klaver, welke al voldeed aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium. Daarnaast kregen zij tien gram magnesium aspartaat gesuppleerd.

De reactiesnelheden van de paarden werden onderzocht. De suppletie van 10 gram magnesium zorgde voor een significante vertraging van 33% in reactiesnelheid van de paarden.

Voedingsdeskundige Clare Barfoot zegt dat de effecten van magnesium vooral anekdotisch ondersteund werden, maar dat deze studie het eerste wetenschappelijke bewijs is.

MacavityL

Re: Eerste wetenschappelijk bewijs voor kalmering door magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:16

"wetenschappelijk steun/onderbouwing voor..." Bewijs is er vrijwel nooit in de wetenschap, maar dat terzijde ;)

Fijn om te lezen, mijn sensibele paard lijkt het ook beter te doen op wat magnesium :j

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:25

Maar wordt een paard er echt kalmer van, of wordt de reactiesnelheid alleen vertraagt/onderdrukt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:09

Het onderzoek zegt dat de reactiesnelheid wordt vertraagd... dat lijkt me dus al niet wenselijk voor een paard waarmee je dressuurt of springt o.i.d. geef ze dan maar een paar Oxazepammen, heb je hetzelfde resultaat, hahaha...persoonlijk geloof ik niks van dit soort (beperkte) onderzoeken (trouwens ook niet van het magnesium-sprookje, tenzij je pard in een bloedtest aangetoond een TEKORT aan magnesium zou hebben, dat komt echter zelden voor bij een gezond paard).

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:18

Mijn schoonzusjes gebruiken magnesium voor hun paard en zonder de magnesium is er geen beginnen aan. Dan is het geen leuk paard. Met de magnesium is hij veel rustiger en zachtaardiger! Hier dus zeker wel positief effect op de magnesium.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:29

terpentijn schreef:
Het onderzoek zegt dat de reactiesnelheid wordt vertraagd... dat lijkt me dus al niet wenselijk voor een paard waarmee je dressuurt of springt o.i.d. geef ze dan maar een paar Oxazepammen, heb je hetzelfde resultaat, hahaha...persoonlijk geloof ik niks van dit soort (beperkte) onderzoeken (trouwens ook niet van het magnesium-sprookje, tenzij je pard in een bloedtest aangetoond een TEKORT aan magnesium zou hebben, dat komt echter zelden voor bij een gezond paard).

Ik denk dat ze bedoelen; de reactiesnelheid van het vluchten.
Anders zouden de paarden niet normaal kunnen rondlopen/rennen.

Citaat:
Without the supplement, the mean response time was 5.3 metres per second. With supplementation, it slowed to 3.1 metres per second

Dus de snelheid waarmee ze wegrenden bij schrik was een stuk verminderd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:33

ja, maar daar heb je toch niks aan, of je paard nou met snelheid zus of snelheid zo een spurt neemt, het feit blijft dat de reactie OP ZICH blijft, en dus niets aan de oorzaak wordt gedaan. Dezelfde film als het ware vertraagder afspelen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:36

En onderzoeksgroep van 6 paarden.... Dat zijn echt enorm indrukwekkend aantallen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:41

Brainless schreef:
terpentijn schreef:

Ik denk dat ze bedoelen; de reactiesnelheid van het vluchten.
Anders zouden de paarden niet normaal kunnen rondlopen/rennen.

Citaat:
Without the supplement, the mean response time was 5.3 metres per second. With supplementation, it slowed to 3.1 metres per second

Dus de snelheid waarmee ze wegrenden bij schrik was een stuk verminderd.

ja maar dat gaat dus over reactie tijd en snelheid..

niet of ze er echt rustiger van werden..
kan nog steeds een puur fysiek effect zijn maar niet mentaal..

dan vind ik het juist niet goed, maar iets dat ik mijn paard niet zal aandoen..

je sluit de drukte dan in hem op. juist de 'explosie' is de stressrelease bij schrik.. het ene paard schrikt heftiger dan het andere.. de ene is heftiger op vreemd terrein of zelfs eigen terrein dan anderen.. maar als het mentaal niets doet en alleen fysiek verslapt, dan sluit je het paard eigenlijk op in zijn eigen brein... zijn mentaal reageert nog even hard, zijn fysiek minder, dus hij heeft meer tijd nodig om de stress af te kunnen vloeien.. veiliger voor de mens, maar dan wel onprettiger voor het paard.

vind dit onderzoek te klein en te beperkt om mij ervan te overtuigen iets toe te voegen waaraan een paard geen tekorten heeft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:26

Ik kan alleen spreken over mijn eigen ervaring met het gebruik van magnesium en moet zeggen dat het in ons geval zeker helpt. Mijn merrie krijgt hoofdzakelijk ruwvoer en is van zichzelf een "gespannen ding". Je slaat er een spijker op krom, zeg maar. Met gebruik van magnesium zie ik wel terdege verbetering als ik dit vergelijk met de periode's waarin ik magnesium achterwege laat.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:33

Ik heb het 2 keer geprobeerd bij 2 verschillende nogal zgn hete merries. Bij geen van beide ook maar enig effect gemerkt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:37

Voor diegenen die wèl een positief effect van magnesium ervaren, welk merk/product gebruiken jullie dan en in welke dosering?
Geef je dit dan dagelijks, of enkel op de wedstrijddag?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:48

Merk weet ik niet meer maar wij gaven het 2 a 3 dagen in aanloop naar de wedstrijd. Vloeibare vorm.
Werkte wel degelijk, veel meer ontspanning, musculair gezien. Dosering volgens gebruiksaanwijzing.
Bij teveel werd ze echt te duf.
Dit deden we zowel op de baan als later in de dressuur ring.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:17

@Lukasje, ik wissel merken van tijd tot tijd wel eens wat af, onderstaande werkten bij mijn merrie prima. Overige merken heb ik geen ervaringen mee.

Nervcontrole van Pavo ongv 80gr p.d voor een Welsh cob van 1.52
Pharmahorse Magnesium citraat 10gr p.d
Groene Os- Magnesium citraat 10gr p.d

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:52

Ik voer de stressmix waar magnesium, koper en Ltryptophane in zit , ook daar zegt men van dat het onzin is maar onze merrie is een stuk rustiger in haar hoofd.
Na wedstrijd was ze zo nerveus en gestrest dat ze kramperig, en koliekerig werd. Sinds ik nu een jaar geleden begonnen ben met dagelijks 3 schepjes over haar voer is het stukken beter.
Verminder ik de dosering begint het weer !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:00

Magnesium werkt samen met Calcium en Phosphor in een ratio Ca:P:Mg van 2:1:1 .
Als magnesium kalmerend werkt is dat waarschijnlijk omdat deze verhouding niet klopt in het voer en je deze rechttrekt door magnesium bij te voeren.
Het gaat er dan dus niet om -zoals in het artikel staat- of er GENOEG magnesium in het voer zat, maar in welke verhouding vergeleken met Calcium en Phosphor.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:06

Ik geef mijn pony magnesium ivm hoefbevangenheid , het is een pittige pony sinds hij de magnesium krijgt is hij veel vriendelijker en rustiger.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:05

Mijn merrie krijgt sinds een 3-tal weken PAVO NervControl bij (100 g/dag).
Al na dag of 3 leek ze mij rustiger in het hoofd.
Tijdens het rijden kon ze heel explosief schrikken. Met Mg schrikt ze nog steeds, maar het blijft nu bij een pasje verspringen of een huppeltje. Het scherpe hoekje is er dus af. Ook in de wei loopt ze veel minder te ijsberen en geeuwen (maag!) niet meer gezien.

Maar hoe zit het met eventuele overdosering? Ze krijgt nu ook 250g bietenpulp en zemelen bij.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:11

Ik heb bij mijn paard het idee dat het vooral placebo was. Ik was ervan overtuigd dat het werkte waardoor ik zelfverzekerder met mijn paard omging en waardoor hij meer relaxed werd.

Gebruik het nu al heel lang niet meer en het gaat nog steeds heel goed en ben er van overtuigd dat dat aan mijzelf ligt. Dus het heeft voor ons zeker gewerkt, maar ik denk niet door het effect van de magnesium. :D

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:46

terpentijn schreef:

Oxazepam maakt een paard/mens suf
magnesium haalt de scherpe kantjes eraf. Het schrikt wel maar minder heftig waardoor je zelf ook snel kunt reageren en doorrijden.
Het is niet alleen de magnesium die het doet (als je de juiste tenminste neemt, magnesiumcitraat) maar ook consequente training en doorzettingsvermogen van de ruiter.
Kijk goed naar het magnesium sommige zitten grondstoffen in die slecht zijn voor de nieren en daardoor maar voor bepaalde tijd gegeven kunnen worden. Pharma horse heeft dit niet en kan langdurig gegeven worden zonder bijwerkingen. Begonnen met dosering op etiket maar langzaam af kunnen bouwen gezien het schrikken minder werd. Ook was paard soms iets kramperig maar met magnesium ook die tekenen weg.
Het ene paard heeft ook meer behoefte aan magnesium dan de ander.

Mijn paard heeft er goed op gereageerd met de juiste voorwaarden. Nu is het vertrouwen er en de magnesium wordt niet meer extra bijgevoerd.