Staleigenaar draait op voor kosten opruimen drugsafval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Staleigenaar draait op voor kosten opruimen drugsafval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:01

http://www.omroepbrabant.nl

De eigenaar van een paardenstal aan de Vlierdense Bosdijk in Helmond draait op voor kosten die de gemeente Helmond heeft gemaakt bij het opruimen van drugsafval op zijn terrein. Dat heeft de Raad van State woensdag besloten. In totaal gaat het om een bedrag van ruim 30.000 euro.

De eigenaar, die woont in het Duitse Krefeld, had niets te maken met het drugslab. Volgens de Raad van State had de man wel moeten weten dat er iets mis was.

In totaal waren er zo'n vijftig vaten van tweehonderd liter en vijftig jerrycans van 25 liter opgeslagen in de stal. Die werden in januari 2014 aangetroffen bij een controle op het terrein. Door de manier van opslag, de aanwezigheid van de druggerelateerde stoffen en het vermoeden dat in de paardenstal amfetamine is geproduceerd waarbij de vloeistoffen zijn overgeheveld, is er mogelijke ernstige bodemverontreiniging veroorzaakt.

De uitspraak is hier te lezen.

shilady

Re: Staleigenaar draait op voor kosten opruimen drugsafval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:06

Tja als het op zijn terein in zijn stal Is vind ik hem ook verantwoordelijk.. Het is toch raar als je klant zoveel jericans opslaat

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:13

Als jij je stallen verhuurt in Nederland en je woont in Duitsland begrijp ik wel dat je niet zo iedere dag langs komt.. Kan me voorstellen dat de eigenaar van goed vertrouwen was en het nu zo geschaad wordt.

Ik hoop dat hij het nog kan bespreken met de huurder..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:17

Niet elke verhuurder gaat maandelijks bij t pand kijken
Opzich is de afstand te overzien van beide plekken

Vind het apart dat hij d'r voor moet opdraaien
Andersom gezien is dat t risico van verhuren... Kan die man niet iemand laten komen en de rekening sturen na de hurende partij

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:18

Gentlegiant schreef:

Andersom gezien is dat t risico van verhuren... Kan die man niet iemand laten komen en de rekening sturen na de hurende partij

Dan is het nog de vraag of er een huurcontract is. Zo niet heeft meneer geen poot om op te staan helaas...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:36

Helaas gebeurt het ook vaak met gewone burgers, woning verhuurt, meestal via een officieel bureau en dan blijkt er een hennep kweker in te zitten met alle gevolgen van dien. Ook daar draait een verhuurder vaak voor de kosten op, woning vernielt, electra totenhoog.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:48

Volgens mij mag je zelfs niet eens zomaar op een terrein komen als verhuurder

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:57

Deliana1993 schreef:
Ik hoop dat hij het nog kan bespreken met de huurder..

Ik gok zo maar van niet... ;)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:04

Even iets anders over staleigenaren en drugs wat ik me afvroeg:
Hoe zit het nu met Tommie Visser en de henneppplantage die op zijn stal is gevonden? Is iemand daar al voor vervolgd of iets?
(sorry als het offtopic is maar om er nou een heel nieuw topic voor te openen vond ik ook wat overdreven :) )

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:31

Lynn_Nikita schreef:

Hoe het in Nederland zit weet ik niet
Maar in Duitsland is het huisvredebreuk
Heb toevallig 1,5j terug een geschil gehad met mijn verhuurder

Wbt Tommie visser en het gedoe daar rond om die wiet was niet van hem maar van een huurder die in een apart gedeelte zat meende ik me te herinneren
En zoals je al zegt totaal niet van toepassing hier
Wat maakt het ook uit eigenlijk?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:51

Gentlegiant schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Hoe het in Nederland zit weet ik niet
Maar in Duitsland is het huisvredebreuk
Heb toevallig 1,5j terug een geschil gehad met mijn verhuurder

Wbt Tommie visser en het gedoe daar rond om die wiet was niet van hem maar van een huurder die in een apart gedeelte zat meende ik me te herinneren
En zoals je al zegt totaal niet van toepassing hier
Wat maakt het ook uit eigenlijk?

Gewoon, ik was het me af aan het vragen.. Vond het een raar idee dat een dressuurruiter van zijn niveau zich bezig hield met hennep en niet gewoon met paarden maar je antwoord verklaart hoe het zit, bedankt daarvoor.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:30

Lynn_Nikita schreef:

In Belgie is dat ook niet.Ik verhuur ook een eigendom en mag dat niet betreden zonder toestemming van de huurder.
Voor het zelfde geld hebben ze ook een wietkwekerij.Dat kan ik niet weten je krijgt ook geen afrekening van de stroom of zo.Huur word netjes betaald.Dus dan ga ik er van uit dat alles in orde is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:16

Is toch ook met een koophuis als je het verhuurd.
Als de huurder er een plantage of lab van maakt en.ze rollen het op dan draait de eigenaar meestal hiervoor op.
Of je moet al heel goed bewijs hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:19

Deliana1993 schreef:
Gentlegiant schreef:

Dan is het nog de vraag of er een huurcontract is. Zo niet heeft meneer geen poot om op te staan helaas...

als hij een huurcontract heeft, moet hij er zelf een civiele procedure tegen de huurder voor aanspannen..

sowieso heeft hij geen poot om op te staan.. het is zijn grond, zijn opstallen, dus zijn verantwoordelijkheid wat er gebeurd op dat terrein.

vind dat op zich niet zo apart anders wordt het wel heel makkelijk ook om ongein uit te halen..
je 'verhuurt' gewoon je panden en dan kun je er in doen en laten wat je wilt als je stromannetje maar in rook opgaat zodra er een inval gedaan wordt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:21

beatje schreef:
Lynn_Nikita schreef:

In Belgie is dat ook niet.Ik verhuur ook een eigendom en mag dat niet betreden zonder toestemming van de huurder.
Voor het zelfde geld hebben ze ook een wietkwekerij.Dat kan ik niet weten je krijgt ook geen afrekening van de stroom of zo.Huur word netjes betaald.Dus dan ga ik er van uit dat alles in orde is.

klopt, dat is in nederland ook zo..
daarom moet je je huurders doorlichten.. En bij gerede twijfel toetreding vragen en als dit geweigerd wordt, toetreding eisen..

je mag het niet zomaar betreden, maar als jij als eigenaar toegang vraagt, horen ze die als huurder te geven.. je kunt dus rustig aangekondigde controles doen en de politie inschakelen als je de toegang tot je pand geweigerd wordt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:50

Dan is zo uitspraak helemaal raar eigenlijk.
Ik had er persoonlijk al mijn twijfels over omdat ik het ten eerste logisch vind als de eigenaar in Duitsland woont dat hij niet ziet wat er allemaal gebeurd en naar binnen en naar buiten wordt gesjouwd. Daarnaast vind ik persoonlijk dat ik als verhuurder echt niet het recht heb om mij met alles wat de verhuurder doet bezig te houden. Stel ik verhuur iets en ik zie dat de huurder allemaal dozen naar binnen sjouwt. Tja is dat dan verdacht. Ik vind van niet maar in die dozen kunnen ook benodigdheden zitten om drugs te maken of wiet te laten groeien. Zegt de rechter dan ook je had het moeten weten? Stel dat die man zo type was die bang is dat de wereld een keer aan het einde komt en allemaal jerrycans verzameld met drinkwater om te overleven (je hebt toch zo programma ergens op tv) dan had die man niks strafbaars gedaan maar volgens de rechter had hij het dus toch ergens moeten melden. Ik zou mij als verhuurder helemaal niet bezig willen houden met wat er wel en niet naar binnen wordt gesjouwd en of ik mij daar druk om moet maken of niet.

Maar nu je het zo zegt dat staat in de wet kan ik mij nog wel herinneren dat er in het huur contract van mijn kamer toen der tijd ook stond dat de verhuurder niet zomaar de ruimte mocht betreden. Vond ik toen wel een prettig idee. Maar dan had die man het toch nooit kunnen weten dat ze wat strafbaars aan het doen waren.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:59

Vind de uitspraak hartstikke logisch eigenlijk. Als eigenaar van een terrein hoor je op de hoogte te zijn wat er gebeurt, ongeacht waar je woont en hoe vaak je er komt. Ik zie niet in waarom de wet hierin uitzonderingen op de regel moeten gaan maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:02

Daantj__ schreef:
Dan is zo uitspraak helemaal raar eigenlijk.
Ik had er persoonlijk al mijn twijfels over omdat ik het ten eerste logisch vind als de eigenaar in Duitsland woont dat hij niet ziet wat er allemaal gebeurd en naar binnen en naar buiten wordt gesjouwd. Daarnaast vind ik persoonlijk dat ik als verhuurder echt niet het recht heb om mij met alles wat de verhuurder doet bezig te houden. Stel ik verhuur iets en ik zie dat de huurder allemaal dozen naar binnen sjouwt. Tja is dat dan verdacht. Ik vind van niet maar in die dozen kunnen ook benodigdheden zitten om drugs te maken of wiet te laten groeien. Zegt de rechter dan ook je had het moeten weten? Stel dat die man zo type was die bang is dat de wereld een keer aan het einde komt en allemaal jerrycans verzameld met drinkwater om te overleven (je hebt toch zo programma ergens op tv) dan had die man niks strafbaars gedaan maar volgens de rechter had hij het dus toch ergens moeten melden. Ik zou mij als verhuurder helemaal niet bezig willen houden met wat er wel en niet naar binnen wordt gesjouwd en of ik mij daar druk om moet maken of niet.

Maar nu je het zo zegt dat staat in de wet kan ik mij nog wel herinneren dat er in het huur contract van mijn kamer toen der tijd ook stond dat de verhuurder niet zomaar de ruimte mocht betreden. Vond ik toen wel een prettig idee. Maar dan had die man het toch nooit kunnen weten dat ze wat strafbaars aan het doen waren.

niet zomaar mogen betreden is wat anders dan dat jij als huurder hem toegang zou weigeren als hij een controle wil doen.

als je als verhuurder iemand verdacht vind op jouw erf/pand/opstal.. dan kun je wel degelijk aankondigen dat je op datum X graag toegang wilt zodat je de staat van je opstallen kunt controleren..
zie je dan verdachte jerrycans staan, dan mag je daar gerust naar vragen..

vertrouw je het niet, of krijg je geen toegang, dan kun je de politie inschakelen om toegang te eisen of je vermoedens van illegale bezigheden te uiten.. het is immers jouw opstal/pand/terrrein/huis als je daar reden voor hebt.

als je te ver af woont is verhuren ook best lastig, juist doordat je zelf verantwoordelijk blijft voor je panden.. in zo'n geval kun je het beste altijd iemand in de buurt zoeken die namens jouw een oogje in het zeil houd en je waarschuwt als er rare dingen gebeuren..

---

ik heb zelf een huis 200 kilometer verderop dat voor een jaar verhuurd gaat worden.
we hebben de buren gevraagd om ons te waarschuwen als ze dingen constateren die niet door de beugel kunnen, of wanneer ze bij wijze van het huis compleet uitleven door er 24/7 houseparties te geven.