Drie maanden cel voor zwendel met paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Drie maanden cel voor zwendel met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 05:54

http://www.dvhn.nl
Ingezonden door quintusgl

De vrouw die vanuit Drenthe paarden van particulieren verduisterde, gaat drie maanden de gevangenis in. Ze heeft willen en wetens misbruik gemaakt van het vertrouwen van de eigenaren van de dieren, oordeelde de politierechter.

Vorig jaar werd op internet veelvuldig gewaarschuwd voor Ellie G. De vrouw reageerde op oproepen op Marktplaats, van eigenaren van veelal geblesseerde paarden die een rustige levensavond voor hun dier zochten. Ze bood aan de dieren gratis op te vangen op de boerderij die ze bewoonde in Wapserveen. De paarden die hier terechtkwamen, verkocht G. zonder medeweten van de eigenaren echter door. De dieren zijn inmiddels vermoedelijk geslacht. De politierechter in Assen boog zich woensdag over vier aangiften tegen de vrouw, die inmiddels in Musselkanaal woont.

De officier van justitie maakte korte metten met G., die zelf overigens niet kwam opdagen. "Misselijkmakend" noemde hij de praktijken van de 46-jarige vrouw. "Ze heeft misbruik gemaakt van het vertrouwen van de eigenaren, die dikwijls een emotionele band met hun dier hadden." Hij eiste 150 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf wegens verduistering. Ook zou G. een boete van 800 euro moeten betalen, gelijk aan de restwaarde van een van de spoorloos verdwenen paarden. G. werd twee jaar geleden in een civiele zaak al eens voor eenzelfde vergrijp veroordeeld.

In het bijzijn van twee gedupeerde eigenaren was de politierechter er snel uit. Hij verweet G. een 'criminele inslag' en vond de gevraagde voorwaardelijke gevangenisstraf onvoldoende. De boete van 800 euro kende hij toe.

debbiew

Re: Drie maanden cel voor zwendel met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 05:56

Heel positief dit! Nu er uitspraak is gedaan door de rechter in het voordeel van de gedupeerden is er ook hoop voor anderen in dezelfde situatie :) Ik ben blij om te zien dat Nederland dit soort wanpraktijken serieus neemt en aanpakt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:21

Top! Ik schrok me dood toen ik dit onder ogen kwam, mijn paard is daar ook even geweest. Maar die heb ik wel weer teruggekregen... Waarom ik wel? Geen idee!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:36

^ Heftig dat het zo dicht bij huis kwam :(:)

(edit: verkeerde emoticon)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:55

Basilicium schreef:
^ Heftig dat het zo dicht bij huis kwam :(:)

(edit: verkeerde emoticon)

Sja, viel mee... Ik wist dit pas nadat mijn paard al lang weer bij mij in het land stond. Ze hebben haar een tijdje in bruikleen gehad en er ook gewoon prima voor gezorgd... Op een gegeven moment kreeg ik een appje of ik haar wel weer op wilde halen, omdat ze moesten verhuizen (haar man zat in de bak). Geen idee wat nu waar is, maar mijn paard heeft er gelukkig niks aan overgehouden :)

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:06

Goed dat ze een straf heeft gekregen!
Ik heb zelf ook een pensioenpaard en regelmatig contact met de vorige eigenaars. Moet er niet aan denken om hem door te verkopen of naar de slacht te brengen zonder ook maar enig overleg!!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:05

Heel veel sterkte voor degenen die hun paard zijn kwijtgeraakt aan zo'n vreselijk persoon, goed dat ze gestraft wordt

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:21

Ellie G is tegenwoordig op facebook aktief onder de naam Aylin Aura en Aylin Germs. Ze heeft weer/nog steeds paarden. Dus mensen pas op!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:24

Zo lang mensen hun oudjes dumpen ipv zelf verantwoording op te nemen zal dit soort zwendel blijven bestaan. :)

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:31

Ayasha schreef:
Zo lang mensen hun oudjes dumpen ipv zelf verantwoording op te nemen zal dit soort zwendel blijven bestaan. :)

Klopt, ik vind ook dat je zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor je arbeidsongeschikt dier. Maar dat maakt niet dat dit soort mensen dan maar ongestoord hun gang moet kunnen gaan :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:34

Absoluut niet. En het is goed dat deze vrouw bestraft wordt want uiteindelijk is het stelen gezien het gaat om opvangen en er geen sprake lijkt van eigendomsoverdracht. Maar het is ook een druppel op een (gloeiend) hete plaat zolang mensen denken hun oudjes (die vaak nog e.e.a mankeren) bij een ander te dumpen omdat ze er zelf geen tijd voor hebben.... Zulke dieren komen zelden écht goed terecht als je er niet voor blijft betalen (en zelfs als je betaald is het vaak goed zoeken maar dan heb je al iets meer kans.)