http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl
Op het prachtige meimarkt-concours in het Duitse Mannheim liet het Nederlandse para-dressuurteam zich van de allerbeste kant zien. Op een haar na miste het team zelfs de overwinning in de landenwedstrijd Na de eerste landenproeven stond Nederland nog op winst, na de tweede serie van individuele proeven werd de zege afgestaan aan Duitsland. “Maar”, zegt goudhaantje Rabotalent van het jaar Rixt van der Horst die met Uniek N.O.P. alle drie haar proeven in grade II won, “Iedereen liet zich van de beste kant zien! Iedereen heeft zijn doelen behaald. We zijn dus supertrots!” Daar kon bondscoach Joyce Heuitink zich alleen maar bij aansluiten.
De wedstrijd ging op zaterdag van start voor grade III en begon meteen met klinkende winst voor Sanne Voets met Vedet PB N.O.P (71,447%). “Vedet bleef geweldig naar boven bewegen. Dit was echt het beeld waar ik zolang voor gewerkt heb!”, zei Voets blij. In de individuele proef moest ze haar meerdere erkennen in haar eeuwige Duitse concurrente Hannelore Brenner met Woman of the World. Maar in de afsluitende Kür sloeg ze terug. Met een overmacht van maar liefst 78,500% pakte ze de Kür-winst. “Vedet gaf mij vleugels!”, zei Voets trots.
Nicole den Dulk had net als een week eerder in Moorsele in grade Ib iets wisselende ervaringen. Fifty Fifty toonde zich opnieuw de betrouwbaarheid zelve, terwijl Wallace af en toe een kleine schrikreactie had. Maar in de individuele proef pakte Wallace de winst (72,241%) voor paralympisch kampioen Pepo Puch en Fine Feeling die toen juist wisselend werd beoordeeld. “Ik weet weer waar ik aan kan werken, het komt goed! Het was een heel fijn concours”, vond Den Dulk.
De afstemming met stang en trens verliep voor Ilona Goes en Zalisto ook al weer beter. Haar fijnste proef was de individuele proef, beloond met een derde plaats (69,146%).
Demi Vermeulen reed met Vaness in grade II drie constante proeven, met fijne scores gewaardeerd.
Zowel voor Vermeulen als voor Van der Horst vraagt de eigen conditie op zo’n meerdaagse wedstrijd toch ook zijn tol. Rixt van der Horst besluit: “Bij de individuele proef kon ik zelf iets minder fijn zitten. Na die trainingsdagen ben ik ’s middags echt al moe hoor! Gelukkig kan ik dan ook op mijn paard vertrouwen.”
Over drie weken staat voor de para-dressuur de observatiewedstrijd in Roosendaal op het programma.
Belangrijkste uitslagen:
Landenwedstrijd
1. DUITSLAND 431,155
2. NEDERLAND 429,559
3. ITALIE 420,480
4. NOORWEGEN 416,443
5. ZWEDEN 400,104